י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בהוראת הגאב"ד

ויתרו על תרומה מהמסיונרים והתנ"ך לא יתורגם

ליד לאחים הגיעה לאחרונה שאלה כבדת משקל מאת קבוצת יהודים חרשים יראי שמים המועסקים במכון לקידום החרש בישראל • על הפרק עמדה תרומה בסכום עתק לטובת פרויקט חיוני ביותר של לימוד התנ"ך בקרב היהודים החרשים בישראל • התורם הוא ארגון מיסיונרי אמריקני שהביע נכונות להתחייב כי לא ייכלל בחומר מסר מיסיונרי וכי שמו לא יוזכר • כל הפרטים

ויתרו על תרומה מהמסיונרים והתנ"ך לא יתורגם
גאבד ירושלים עם ניצול מיסיון צילום: יד לאחים

שאלה כבדת משקל שהגיעה לאחרונה לארגון הפעילים יד לאחים, הניצב זה יותר משנות יובל בחזית המאבק במיסיון ובטמיעה, הובהלה להכרעתו של גאב"ד העדה החרדית, הגרי"ט וייס שליט"א, אשר עיין בדבר והכריע בכתב ידו לאיסור.

על הפרק עמד פרויקט מורכב וארוך שנים ביוזמת 'המכון לקידום החרש' בישראל לתרגום כל התנ"ך לשפת הסימנים. מדובר בחרשים שאין להם דרך אחרת ללמוד את ספר הספרים של העם היהודי אלא באמצעות שפת הסימנים – וכאן נעשה ניסיון ראשון מסוגו לתרגם את הספר הקדוש כולו לשפה ייחודית זו. היות ומדובר בפרויקט גדול ויקר מאוד, פתחו במרכז לקידום החרש בניסיונות לחפש אחר קרנות ותורמים שיפרשו את חסותם לדבר, שיש לו ביקוש וצורך רב ומשווע בקרב קהילת החרשים.

מי שניצל את ההזדמנות כפרי בשל שנפל לידיו היה ארגון מיסיונרי-אמריקני, העוסק בגיוס כספים ובפעילות למען תרגום התנ"ך לשפות שונות. הארגון הביע את נכונותו לתרום סכום עתק של מיליון וחצי דולר על פני חמש שנים – למימון כל הפרויקט.

מנגד, בעקבות הדרישה של קבוצת החרשים יראי השם, הציב המכון לקידום החרש לתורמים המיסיונרים את התנאים הבאים: שום פרשנות או תוכן מיסיונרי לא ישורבבו לתרגום התנ"ך לשפת הסימנים וגם שמו של הארגון המיסיונרי לא יופיע במהדורה הדיגיטלית שתוציא לאור את התרגום המדובר. הארגון המיסיונרי הביע נכונות לעמוד בתנאים האמורים ולהתחייב עליהם וקבוצת החרשים הפנו את השאלה ליד לאחים.


פסק דין. פסק ידו של הגאב"ד המכריע לאיסור - קרדיט: יד לאחים

ביד לאחים החליטו להפנות את השאלה המורכבת להכרעתו של גאב"ד העדה החרדית, הגאון רבי יצחק טוביה וייס שליט"א, אשר ישב על המדוכה והכריע בכתב ידו לאמור: "לדעתי הדבר פשוט לאיסור" ואף צירף לכך את חתימת ידו.

בהנהלת יד לאחים אישרו השבוע את הפרטים והעלו על נס את קבוצת החרשים האמורה שנענתה לפסק הדין ללא כחל ושרק וניתקה את המגע עם המיזם ועם הארגון המיסיונרי חרף התרומה הגרנדיוזית. "מרגש להיווכח שיהודים עומדים בניסיון כה גדול", אמרו בהתפעלות. ביד לאחים הביעו תקווה כי נדיבי עם, העֵרים לצורך הכן והחיוני של קהילת החרשים בישראל, יואילו להירתם ולתרום לפרויקט ובכך יסייעו ליהודים הזקוקים לכך ללמוד את תורתנו הקדושה על טהרת הקודש.

יד לאחים חרשים כתב ברייל תנך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד