י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
פרסום ראשון

הפורום הדתי חושף: "הח"כים החרדים לא פעלו למנוע חילולי שבת"

לקראת מושב 'שבת של מי' שהתקיים היום בצהריים בוועידת אגודת ישראל בנתניה, בהנחיית הרב יצחק גולדקנופף מזכיר וועדת הרבנים למען השבת, שיגר 'פורום השבת הציבורית' הדתי מכתב חריף לראשי אגו"י • המכתב חושף אחד לאחד את כל מחדלי הנציגות החרדית בסוגיית השבת

הפורום הדתי חושף: "הח"כים החרדים לא פעלו למנוע חילולי שבת"
גפני וליצמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לקראת מושב 'שבת של מי' שהתקיים היום (חמישי) בצהריים בוועידת אגודת ישראל בנתניה, בהנחיית הרב יצחק גולדקנופף מזכיר וועדת הרבנים למען השבת, שיגר 'פורום השבת הציבורית' הדתי מכתב חריף לראשי אגו"י.

המכתב חושף אחד לאחד את כל מחדלי הנציגות החרדית בכנסת הקודמת בסוגיית השבת: עבודות הרכבת וגשר יהודית, 6000 קווי תח"צ שהחלו לנסוע בשבת, תת האכיפה ברשויות המוניציפליות והודעות הדוברות המשוגרות בשבת.

המכתב בא על רקע דבריו של סגן שר הבריאות הרב יעקב ליצמן אמש בפאנל הח"כים, בו העיד כי "הכישלון שלנו הוא בשבת, כמה שבכינו לא עזר", כשהוא מוסיף ומדגיש כי "בהוראת מועצת גדולי התורה נתמקד בזה בקדנציה הבאה".

המכתב שנחשף ב"בחדרי חרדים" בפרסום ראשון משתרע על פני ארבעה עמודים ומפרט כאמור את מחדלי הח"כים החרדים בארבעה נושאים עיקריים.

ואלו הם: מדיניותו הפוגענית של שר העבודה והרווחה חיים כץ במתן היתרי עבודה בשבת ובאפס אכיפה נגד מפרי החוק; פרצת הסטטוס קוו במשרד התחבורה כאשר כ-6000 קווי תח"צ מבצעים נסיעות מדי שבת; התחמקות משרד הפנים מהפעלת סמכותו נגד תת האכיפה ברשויות המוניציפליות; והודעות הדוברות המשוגרות בשבת.

הפורום הדתי תוקף את משרד העבודה, ש"תחת כהונתו של השר חיים כץ מ'הליכוד', פגע קשות בשבת הציבורית במדינת ישראל, בשני המישורים עליהם הוא מופקד בסוגיית המנוחה השבועית: מתן היתרי עבודה ואכיפת חוקי העבודה והמנוחה".

לדבריהם "המשרד הפעיל יד קלה על ההדק ופיזר היתרים רבים, בניגוד לחוק ולנהלים המחייבים. בשנה האחרונה הופנתה לכך תשומת הלב הציבורית, ראינו זאת בעבודות הרכבת, וזה עתה בבניית גשר יהודית בשבת, שאחריות חילול השבת בו מוטלת אך ורק על השר חיים כץ, ולא כפי שהיו שניסו לטייח את העובדות ולגולל את האשמה על עיריית ת"א והבג"ץ", מאשימים בפורום השבת הדתי.

בעניין תת האכיפה במשרד העבודה על חוקי השבת מציין הפורום כי "בשנתיים 2017-2016 ניתנו רק 22 קנסות על איסור העסקה ביום המנוחה.

הווי אומר, שהמשרד בקושי מבצע ביקורות, בקושי מטפל בתלונות ולא שש לאכוף את החוק. כמו כן, קיים חוסר עצום בפקחים בשל הפניית תקציב זעום ביותר לעניין זה מצד הנהלת המשרד (כיום ניתן לבצע גם פיקוח ביום חול וגם לעבור לפיקוח אלקטרוני)".

בהקשר משרד התחבורה, מאשימים בפורום את אזלת היד החרדית ואומרים כי "הדרדור בסטטוס-קוו במשרד התחבורה הוא עצום, ומנגד כמעט שלא נרשמה פעילות חרדית למניעתו" הם מציינים בין היתר את כ-6,000 נסיעות בתח"צ המתבצעות מדי שבת; רפורמת מוניות השירות שמביאה את חילולי השבת בתח"צ לשיאים חסרי תקדים; ביטול נוהל השבת לפיו על שירות התח"צ להסתיים כחצי שעה לפני כניסת השבת ולהתחדש רק כחצי שעה אחרי צאת השבת".

נגד משרד הפנים נוקט פורום השבת הציבורית במלים קשות וטוען כי "על אף היותו של משרד הפנים האחראי החוקי על מינהל תקין ברשויות המקומיות, נמנע המשרד משימוש בסמכות זו כשמדובר בעניינים הנוגעים לשבת, הן לגבי חילולי השבת של הרשויות עצמן והן לגבי תת האכיפה".

לטענת הפורום הדתי, "בעלי עסקים שנפגעו מתת-האכיפה ברשויות המוניציפליות ופנו בתלונה למשרד הפנים, קיבלו "המלצה" להגיש תביעת נזיקין בבתי המשפט - תהליך ארוך, יקר ומסורבל - במקום שהמשרד בעצמו ינקוט צעדים נגד הרשויות כפי שהוא מחויב".

גם אל סערת הודעות הדוברות של גורמים ממשלתיים לא מדלגים בפורום וכותבים כי "הנוהל הרגיל הוא שמשרדי ממשלה אינם מוצאים הודעות דוברות בשבת. למרות זאת, לא מעט פעמים פורסמו הודעות תוך חילול שבת. כמו כן, ישנם את הארגונים הסטטוטוריים החוסים תחת משרדי הממשלה, כדוגמת המשטרה, כיבוי האש ומד"א, המשגרים מדי שבת כדבר שבשגרה הודעות דוברות ללא כל צורך.

"בימים האחרונים", מציינים בפורום השבת, "התעוררה הסוגיה לדיון בעיתונות החרדית, כשהטענה העיקרית הופנתה כלפי מד"א בהיותו ארגון המעסיק מתנדבים חרדיים רבים ואשר נתון להשפעת רבנים. אולם עד כה לא נרשמה פריצת דרך חיובית בנושא, והארגונים הללו לא שינו מאומה מפעילות הדוברות בשבת".

רשימת הדרישות

הפורום הדתי לא מסתפק רק בהטחת ההאשמות החמורות ומבקש מראשי אגודת ישראל לדון היום במושב השבת בוועידת אגו"י בנתניה, במסקנות ובהמלצות הפעולה שגיבשו, הנה הרשימה המלאה:

• כחלק מהמו"מ הקואליציוני להרכבת הממשלה הבאה תדרוש סיעת 'יהדות התורה' שימונה שר מוסכם למשרד העבודה והרווחה.

• נציג יהדות התורה ימונה ליו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת, כדי שיוכל לפקח על פעילות המשרד במתן היתרי העבודה ובאכיפת החוק.

• ירועננו נהלי ותקנות משרד העבודה בסוגיית השבת שנשחקו במרוצת השנים, ובכלל זאת הקמתה מחדש של הוועדה המייעצת לשר, בה היו חברים אנשי הלכה וטכנולוגיה (כדוגמת הרב יהושע נויברט ז"ל מח"ס שמירת שבת כהלכתה והרב לוי הלפרן ז"ל ראש מכון מדעי טכנולוגי להלכה).

• תיקון 16 לחוק שעות עבודה ומנוחה, שכונה 'חוק מסורת ישראל', לא יושם ע"י השר חיים כץ וככל הידוע לנו הח"כים החרדים לא פעלו בנידון. יש לוודא קיומו בפועל של תיקון חשוב זה.

• אגודת ישראל תדרוש במו"מ הקואליציוני שימונה נציג חרדי ליו"ר ועדת הפנים של הכנסת או למצער מינוי מוסכם.

• החברים החרדיים בוועדת הפנים ייזמו דיונים בוועדה שתכליתם פיקוח על פעילות משרד הפנים והרשויות המקומיות בשני הנושאים הנ"ל.

• ניסוח נוהל מחייב ואחיד, הן למשרדי הממשלה והן לארגונים הסטטוטוריים, לבל יוציאו הודעות דוברות בשבת.

• פנייה רבנית רשמית למנהלי הארגונים הללו, הנתונים כאמור להשפעה חרדית, שיחדלו ממנהגם זה.
מעניין יהיה לעקוב האם באגודת ישראל ייענו לבקשה להציג את הנושאים לדיון במושב השבת הצהריים, וכן מה תהיה דעתם לגבי רשימת ההמלצות שהציגו בפורום השבת הציבורית.

דו"ח חילולי שבת אגודת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד