י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מימין ומשמאל

הצלם תבע: הח"כים ביקשו להפעיל חסינות

הצלם ישראל ברדוגו הגיש תביעה כנגד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין וחה"כ מיכל רוזין ממרצ בגין שימוש לא חוקי בתמונות שצילם • הח"כים ביקשו לאחד את התביעה ולכאורה להשתמש בחסינותם הפרלמנטרית כדי לבלום את התביעה - ביהמ"ש סירב

הצלם תבע: הח"כים ביקשו להפעיל חסינות
אילוסטרציה צילום: unsplash

בימים אלו מתנהלות בבתי המשפט שתי תביעות שהגיש הצלם החרדי ישראל ברדוגו כנגד שני חברי כנסת, בגין שימוש לא חוקי בתמונות והפרת זכויות יוצרים.

כנגד יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין הוגשה תביעה לבהימ"ש השלום בראשון לציון בסך 80 אלף שקל, וזאת מאחר שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו תצלום אווירי של העיר ירושלים שצילם ברדוגו לפני שנים אחדות, וזאת מבלי ששילם עבורו או ביקש את רשותו של בעל הצילום.

תביעה נוספת הוגשה ע"י ברדוגו לבית המשפט השלום בפתח תקווה, כנגד חברת הכנסת מיכל רוזין ממרצ, שאף היא עשתה שימוש אסור בתמונות שצילם ברדוגו ואף שתלה כיתובים על התמונות.

אלא שהבוקר חושף אתר הכלכלה 'ביזנעס' כי חברי הכנסת אדלשטיין ורוזין הגישו בקשה לבית המשפט העליון וביקשו לאחד את התיקים על מנת להשתמש בחסינות הפרלמנטרית שלהם לכאורה כמקשה אחת כדי לעכב את ההליכים ולהתפטר מהתביעה כנגדם.

אולם הבקשה נדחתה על הסף לאחר שפרקליטיו של ברדוגו, עורכי הדין מתן שוק ודור נחמן, טענו כי פניית אדלשטיין ומיכל רוזין להתאחד כלל לא במסגרת תפקיד העליון וכי חברי הכנסת שיוצגו על ידי משרד עורכי הדין לוטי שוגים בדין.

כאמור, הבוקר (שלישי) התנהל הדיון בעניינם של אדלשטיין ורוזין בבית המשפט ובקשתם של השניים לעיכוב הליכים סורבה.

לדברי השופטת יעל טויסטר מביהמ"ש המחוזי בראשל"צ, שדן בתביעה כנגד יו"ר הכנסת אדלשטיין: "הבקשה לאיחוד דיון בתיקים המתנהלים בבתי משפט שונים באותו מחוז, יש להגיש לכב' נשיאת המחוז. מכל מקום, לא מצאתי בשלב זה להורות על עיכוב הליכים שכן ממילא יהיה על הנתבעים להגיש כתב הגנה בשני התיקים".

גם לדברי הרשמת הבכירה מיכל בר, מביהמ"ש השלום בפתח תקווה, שדן בעניינה של ח"כ רוזין, כי לאחר שעיינה בבקשה, בתגובה ובתשובה לתגובה, היא לא מצאה לנכון לאשר את הבקשה. "המדובר בתביעה שהוגשה בסדר דין מהיר עוד בחודש אוגוסט 2018, כאשר עד כה ניתנו למבקשת שלוש ארכות להגשת כתב הגנה", נכתב בהחלטה.

יצוין כי אדלשטיין ציין בפוסט את שמו של ברדוגו כצלם, ולכן לא נתבע על שלילת הזכות המוסרית בתצלום. "התצלום האווירי", כך נטען בתביעה, הושג "בהשקעה כספית ניכרת", ועל כן הנזק שנגרם הוא גדול.

לפי התביעה, שהוגשה לפני כארבעה חודשים, כבר בחודש מאי האחרון פנה ברדוגו לח"כ אדלשטיין בבקשה כי יפצה אותו, אך למרות שבאי-כוחו של יו"ר הכנסת הודיעו כי העניין בבדיקה, פניות נוספות לא נענו.

"מעשי הנתבע חמורים במיוחד", טוען ברדוגו בתביעה, "הן מאחר והמדובר בדמות ציבורית מוכרת היטב, בעלת דף פייסבוק שלו למעלה מ-45 אלף עוקבים ישירים, העושה שימוש בצילום המקורי של התובע, הן מאחר והנתבע כיושב-ראש כנסת ישראל וחבר-כנסת מחויב בהקפדה יתרה של הוראות הדין, ובפרט על דיני זכויות יוצרים, והן מאחר והתנהלות הנתבע ובחירתו להתעלם מפניות התובע, ככל הנראה בתקווה שזה יתייאש ויוותר, היא מעשה שלא ייעשה".

בתגובה לדברים אומר ישראל ברדוגו, חבר באיגוד היוצרים הישראלי, ל'בחדרי חרדים' כי "רק בצפון קוריאה הריבון מניח את ידיו על רכושו של אזרח וכאשר נתפס טוען כי זה במסגרת תפקידו".

לדבריו: "מידי יום צלמים ישראלים מתמודדים עם פרסומים של חברי פרלמנט איראנים ירדנים וטורקים המכפישים את ישראל באמצעות תצלומים אותם הם גונבים מאתרי האינטרנט בישראל".

"לא ניתן יד לתופעה כזו גם בישראל וכולי תקווה שבית המשפט הנכבד יאמר את דברו בצורה ברורה ביותר".

ברדוגו הוסיף: "אני קורא לחברי הכנסת הנכבדים להסכים לקיים פגישת פשרה במקום לכלות את כספו של הציבור בהליכי סרק. במקביל ראוי כי חברי הכנסת יפעלו בהתאם לחוק ולמוסר הבסיסי בכך שיפנו לרכוש תמונות ובכך יסייעו לתעשיית הצילום הישראלית הקטנה והאיכותית".

ישראל ברדוגו יולי אדלשטיין מיכל רוזין תביעה צלם זכויות יוצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד