ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

הסתבכתם עם הוצאה לפועל? כך תצאו מזה

זה לא סוד שהמצב הכלכלי בארץ אינו מהמשופרים בעולם וישנם אנשים רבים הנקלעים לחובות בעל כורחם • חלקם כתוצאה מניהול לקוי של משק הבית וחלקם כתוצאה מכישלון עסקי

הסתבכתם עם הוצאה לפועל? כך תצאו מזה
עו"ד רועי ורשבסקי צילום: המצולם

זה לא סוד שהמצב הכלכלי בארץ אינו מהמשופרים בעולם וישנם אנשים רבים הנקלעים לחובות בעל כורחם. חלקם כתוצאה מניהול לקוי של משק הבית וחלקם כתוצאה מכישלון עסקי

כך או כך, בעשור האחרון עוצמת התופעה נהייתה גבוהה וגלויה, כך שמספר הבקשות להכרזת פשיטת רגל המוגשות מדי שנו גדלו באופן משמעותי, והמדינה הבינה שעליה למצוא פתרון כדי לאפשר לאנשים לקבל התחלות חדשות.

מחיקת חובות

כמשרד עורכי דין העוסק בתחום ההוצאה לפועל וחדלות הפירעון כעיסוק מרכזי וחבר פורום ההוצאה לפועל הארצי של לשכת עורכי הדין, רבים פונים למשרדנו בבקשה ל"מחיקת חובות". משום מה יש אנשים הסבורים שכל הנדרש הוא לפנות לעורך דין שיפריח לחלל האוויר את המונח "מחיקת חובות", והופ, החובות יימחקו.

לצערנו (או לשמחתנו), לא כך הדבר. "מחיקת החובות" אינה מתבצעת בדרך מיסטית או קוסמית, וישנם מסלולים והסדרים הקבועים בדין לשם כך. אכן, ישנם הליכים שיביאו, לבסוף, למחיקת חובות, אך מדובר בהליכים סדורים הקבועים בדין.

בחירת מסלול להסדר החובות

לטעמנו, ההחלטה החשובה ביותר המונחת בפניו של כל חייב היא דרך הפעולה. קרי, לבחור את המסלול המתאים לצורך הסדרת חובותיו.

אמנם המונח "פשיטת רגל" אינו מונח זר או מפחיד בימים אלו ורבים החייבים המעוניינים בהליך זה, אמנם להליך זה יש השלכות. חלקן ישירות וחלקן עקיפות, שיש להביא אותם בחשבון.

לדוגמה, הליך פשיטת רגל מותיר "כתם" בבנקים ובחברות דירוג אשראי כגון BDI ודומיהן – כך שבעתיד עשויים חברות אשראי לסרב לבקשתכם לקבל אשראי שונה, לרבות: הלוואות, משכנתאות, כרטיס אשראי עם מסגרת וכדומה.

לפנייה ישירה אל רועי ורשבסקי משרד עורכי דין לחץ/י כאן

יש עוד לתת את הדעת לעובדה כי הליך פשיטת רגל, על פי הרפורמה האחרונה של כונס הנכסים הרשמי, עשוי להימשך עד חמש שנים (כאשר לעיתים תכופות ניתן לסיים את ההליך תוך שנה וחצי). במסגרת פרק זמן ממושך זה קיים צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד החייב והחייב נדרש להגיש דיווחים בנוגע להכנסותיו, הוצאותיו ומלוא עסקיו ופעילותו נבחנת בקפידה על ידי בעל תפקיד ובית המשפט, ועוד.

לנוכח גידול בתופעת החייבים במדינת ישראל קיימים הסדרים שונים להביא לסילוק חובות והתחלה חדשה, כאשר בחודש ספטמבר 2019 ייכנס לתוקף חוק חדלות פירעון החדש, וכאמור דלעיל, אך בשנת 2013 הנהיג כונס הנכסים הרשמי רפורמה בנושא פשיטת רגל.

אנו ממליצים, בכל לשון של המלצה, שלא להמעיט ערך בחשיבות בחירת המסלול המתאים להסדר וסילוק החובות ולשקול בכובד ראש את מלוא האפשרויות תוך היוועצות עם עורך דין הוצאה לפועל בתל אביב שזה הוא תחום עיסוקו העיקרי.

בחירת המסלול הרלוונטי עשויה להיות מושפעת מזהות החייב, הכנסותיו, נכסיו, כושר השתכרותו, גילו, היקף חובותיו, מיהם נושיו, אופי חובותיו ועוד. עוד חשוב לזכור כי, צו הפטר בהליך של פשיטת רגל לא פוטר את החייב מכל חוב או חבות קיימים, וישנם חובות אשר "עמידים" גם בפני צו הפטר, ויש לכלכל זאת מבעוד מועד.

המסלולים הקיימים כיום מונים, בין היתר: הסדר נושים פרטני על דרך המשא ומתן, צו הפטר בהוצאה לפועל, פשיטת רגל, הסדר קולקטיבי בבית המשפט המחוזי (לפני צו כינוס, לאחר צו כינוס, לאחר צו פשיטת רגל) ועוד. במסגרת ההסדרים הקולקטיבים בבית המשפט המחוזי ניתן גם, לעיתים, לבקש צו הקפאת הליכים כדי לאפשר לעסק להמשיך לעבוד ולהביא להבראת העסק, תוך הסדר של מלוא החובות הקיימים (כפי שרבים מכירים בכינוי "תספורת") ועוד מסלולים רבים.

האמור דלעיל אינו בא לגרוע מהעובדה הפשוטה כי לעיתים לאחר שאנו בוחנים את החובות בעין מקצועית, ישנם מקרים שבהם ניתן לעלות טענות הגנה טובות כנגד חלק מהחבויות עצמן ולהביא לסגירת חלק מתיק ההוצאה לפועל באמצעות כך.

הכתבה מאת עו”ד רועי ורשבסקי באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

הוצאה לפועל חובות משפטי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד