י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ציר או צרה

מיוחד: הכירו את הערים בהן ש"ס ודגל התורה נלחמים ראש בראש 

מי שחלם על ציר איתן בין הסיעה הספרדית לליטאית בשורת ערים בבחירות המקומיות, התבדה עד מהרה עם היוודע תוצאות הבחירות כשהחלו הקשיים בהקמת הקואליציות | כל אחת מהן דאגה לעצמה והבטיחה את מקומה, בהותירה את חברתה להתייבש בחוץ | 'בחדרי' עם פרויקט מיוחד

מיוחד: הכירו את הערים בהן ש"ס ודגל התורה נלחמים ראש בראש 
דרעי וגפני על רקע ליטאים וספרדים צילום: יונתן זינדל/אהרן קרון, פלאש 90

על ציר 'דגל' - ש"ס בוודאי שמעתם מספיק, אז תחזיקו חזק כי בשורות האלו ניקח אתכם למסע בין הערים שבהן נציגי התנועות הקדושות לא שמעו על ה'ציר' הפוליטי ונלחמים זה בזה ומשלמים מחיר יקר, כשחלקם מתייבשים באופוזיציה או אפילו נותרו מחוץ למועצה.

חיפה > 

העיר האדומה, ראש העיר בפועל היא עינת קאליש רותם, אבל האיש הכל יכול בקואליציה הוא יו"ר וועדת התכנון המקומי יו"ר 'דגל התורה' מיכי אלפר, ומי שתהה אז לא, ש"ס עדיין נרקבת מחוץ לקואליציה. 

יצאנו לבדוק למה: בשיחה שקיים כתב 'בחדרי חרדים' עם נציג ש"ס הבודד בעיר אורי אוזן, הוא הסביר כי מה שמעכב את כניסתם לקואליציה היא הדרישה ה'חד משמעית' לקבל לידם את תפקיד ראש המועצה הדתית, שנמצא כיום בידי 'דגל התורה', כשלטענתם ניתן לשנות הסכמים גם לאחר שהם נחתמו. 

אוזן הסביר עוד בשיחה עם 'בחדרי חרדים' כי הוא מחזיק בקשרים אדוקים וטובים עם סגר"ע אלפר, אך הוא מסרב לקיים איתו מו"מ ומבקש לדבר בעניין אך ורק עם ראש העיר עינת קאליש רותם.

מנגד, ב'דגל התורה' המקומית סירבו להגיב לטענות, אבל לו היו מגיבים, בוודאי היו טוענים כי הם פנו לש"ס מספר פעמים לשתף פעולה במטרה להביס את יונה יהב, אך הם בשלהם עמדו ואף חתמו על תמיכה ביונה יהב, כעת ש"ס מוזמנים לאכול את הדייסה שהם עצמם בישלו.

פתח תקווה >

בש"ס עשו מהלך שטרף את הקלפים, הם לא תמכו בראש העיר איציק ברוורמן אלא במועמד רמי גרינברג שגם ניצח, הם הכתירו אותו על ידי תמיכתם בו. ב'דגל התורה' פחות התחברו למהלך הפוליטי שהוביל יו"ר ש"ס בעיר אוריאל בוסו וכיום הם משלמים את מחירם בריקבון האופוזיציוני. 

גם שם יצאנו לבדוק מה מעכב את כניסתם לקואליציה, מיהרנו לברר תחילה עם נציג 'דגל התורה' המקומי אליהו ברוכי שיחד עם חברו לסיעה ישראל פרידמן אמר ל'בחדרי חרדים' כי, "מיום הבחירות ואפילו לפניו פנינו לשלום ולא למחלוקת. הושטנו יד לשלום והצענו שותפות אמת כפי שהיה עשרות שנים בפתח תקווה. אבל איש לא פנה אלינו בהצעה קואליציונית ומכאן שלא דחינו דבר". 

"להיפך", אומרים הנציגים המקומיים, "הטילו עלינו ווטו גורף על ידי אנשים שהחזירו לנו רעה תחת טובה ורוצים לנכס את כל הציבור החרדי תחתיהם, למרות שכל המוסדות הנמצאים אצלם לא זכו לבניה וקידום כל השנים".

שאלנו את הנציגים האשכנזים כיצד סיעת האחדות ש"ס, לא מסייעת להם להיכנס לקואליציה והם השיבו כי, "זו התמיהה הגדולה. שסיעה חרדית מטילה ווטו אומרת לראש העיר אין צורך בהכנסתם", ברוכי ופרידמן ציינו עוד כי, "למרות שהפעם הקודמת אנחנו הבאנו לבחירת ברוורמן והיינו הראשונים אצלו ובמהלך המו"מ הם גרפו תיקים ותפקידים בזמן שאנו עמדנו על צרכי היהדות ולא ביקשנו סגנות ותיקים".

יו"ר ש"ס המקומי אוריאל בוסו אמר ל'בחדרי חרדים' כי, "אין לי קרב עם אף אחד כמו שלא היה לי לפני הבחירות, רק בקשתי לתמוך במועמד שהם לא תמכו בו וזה הפך למלחמה. גם כעת בוודאי שאני פועל להכניס אותם".

"אמרתי מההתחלה ואני מאמין שעוד קצת זמן ירדו המשקעים של ראש העיר מולם ויוכשר המצב לכך", הוסיף בוסו ואמר, "לצערי שישנם אנשים שדואגים לחמם כל הזמן ולא לתת לדרכי שלום לפעול - אמשיך בדרכי להמשך עשיה ושיתוף פעולה".

בסיעת ש"ס בעיר אומרים ל'בחדרי חרדים' "לצערנו, מיום החלטת מועצת חכמי התורה לתמוך בראש הערייה רמי גרינברג, עברנו מסע השמצות נגד נשיא מועצת חכמי התורה ונגד נציגי התנועה. החמור הוא שגם לאחר הבחירות המשיך מסע ההשמצות תוך כדי פגיעה אישית במ"מ ראש העיר וראש סייעת ש"ס, הרב אוריאל בוסו".

"תפקידנו, כמפלגה החרדית הגדולה ביותר בעיר, להתנהל אחרת. לא הגבנו להשמצות ולא נגרר למקומות לא ראויים. כמו שעשינו בעבר, נמשיך ונדאג בע"ה לכלל צרכי הציבור, ללא הבדלים ומחלוקות אלא מתוך אחדות ואהבת חינם, כיאה לממשיכי דרכו של מרן".

"חשוב לציין שלאחר מצוקה רבת שנים זכינו, ומוסדות ציבור רבים קיבלו מענה בשנים האחרונות בדרך של בניה ושיפוץ כגון ת"ת נטיעים, ת"ת שירת יוסף, ת"ת דרך ישרים. גם עכשיו אנחנו בשלבים סופיים לאישור בניה של בית יעקב במרכז העיר ובית ספר שארית ישראל ועוד מקומות רבים".

צפת >

הסיבוב השני הרס את הקואליציה העתידית, בש"ס שתמכו בראש העיר היוצא אילן שוחט, התלבטו בסיבוב השני, בין נחמן גלבך החרדי לבין שוקי אוחנה החילוני - הליכודניק ובסופו של דבר בחרו באוחנה. המו"מ התקדם עד שהגיע ווטו של סיעת ת' המקומית, המורכבת מ'דגל התורה' ו'יחד', שהטילה וטו על ההסכם ונאלצו לתמוך בגלבך החרדי.

כיום, ש"ס יושבת יחד עם גלבך מ'אגודת ישראל' באופוזיציה, כשחבריהם מ'דגל התורה' שמתחזקים קשרים טובים מול ראש העיר שוקי אוחנה שותפים בכירים בקואליציה ולא נוקפים אצבע בכדי להכניסם אליה. 

בשיחה עם 'בחדרי חרדים', אומר נציג ש"ס המקומי נהוראי לחיאני, כי ראש העיר מסרב לקבל את הדרישות שהציבו לו ש"ס, כך לשם דוגמא מספר לחיאני כי הוא אפילו נאלץ לסגור את אחד מסניפי 'המתמידים' בעיר מאחר ולא היה לו איך לשלם משכורות למנהלים.

שאלנו את לחיאני מדוע סיעת האחדות 'דגל התורה', לא מסייעת להם להיכנס לקואליציה וענה כי, "את דגל התורה זה לא מעניין התחברות בעיר והפעילות, מעניין אותם רק המוסדות שלהם". לדבריו, תחושת הרחוב בצפת היא "שקנו את החרדים בזול".

מיהרנו לחייג לנציג 'דגל התורה' המקומי הלל קרליץ, שדחה את כלל הטענות, אך סירב להתייחס אליהם לציטוט, לכן נכבד את בקשתו ונשאיר את קוראי 'בחדרי חרדים' לבחור למי להאמין.

רחובות >

למי שתהה גם שלא ממש לא רגוע, הרשימה המאוחדת של ש"ס ודגל התורה שחזו לה ארבעה מנדטים, קיבלה שתיים בלבד, כאשר הנציג השלישי שלמה מונטג מ'דגל התורה' נותר מחוץ למועצה, כשלטענת 'דגל' המקומית קיים הסכם עם נציג ש"ס המקומי, כי הוא יתפטר לטובתו, אך הדבר לא קרה. 

בין הטענות ניתן לשמוע, את הסיבה כי מי שטרח והגיע לעיר הוא דווקא שר התורה הגר"ח קנייבסקי ולא נשיא המועצת הגר"ש כהן, מה שמביא לטענה כי הקולות הגיעו דווקא ל'דגל התורה' מכוחו של שר התורה ולא מכוח של ש"ס שמחזיקה כיום בשני נציגים. 

פנינו לנציג ש"ס המקומי אבנר אקווע, שהפנה אותנו לראש המועצה הדתית וחבר סיעת ש"ס אלדד גדסי, וזה מסר ל'בחדרי חרדים': "אין הסכם כזה, בעוד 20 חודש מקום 2 יתפטר לטובת במספר 3 (נציג דגל). לא היה בהסכם לא להביא את חכם שלום ולא את הרב קנייבסקי, ניסנו להביא את חכם שלום, ההסכם הוא שבמקרה שלא מקבלים שלושה נציגים נציג מטעמינו יתפטר - ההסכם יקוים".

כשחזרנו עם התגובה לנציג 'דגל התורה' שלמה מונטג, הוא מסר, כי "יש הסכם מול אקוע, שאם אנחנו מקבלים רק 2 מנדטים, ולא היתה ירידה משמעותית בקלפיות שלנו, דבר שלא קרה ולכן ההסכם בעינו עומד, אז הוא מתפטר מיידית ולכל המאוחר עד א טבת".

כשביקשנו ממונטג שיציג בפנינו את ההסכם הוא סירב ואמר כי מדובר בהסכם אישי ולבקשת נציג ש"ס הוא נותר חסוי, כשבנוסף יש הסכם רשמי בין הסיעות, שאומר כי אם יקבלו רק 2 מנדטים, לאחר שליש קדנציה מס' 2 יתפטר ובכך ייכנס נציג 'דגל התורה'.

ההסכם האישי והחסוי הוא הבסיס להסכם השני הרשמי.

ביתר >

גם שם יכולנו לשמוע טענות מצד 'דגל', שכבר הספיקו לשכוח מהם ולשוב ולעבוד בשיתוף פעולה, אך בעת שראש העיר מאיר רובינשטיין התעכב למנות את יו"ר דגל התורה המקומי דודי זלץ, ציפו ב'דגל התורה' המקומית כי נציג ש"ס יגבה אותם ויסרב להתמנות אף הוא לתפקיד הסגן ולהישאר יחד עמם באופוזיציה, אך הדבר לא קרה.

נציג ש"ס יהודה עוביידי מסר ל'בחדרי חרדים' כי, "בתחילת הישיבה נודע לי שממנים רק את נציג ש"ס וכשעידכנתי את מנכ"ל ש"ס חיים ביטון הוא התקשר לראש העיר בשם היו"ר הרב אריה דרעי והודיע לו בצורה ברורה שאם דגל לא תקבל את הסגן אנו נפרוש, ובאמת היה חלק גדול ללחצים אלו שתוך זמן קצר מונה זלץ לסגן".

גבעת זאב >

גם שם הקרב כבר הוכרע, אך רק לאחר מאבקים קשים וזאת כאשר ש"ס ודגל התורה נלחמו זה מול זה, על תפקיד סגן ראש המועצה, כאשר ביום חמישי החולף מונה יו"ר יהדות התורה ונציג 'דגל' המקומי איציק ברנר לסגן ראש המועצה, כאשר נציג ש"ס יוסי אברהמי טוען כי מנכ"לות המועצה תעבור לידיו, אך לא ברור מתי זה יקרה.

דגל התורה ש"ס בחירות מקומיות ברית פוליטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד