י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הראשל"צ הרב הראשי לישראל הגר"י יוסף

"כתר ארם צובא" בהיכל הספר המדויק ביותר ועל הכל להכיר אותו

חברי הקדש "כתר ארם צובא" ובראשם הראשל"צ הרב הראשי לישראל הגר"י יוסף, המשמש כנשיא ההקדש, ערכו סיור בקרה בהיכל הספר במוזיאון ישראל • במהלך הביקור סייר הראשל"צ בהיכל הספר וגילה עניין רב במוצגים העתיקים ובחפצי קדושה מתקופת הבית השני המוצגים במקום • בהמשך הסיור פקדו הראשל"צ וחברי ההקדש את החדר המאובטח בו מאוכסנים דפי המקור של "כתר ארם צובא"  

 "כתר ארם צובא" בהיכל הספר המדויק ביותר ועל הכל להכיר אותו
ביקור הראשלצ בהיכל הספר צילום: יח"צ

כתר ארם צובא הוא כתב-היד העתיק והמקור המוסמך והמדוייק ביותר של התנ"ך ומערכת הניקוד, הטעמים והמסורה. את הכתר כתב הסופר שלמה בן בויאעא לפני יותר מאלף שנה, וגדול בעלי המסורה אהרון בן אשר הגיה, ניקד ומסר אותו. "כתר ארם צובא" היה המקור שממנו נכתב ספר התורה של הרמב"ם, כפי שהעיד בעצמו בהלכות  ספר תורה פרק ח, הלכה ד.

הכתר עבר גלגולים רבים.  נכתב בארץ-ישראל בראשית המאה העשירית, נשדד והורד למצרים שם נפדה בסכום כסף גדול ע"י הקהילה ונשמר בבית הכנסת העתיק בקהיר. בסוף המאה הי"א, נכד נינו של הרמב"ם, גלה ממצרים לארם צובא היא חלב ונטל איתו את הכתר שנמסר לקהילת ארם צובא, ששמרו עליו בקפידה רבה.  

בפרעות ביהודי חלב בשנת תש"ח  נפגע הכתר, אך חלקים משמעותיים ניצלו וכעבור 10 שנים הגיעו לישראל.  במגמה לשמר את כתב היד הועבר הכתר למעבדות מוזאון ישראל.

שימור הכתר שנמשך למעלה משש שנים הופקד בידיו של מיכאל מגן, מנהל תחום שימור נייר במוזיאון, שבמהלכן חוזק הדיו שהתפורר. כמו כן, הקלף שבמקומות רבים נקרע טופל וחסרי קלף הושלמו,  כתמי דבקים ולכלוכך נוקו והקלף הגלי יושר. בנוסף נערכו בדיקות מקרו ביולוגיות לוודא שהקלף אינו מכיל עבשים פעילים. כיום מצויים במוזיאון ישראל 295 דפים מתוך 487 שהיו בספר השלם.

בסיור הבקרה השתתפו חברי ההקדש  הרב יעקב ידיד בנו של אחרון רבני חלב, הרב אברהם דיין ראש ביהמ"ד זכרון חמד, פרופ'  עופרה תירוש-בקר ראשת מכון יד בן צבי, יעקב יניב מנכ"ל יד בן צבי, יו"ר ועד הנאמנים, פרופ' מנחם בן ששון והרב חיים סבתו ראש ישיבת ברכת משה. את פני הבאים קידם יואב מרק, סמנכ"ל מוזיאון ישראל ובהיכל הספר הדריך ד"ר אדולפו רויטמן, אוצר ומנהל היכל הספר.

מיכאל מגן הציג בפני חברי ההקדש את דפי הכתר המקוריים וסקר את מהות עבודות השימור הייחודיות המתבצעות במעבדות המוזיאון שנועדו להבטיח את שימורו של כתב היד למשך מאות השנים הבאות. מומחי השימור במוזיאון ישראל מקיימים מעקב שיטתי אחרי שימור דפי הכתר המקוריים.

"כתר ארם צובא הוא סוג של אוצר לאומי וחובה לשמור עליו מכל משמר". הראשל"צ קיבל הסבר מפורט על אמצעי האבטחה לשמירה על הכתר. בסיום הסיור אמר הראשל"צ, כי "כתר ארם צובא הוא המקור המדוייק ביותר המצוי בידינו וחשוב להכיר ולהתבונן בו כפי שהוא מוצג בהיכל הספר". הראשל"צ בירך את העושים בעבודת השימור שזכות התורה תגן עליהם.

כתר ארם צובא הראשון לציון הראשון לציון הרב יצחק יוסף מוזיאון ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד