י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

לפני שיפוץ? המדריך שאתם חייבים לקרוא

אחד הדברים שמאפיינים את מדינת ישראל היא כמות השיפוצים שנעשים מדי שנה אך למרות שמדובר בעבודות נפוצות, במקרים רבים (אם לא ברובם) מתגלים בעיות שקשורות בבחירת אנשי המקצוע, בניהול תקציב ובתכנון • מדריך מקצועי שיעשה לכם אור בעיניים

לפני שיפוץ? המדריך שאתם חייבים לקרוא
ריצוף בזמן שיפוצים צילום: 123rf

אחד הדברים שמאפיינים את מדינת ישראל היא כמות השיפוצים שנעשים מדי שנה אך למרות שמדובר בעבודות נפוצות, במקרים רבים (אם לא ברובם) מתגלים בעיות שקשורות בבחירת אנשי המקצוע, בניהול תקציב ובתכנון. לפניכם מספר דרכים ורעיונות להבטיח שהשיפוץ שלכם יהיה מוצלח ויעמוד בציפיות – בלי הפתעות שאף אחד לא אוהב להיתקל בהן מצד אחד ועם תוצאות שימושיות ומרהיבות מצד שני.

סוגי שיפוצים נפוצים וההתאמה לתקציב שלכם

עולם השיפוצים רחב במיוחד וכולל עשרות סוגים של עבודות שונות שיכולות לשדרג את הבית שלכם. אך יחד עם האפשרויות הרבות, באות גם המגבלות וליתר דיוק – מגבלת התקציב שמהווה את אחת הבעיות המרכזיות במרבית השיפוצים שמתרחשים במדינת ישראל.

כאן המקום להקדים ולומר שמאוד קל לחרוג מהתקציב הראשוני של הבנייה או השיפוץ. ישנן הרבה מאוד אפשרויות ואנשי מקצוע שינסו להוציא מכם כמה שיותר כסף בטענה שמשפצים פעם אחת...

רוצים להצליח בשיפוץ? הגדירו תקציב ברזל והשאירו מקום לחריגה של 20% לכל היותר למקרים בלתי צפויים וזהו! זה יהיה הצעד הכי חכם שאתם יכולים לעשות עבור עצמכם ושיאפשר לכם ליהנות מהבית החדש בלי לחשוב על חובות שונים ועל מחלוקות עם בן או בת הזוג.

לעניין זה חשוב לקחת בחשבון את העבודות שחייבים לבצע והעבודות שהן רשות. ידוע לכם על צינורות מים שמחלידים? כנראה שחובה לבצע החלפה. ציפוי של קיר בבריקים לעומת זאת, לא תהיה פעולה שחובה לבצע אותה והיא תהיה מותנית בתקציב שיישאר.

עבודות גבס וצבע - צילום: 123rf  

שיפוצים קלים

אל תתנו למילה שיפוצים קלים לבלבל אתכם. מדובר בעבודות רציניות בהחלט שיכולות לשדרג את סביבת המגורים מן הקצה אל הקצה. היתרון בשיפוצים קלים לעומת זאת הם היכולת שלכם להשיג הרבה מאוד בתוך זמן קצר ובדרך כלל בתקציב זול. מעבר לכך, בשיפוצים קלים אינכם צריכים בדרך כלל לדאוג לאחסנה של תכולת הדירה במחסן חיצוני שעולה כסף או לדאוג למקום מגורים חלופי – דבר במוזיל גם את העלויות העקיפות.

דוגמאות לשיפוצים קלים

ריכזנו עבורכם דוגמאות לעבודות שיפוצים קלות אך משמעותיות שגם אתם יכולים לבצע כבר מחר. ריכזנו עבורכם את הנפוצים והמומלצים מבחינה של תמורה מול עלות.

עבודות צבע וגבס

לא בכדי עבודות גבס וצבע משלבות שני סוגים של שירותים שמהווים יחד את החלק העיקרי בעולם השיפוצים בישראל ולמרות שמדובר בסוג עבודות אחד, הוא מגיע במגוון עצום של סוגים – החל מצביעה של הבית דרך התקנת קיר גבס ומסתיים בעבודות מורכבות שכוללות תקרה צפה בשילוב החלקות שפכטל וצבע, התקנת תאורה נסתרת ועוד.

המשותף לכל העבודות הללו היא העובדה שאפשר לעשות אותן בתקציב זול ושהן יכולות להתבצע בתוך ימים ולמרות זאת, ההשפעה שלהן ניכרת בכל חלל מגורים

הדבקת רצפה או פרקט

עוד דרך לשנות את פני הדירה היא להתקין פרקט או אפילו להדביק אריחי פורצלן גדולים. למרות שהעניין נראה מורכב, הוא יכול להיות פשוט למדי – כל עוד לא צריכים להחליף את הרצפה הקיימת (דבר שמייקר ומאריך את העבודה).

חשוב להדגיש שהשיטה הזאת טובה כל עוד אין חשש לתשתיות שנמצאות מתחת לרצפה. במידה שיש חשש או שהצנרת ישנה, כדאי להחליף את הרצפה כולה ואת הצנרת שמתחת – פעולה שמכניסה אותנו כבר לשיפוץ הרבה יותר רציני כפי שנרחיב על כך בהמשך.

שיפוץ מטבח

מטבחים עולים הרבה מאוד כסף, מה שלא ממש מסתדר עם שיפוץ קל. יחד עם זאת, אפשר להגיע לתוצאות מדהימות מבלי לקרוע את הכיס ואת הבית.

תעצרו לרגע לחשוב מה לא בסדר במטבח הנוכחי שלכם. אני מניח שמה שמפריע זה בעיקר הפרזול, הדלתות והמנגנונים הישנים.

מה אם הייתם יודעים שניתן להחליף את כל החלקים שהוזכרו, לשדרג את הדלתות ולהתקין תאי אחסון חדשניים בפחות מחצי מחיר? זה בדיוק מה שעושים בחידוש של מטבחים ובתוך יום עבודה אחד ובעלויות מאוד זולות באופן יחסי, אתם מקבלים מטבח שנראה ומתנהג כחדש לחלוטין!

תאורה, ווילונות ועזרים משלימים

כאן נכנסים כל אותם עזרים שנראים פשוטים אך יכולים לתת את הטאצ' המשודרג. ווילונות, גופי תאורה ופריטי ריהוט שונים יכולים להשלים את התמונה באופן כזה שכל מי שיכנס לביתכם כמעט שלא יכיר אותו. מדובר בפריטים בטווחי מחירים שונים שמתאימים לכל תקציב.

בהקשר זה חשוב לציין שהיום אתם יכולים למצוא מציאות של ממש. עם היצע רחב כל כך כבר מזמן עברו הימים שהייתם חייבים לפתוח את קופת החיסכון על מנת לרכוש משהו איכותי.

שיפוצים מורכבים

עד כה עסקנו בשיפוצים שמצד אחד משדרגים את הדירה באופן משמעותי אך מצד שני אינם עורכים יותר מכמה ימים ומתאפיינים בתקציבים נמוכים באופן יחסי.

לעומת זאת, קיים ענף שלם של שיפוצים רציניים יותר שכוללים שבירת קירות, הרחבות, בנייה ועוד. מדובר בפעולות שבמקרים רבים מצריכות הזמנה של קבלן שיפוצים רשום כמו גם אישורים מתאימים. בין הדוגמאות הנפוצות לשירותים הללו אפשר למנות את הדוגמאות הבאות:

ניסור וחיתוך של בטון

אחוז הבטון בבתים ודירות שנבנים בשנים האחרונות הולך ותופס אחוז משמעותי יותר ביחס לעבר ובשיפוצים רבים עולה הצורך לשבור קיר בטון או לפתוח חלון בממד.

ברור לכולנו שלא ניתן לעשות את זה באמצעים הרגילים והמוכרים לכולנו ועל כן יש להזמין קבלן שמתמחה בניסור וחיתוך בטון ביהלום. שירות כזה יכול לאפשר לכם לעשות דברים שלא לקחתם בחשבון תחילה רק מפני שחשבתם שאי אפשר להרחיב חלון בקיר בטון עבה או שלא ניתן לשבור קיר בטון.

בנוסף לכל אלה, ניסור של בטון יכול לאפשר לכם לחבר בין קומות או חדרים וכיוצא בזה – כל עוד יש לכך אישור מקונסטרוקטור.

שבירת קירות

הריסת קירות היא עוד פעולה שיכולה לגרום לניצול חכם ומראה מודרני יותר של חלל הבית – בעיקר בדירות ישנות שעוצבו באופן כזה שאפילו המטבח היה נפרד מהסלון באופן ברור (עם קיר ודלת).

שבירת קירות אולי נשמעת פשוטה אבל צריך לקחת בחשבון גם את עניין פינוי הפסולת לאתרים מורשים – בדיוק כמו בניסור של הבטון.

הרחבת מבנה קיים

תוספת בנייה נחשבת לשיפוץ מורכב לרבות בנייה חדר נוסף, עליית גג וכיוצא בזה. מדובר על עבודות שדורשות תכנון הנדסי ועבודה עם אדם שמוסמך לבצע או לנהל מגוון רחב של עבודות שנכללות בתוך הסעיף הזה.

החלפת הריצוף

אם הדבקה של ריצוף או פרקט נחשבת לשיפוץ קל, כאן כבר מדובר על אופרה אחרת לחלוטין. החלפת ריצוף הינה הוצאה של הריצוף הקיים והחלפתו בריצוף חדש לחלוטין. במרבית המקרים פעולה זאת תלווה בהחלפה של התשתיות שמונחות מתחת לרצפה כדוגמת צינורות מים וביוב – דבר שיספק שקט נפשי לעשרות השנים הבאות. כמו במרבית עבודות השיפוץ המורכב, גם כאן צריך לדאוג לפינוי הפסולת באופן מסודר.

איך לבחור את בעלי המקצוע?

בעוד שבשיפוצים קלים, הבחירה תהיה בדרך כלל של בעלי מקצוע פרטניים כגון קבלן גבס, חשמלאי וכדומה, בשיפוצים מורכבים יותר עולה הצורך לעתים קרובות לשכור שירותים של מהנדס או אדריכל, להמציא אישורים מתאימים ועוד דברים שעולים כסף ולוקחים לא מעט זמן.

מעבר לכך על מנת להוציא שיפוץ גדול אל הפועל, צריך לשכור את שירותיו של שיפוצניק או קבלן שיפוצים רשום (בהתאם לסוג העבודה).

לא משנה איזו עבודה אתם מבצעים, ישנם כמה כללי ברזל לבחירה של בעל מקצוע מהימן ומקצועי.

  1. חפשו בעלי מקצוע מומלצים ושוחחו עם לקוחות של אותו אדם.
  2. בקשו לראות אישורי עבודה והסמכות במקרים שהדבר נדרש (על פי אופי העבודה).
  3. התמקדו בבעלי מקצוע שביצעו כבר עבודות שדומות לשיפוץ שלכם.
  4. התמקדות בבעלי מקצוע מקומיים יכולה להיות משתלמת יותר מבחינה כספית.
  5. חתמו על חוזה מסודר שמגדיר את העבודה ואת התמורה לרבות תאריכי יעד וכל פרט שנראה לכם חשוב.
  6. התשלום צריך להתבצע על בסיס ההתקדמות. תמיד השאירו סכום גבוה לתשלום בסיום העבודה.

המאמר נכתב על ידי צוות מגזין HOMEWIKI

שיפוצים מדריך גבס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד