י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
משבר בועידה החסידית

פרסום ראשון: זו הצעת הפשרה המלאה שנדחתה בידי נציגי ויז'ניץ

עד הרגע האחרון: העימותים הפנימיים בין החצרות המרכיבות את 'אגודת ישראל' נמשכים גם עם פתיחת ועידת המפלגה החסידית בנתניה | נציגי החסידויות מתבצרים בעמדתם ועומדים על דרישותיהם מבלי להסכים להצעות פשרה | בפנים: פרטי ההסכם המלא שנדחה בידי נציגי ויז'ניץ

פרסום ראשון: זו הצעת הפשרה המלאה שנדחתה בידי נציגי ויז'ניץ
ישיבת ועדת השמונה צילום: משה גולדשטיין

בתום ימים ארוכים של אי ודאות בנוגע לסדר המקומות בתוך אגודת ישראל, בשל הוויכוח בין חסידויות ויז'ניץ ובעלזא על המקום החמישי ברשימת יהדות התורה - זו הצעת הפשרה שנדחתה בשלב זה.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי במסגרת הסיכום, נציגהּ של בעלזא - ישראל אייכלר, יישאר במקום הרביעי ברשימה והשביעי ביהדות התורה, ובמקביל, יעקב טסלר מויז'ניץ, יוצב במקום השלישי באגודה והחמישי ביהדות התורה.

בתמורה, על פי הסיכום, בעלזא תקבל את בחירת התפקיד הראשונה לאחר הקמת הקואליציה, בחירה שתהיה כנראה ראשות אחת מוועדות הכנסת או חברות בוועדות שונות.

עוד סוכם כי בבחירות הבאות, לכנסת ה- 22,  נציג חסידות בעלזא יוצב במקום השלישי ואחריו נציג ויז'ניץ במקום הרביעי (השישי והשמיני ביהדות התורה) והם יתחלפו בהתאם בסדר בחירת התפקידים.

בנוסף, במקרה שיהדות התורה תזכה למספר מנדטים אי זוגי, ובשל התחייבות אגודת ישראל שנציג אחד מטעמה יפרוש מהכנסת כדי לאפשר כהונה ברוטציה עם נציג נוסף של דגל התורה, מי שיבצע את הפרישה יהיה נציג ויז'ניץ ולא נציגהּ של בעלזא. הפרישה מיועדת לאפשר חלוקה שוויונית של 50:50 בין הסיעה החסידית לאחותה הליטאית.

עוד סוכם כי במקרה שיהדות התורה תקבל שישה מנדטים יפרוש סגן השר יעקב ליצמן מהכנסת מיד במסגרת החוק הנורבגי, כדי להכניס לכנסת את ישראל אייכלר מבעלזא.

ועדת השמונה שהתכנסה במלון גלי צאנז דנה סביב ההצעה, כאשר לישיבה הצטרפו הפעם חברי הוועד של חסידות בעלזא, נציג החסידות בעיריית ירושלים מיכל הלברשטאם והעסקן מרדכי בריסק.

בתוך כך, עם פתיחת כינוס וועידת אגודת ישראל, הקרבות בין חסידות בעלזא לויז'ניץ עולים שלב, כאשר בסיעה המאוחדת דוחים את כל ההצעות שהוצגו לפשרה.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בשעה זו נועדים חברי וועדת השמונה בכדי לדון בסאגה סביב סידורי המקומות, כאשר שתי החסידויות דורשים את המקום החמישי ברשימה והשלישי בסיעת אגודת ישראל.

בדקות האחרונות הופסק הדיון בוועדה, תוך שסגן השר יעקב ליצמן מנסה להוביל לפשרה ונועד בשעה זו עם חברי הוועד של חסידות בעלזא, שהוסמכו על ידי האדמו"ר לדון בנושא.

מחר אמורה מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל לאשר את סדר הרשימה לכנסת ה-21, בצל האיום של נציגי בעלזא כי לא ישתתפו בוועידה באם לא יקבלו את המקום החמישי.

עוד נודע ל'בחדרי חרדים', כי בפתח דיון וועדת השמונה אמר נציג בעלזא בעיריית ירושלים מיכל הלברשטאם כי "לחסידות בעלזא מגיע ייצוג הולם במסגרת אגודת ישראל לאחר הקיפוח של עשרות שנים הוויכוח הוא לא מי חסידות גדולה יותר כפי שהבינו שצריכים לשנות סדרי בראשית בסיכומים בין הסיעות אגודה ודגל הגיע הזמן גם לשנות את המצב בין הסיעות בתוך אגודה".

ועדת השמונה אגודת ישראל מועצת גדולי התורה בעלזא ויז'ניץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד