י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הוספד מוקדם מידי • פרופיל

האיש שהפך לגוויה פוליטית - קם לתחייה

לאחר שבמערכת הפוליטית כבר היו כאלו שהספידו אותו - הוא הוכיח לכולם כי עדיין מוקדם מידי • קווים לדמותו של הרמטכ"ל ה-19 של ישראל, המשנה לרה"מ ושר הביטחון לשעבר - משה בוגי יעלון, שעשה את הבלתי יאמן וזכה לגלגל הצלה ברגע האחרון • פרויקט מיוחד מאת יוסי אסולין

האיש שהפך לגוויה פוליטית - קם לתחייה
הרוויח את חייו הפוליטיים במתנה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

תחיית המתים פוליטית

עד לפני כשבועיים הוא היה נראה כמו גוויה פוליטית שאף אחד לא רוצה להתקרב אליה. בין לפני שהקים את מפלגת "תלם", אבל גם אחרי שהשיק אותה - הוא לא הצליח להתרומם ובשום סקר הוא לא עבר את אחוז החסימה.

היה נראה כי את דרכו יסיים בדיוק כפי שסיים מקבילו בשמאל אהוד ברק, החייל המעוטר בצה"ל, שהוכיח שהקשר בין פוליטיקה וצבא הוא בגדר "אילוסטרציה" בלבד. אבל, אמרו חז"ל, "אפילו חרב מונחת על צווארו של אדם - אל ימנע עצמו מן הרחמים".

ובדיוק בדקה ה-90, רגע לפני נקודת האל-חזור, בא הכוכב העולה בני גנץ ומשום מקום הושיט לו את גלגל ההצלה לו הוא היה זקוק כל-כך.

אוהו איזה גלגל. יעלון קיבל שלושה שריונים בעשירייה הראשונה של "חוסן לישראל". במצבו כי רע, אפילו אבי גבאי לא היה מסרב להצעה מפתה שכזו.

לולא גנץ, קשה לחשוב על קונסטלציה אחרת בה יעלון היה מצליח להתברג חזק כל כך ומהר כל כך לקראת הבחירות לכנסת ה-21.

הצעה שקשה לסרב לה. הרמטכ"לים לשעבר, יעלון וגנץ. (קרדיט: הדס פרוש, פלאש 90)

השלם גדול מסך חלקיו

אין ספק שמבחינתו, יעלון עשה את הצעד המבריק ביותר והוא הבטיח את מקומו בכנסת הבאה.

גם מבחינת גנץ, מתברר שמדובר היה בצעד נבון והדבר תרם לו ליצור תדמית של מפלגת רמטכ"לים ולחזק את כוחו במפת המרכז-שמאל.

לפעמים, כך מתברר, השלם גדול מסך חלקיו. כל אחד לחוד היה שווה הרבה פחות בהשוואה לכוח שלהם כשהם מאוחדים.

בינתיים מפלגת הרמטכ"לים - שייתכן שרשימות נוספות או שחקנים נוספים דוגמת יעל לוי-אבקסיס וגבי אשכנזי - מצליחה לשמור על המומנטום.

השחקנים שסופגים את המכה הקשה הם אבי גבאי בראש ובראשונה, שמפלגתו דוהרת אל עבר אחוז החסימה, ויאיר לפיד, שגונז בדמעות רבות את חלומותיו להוות אלטרנטיבה ראויה ושווה לנתניהו בכוחה.

מי אתה, בוגי?

משה בוגי יעלון נולד ב-1950 בקריית חיים בשם משה סמולינסקי, ובצעירותו עבד כרפתן וכמפעיל דחפור בקיבוץ גרופית שבערבה. 

יעלון התגייס לצנחנים, יצא לאזרחות ואז חזר שוב לשירות קבע והתקדם במעלות הפיקוד הצבאי, כאשר ב-1979 הפך להיות מפקד סיירת מטכ"ל ומשם המשיך הלאה במגוון תפקידים שונים עד שהפך לרמטכ"ל ה-19 של מדינת ישראל.

שלוש שנים לאחר סיום תפקידו כרמטכ"ל, ב-2008, הצטרף יעלון למפלגת הליכוד בראשות בנימין נתניהו.

בפריימריז שהתקיימו במפלגה לקראת הבחירות לכנסת ה-18, זכה יעלון למקום השמיני והוא הפך למשנה לראש הממשלה, השר לנושאים אסטרטגיים וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני.

בבחירות הבאות, שהתקיימו ב-2013, השתדרג יעלון והוא מונה לתפקיד שר הביטחון בממשלת נתניהו במקום אהוד ברק. אבן הדרך המרכזית בכהונה זו הייתה מלחמת "צוק איתן", אותה הוביל יחד עם רה"מ נתניהו.

פרשת אזריה

ההידרדרות המשמעותית במצבו הפוליטי הגיעה ב-2016, עת גינה בחריפות את החייל אלאור אזריה, לאחר תקרית הירי בחברון. הגינוי הביא למאבק גלוי עם משפחת אזריה, במהלכו כינתה אותו המשפחה "שקרן".

הוריו של אזריה הקשו על יעלון בהצהרה לתקשורת: "איך יצאת לתקשורת בשעה 16:00 כשהבן שלי נחקר לראשונה בשעה 18:30 בערב? תחקיר לא היה עדיין. שנתיים וחצי אני מחכה לתשובה ממך".

העימות הפומבי הזה של משפחת אזריה, שקיבל תמיכה בלתי מבוטלת בימין, הזיק ליעלון מאוד בשדה הפוליטי ומאז מעמדו בליכוד רק הלך והתערער.

ביקורת קשה מצד המשפחה. אזריה. (צילום: פלאש 90)

יעלון ספג ביקורת קשה גם מחבריו לממשלה, נפתלי בנט ואביגדור ליברמן. גם ראש הממשלה נתניהו לא התחבר לדרך שלו ואף הרים טלפון להוריו של אזריה כדי לפייס אותם.

תקופה קצרה לאחר מכן הודיע יעלון על התפטרותו בעקבות צירופו של ליברמן לממשלת נתניהו ובשל כוונתו של האחרון למנותו לשר ביטחון תחתיו.

מאוהב לאויב

עם פרישתו הפך יעלון מאוהבו ואיש סודו של נתניהו לאויבו המוצהר. הוא לא חסך את שבטו מנתניהו ובראיונות לערוצי התקשורת האשים את נתניהו בפרשת הצוללות (המכונה תיק 3000 י.א).

בין שלל התבטאויותיו החריפות אמר יעלון בהקשר לתיק 3000 כי נתניהו "יעדיף טובת בצע כסף על פני אינטרסים של מדינת ישראל". יצוין כי נתניהו זוכה מהפרשה בסופו של דבר.

לרגעים היה נראה כי האיש רואה את עצמו בתחרות עם אהוד ברק מי ישמיץ את נתניהו יותר בבוטות ובחריפות.

הביקורת שלו הייתה כה קשה עד שרבים הרימו גבה לנוכח העובדה שרק זה עתה שירת בממשלת נתניהו עד לא מכבר, וייחסו לזה צביעות שמאחוריה מתקפה אישית ולא עניינית בשל הכעס שלו על צירוף ליברמן לממשלה.

יעלון ונתניהו בימים אחרים. (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אקזיט הענק

ההתבטאויות הללו לא חיזקו את מעמדו בימין בלשון המעטה, ותדמיתו של האיש התרחקה מהימין ונותרה איפשהו במרכז. היו כאלו אף שראו בו איש מרכז-שמאל.

יעלון הבין שמבחינת הליכוד ונתניהו הוא "סוס מת", אז הוא החליט להקים מפלגה, "תל"ם" הוא קרא לה.

מפלגה זו לא זכתה לעבור את אחוז החסימה, אולם כאמור, יעלון קרא מהר מאוד את המפה הפוליטית ומיהר לסגור דיל עם "חוסן לישראל" של גנץ.

בכנסת הבאה יהפוך יעלון להיות מס' 2 של הכוכב המרכזי והמפתיע של הבחירות, בני גנץ. מהלך מכפיל כוח, שמזכיר מאוד את האיחוד של הרצוג ולבני לרשימת "המחנה הציוני".

אז האם יעלון יהיה שר הביטחון בממשלת גנץ הבאה? מוקדם לדעת. במצב הנוכחי עדיין אין למפלגה זו את המנדט להנהיג את המדינה.

אבל הפוליטיקה מלמדת שעד הרגע האחרון הכל יכול לקרות, ומי כמו יעלון יודע זאת טוב יותר. שחקן חיזוק בדמות לפיד - מה שנראה כעת כאופציה די רחוקה - בהחלט יכול להיות ה"גיים צ'יינג'ר" שישמוט את הממשלה מידיו של נתניהו ויהפוך את המפלגה לגדולה ביותר בישראל.

-

בפרקים הקודמים בפרויקט "כוכבי הבחירות"

> פרק ראשון - בני גנץ 

> פרק שני - גדעון סער 

> פרק שלישי - אהוד ברק 

> פרק רביעי - אביחי מנדלבליט

> פרק חמישי - יאיר לפיד

> פרק שישי - אלדד יניב

> פרק שביעי - אבי גבאי

משה בוגי יעלון הליכוד בני גנץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד