י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בין הגמרא לניקיונות

"בעלי אדם טוב - אבל שכח שאני גם בן אדם"

בעלי התחתן עם הגמרא, כבר חמש שנים הוא בחיים לא עזר לי לא עם הילדים ולא בדברים השוטפים שהבית צריך, אני עובדת תשע שעות ואחרי זה רצה הביתה לטפל בארבע ילדים ובכל הבית. אני כבר לא מסוגלת, בעלי הוא אדם טוב אבל פשוט שכח שאני גם בן אדם. אני פשוט קורסת • טורו השבוע המרתק של מאמן הרגש החסידי ר' מרדכי רוט

"בעלי אדם טוב - אבל שכח שאני גם בן אדם"
זוג חרדי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפני מספר חודשים, היה זה בשעות הבוקר, בדרכי לקליניקה שלי אני מקבל טלפון ועל הקו אישה, היא הציגה את שמה ושם משפחתה ופתחה: 'אני יודעת שאתה עוסק בעיקר בטיפול ובייעוץ רגשי, אבל אני חייבת עזרה שקשורה לתחום הנישואין, לא הייתי לעולם נחשפת ומתקשרת, אבל הגיעו מים עד נפש.

אני נשואה עשרים שנה, מורה בבית ספר ובעלי יושב ולומד בכולל מהחתונה. אני מסכימה שבעלי הוא אברך רציני שיושב ולומד, הוא יהודי מתמיד ועובד השם גדול. אבל הכל טוב כשזה מחוץ לבית, כי בבית הוא אדם שונה לגמרי'.

לדבריה, 'גם בבית הוא יושב ולומד ומקפיד על כל המצוות קלה כבחמורה, יש רק מצווה אחת שהוא פשוט לא מקפיד כלל וכלל וזה היחס שלו כלפיי וכלפי הילדים. במשך כל השנים הייתי משתדלת לכבד אותו, לדאוג לו, שהוא רק ישב וילמד. השתדלתי להיות האישה הכי מקסימה והטובה ביותר שאם יהודייה צריכה להיות.

'אבל לא עזר, כמה שנתתי לו הוא לא ידע אף פעם להעריך ולכבד. בעיקר הוא תמיד היה מעיר לי הערות למה אני עושה כך ולמה אני עושה אחרת. הדבר נמשך שנים רבות והן לא עשו אותו יותר רגוע ושלו אלא הפוך, ככל שעברו השנים הביקורת וחוסר הכבוד נהיו יותר ויותר גרועים.

גם לילדים שלנו הוא כל השנים רק העביר ומעביר ביקורת ללא הפסקה. עד שהגיע מצב שאני לא יכולה כבר לסבול את זה. לאחרונה אחד מהילדים שלי החל קצת להידרדר ברוחניות ואני תולה את זה בגלל היחס הפוגעני של בעלי אליו. הסברתי לו שאני לא מוכנה יותר ככה ואני ממש דורשת שילך לטיפול. אשמח שתדבר עם בעלי'.

קבעתי לו פגישה והוא הגיע לאחר כשבוע. הייתה לי איתו שיחה ארוכה, בתחילה הוא אפילו לא הבין מה הוא עושה אצלי. אשתי ממש לוחצת שאגיע אז אני מגיע...

אני רק אסכם את הפגישה במילים הבאות. לא כל אחד שמתנהג בצורה לא טובה זה אומר שיש לו בעיות מהעבר או שהוא סובל מבעיה נפשית כזו או אחרת. יש פעמים שאנשים נולדים עם טבעים מסוימים, מידות מסוימות, ואם הם לא עובדים על המידות שלהם, זה לא משתפר מעצמו, אלא רק נעשה יותר גרוע.

אותו אברך נולד עם טבע של כעס וקפדנות וככל שהוא לא עבד על עצמו, הטבעים האלו נעשו אצלו יותר ויותר גרועים. עד שהגיע מצב שכל דבר הכי קטן שלא היה נראה לו - הוא היה כועס ומקפיד על אשתו וילדיו.

אמרו רבותינו: כשהיה משה רבינו עליו השלום רועה צאנו של יתרו במדבר, ברח ממנו גדי ורץ אחריו עד שהגיע לחסית (=מקום מחסה עם ירק ומים). כיון שהגיע לחסית, נזדמנה לו בריכה של מים ועמד הגדי לשתות, כיון שהגיע משה אצלו אמר: 'אני לא הייתי יודע שרץ היית מפני צָמַא! עָיֵף אתה!'.

הרכיבו על כתפו והיה מהלך. אמר הקב"ה: 'יש לך רחמים לנהוג צאנו של בשר ודם, כך חייך אתה תרעה צאני ישראל', הוי "וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה [אֶת צֹאן יִתְרוֹ חֹתְנוֹ כֹּהֵן מִדְיָן וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר וַיָּבֹא אֶל הַר הָאֱלֹהִים חֹרֵבָה. וַיֵּרָא מַלְאַךְ ה' אֵלָיו בְּלַבַּת אֵשׁ מִתּוֹךְ הַסְּנֶה]" (שמות ג', א-ב). שמות רבה. יותר קל לשבת וללמוד יום שלם מאשר לשתוק ולהבליג לאדם שפגע בך. לעבוד על המידות שלך, על הכעס, הקפדנות וכו'.

כתוב במסכת שבת על מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי, אמר לו: גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת. דחפו באמת הבניין שבידו. בא לפני הלל, גייריה. אמר לו: דעלך סני לחברך - לא תעביד [=מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך]; זו היא כל התורה כולה, ואידך פירושה הוא - זיל גמור [=והשאר פירוש הוא, לך ולמד]". (שבת לא ע"א)

ידוע שאצל צדיקים רואים זאת בהתנהגות שלהם במידות, בבין אדם לחברו, ביחס שלהם כלפי הנשים והילדים שלהם.

כותב השורות, ר' מרדכי רוט. (צילום: באדיבות המצלם)

פעם פגשתי ראש ישיבה גדול שחיפש לבתו בחור רציני שיושב ולומד, והוא אמר לי כל השדכנים חושבים שאני מחפש את הבחור שיושב ולומד הכי רציני, אבל את האמת שאני מחפש דבר ראשון בבחור זה המידות שלו. אם יש לו מידות טובות זה סימן שהתורה שהוא לומד היא אמיתית.

אותו ראש ישיבה סיפר לי שלבתו הראשונה הוא חיפש את המתמיד הכי רציני שיש, שיושב ולומד מהבוקר עד הערב. ובאמת מצאתי וזה עלה אל תדאג גם טבין ותקילין, דירה בבני ברק הוא עלה לי, וברוך השם הוא עשה לי הרבה נחת, כולם רק דיברו על החתן האברך המתמיד שלי.

הכל זרם על מי מנוחות, אך יום אחד הכל התנפץ לי לרסיסים. לאחר חמש שנים בתי התקשרה אלי בוכיה שהיא רוצה לדבר איתי, ואז היא אמרה לי מילים שלא ישכח כל חיי. 'אבא מכרת אותי לשפחה.

רציתי מאוד בעל שיושב ולומד, למדתי בשביל זה מקצוע שאוכל לפרנס את המשפחה ועשיתי את זה בשמחה, אבל כמה אני מסוגלת?

יש לי כבר 4 ילדים, אני צריכה לטפל בהם, אני גם עובדת כל יום תשע שעות. הייתי שורדת את זה. אבל פשוט בעלי התחתן עם הגמרא, כבר חמש שנים הוא בחיים לא עזר לי לא עם הילדים ולא בדברים השוטפים שהבית צריך, אני עובדת תשע שעות ואחרי זה רצה הביתה לטפל בארבע ילדים ובכל הבית.

אני כבר לא מסוגלת, בעלי הוא אדם טוב אבל פשוט שכח שאני גם בן אדם. אני פשוט קורסת. לפני כחודש דיברתי פעם ראשונה מזה חמש שנים עם בעלי שיעזור לי ומה הוא אמר לי - אני מאוד מבין אותך, אבל את רוצה שאפסיד את הכולל ערב שלי?'

אז אתה מבין, אמר לי הראש ישיבה, למה אני מחפש בחור עם מידות, למה כל כך חשוב לי שיהא בעל שיתחשב באשתו ושידאג לה.

אני הייתי תלמיד של הגרש"ז אויערבך זצ"ל, אתה יודע איך הוא התנהג לאשתו, איך הוא כיבד אותה ודאג לה. ידוע שבהלוויה מבקשים בני המשפחה סליחה מהנפטר ור' שלמה זלמן אמר בהלוויה שאין לו מה לבקש ממה סליחה כי הוא בחיים לא פגע בה.

אם אדם רוצה לבדוק את עצמו כמה באמת הוא רוחני וקשור לבורא, שיבדוק את המידות שלו איך הוא מתנהג לאחרים.

ידוע שהגאון מווילנא אמר שלשבור מידה אחת קשה יותר מללמוד את כל הש"ס. ביום כיפור השם מוחל לאדם על הכל חוץ מעבירות שבין אדם לחברו - עד שירצה את חברו.

וכמובן יש את האלה שבשם התורה יגידו לך שמותר לעשות כל מיני דברים לאנשים לפגוע בהם וכו', והכל בשם התורה, הרבי מקוצק אמר יש אדם שרץ לעשות מצווה ובדרך שהוא רץ למצווה הוא עובר על כל התורה כולה.

הבעיה נהפכת ליותר חמורה כאשר הריצה והפגיעה באחרים נהפכת לשם שמים והאדם חושב שזה רצון השם. והוא עוד בטוח שזה מצווה גדולה ויזכה לשכר גדול השמור לצדיקים לעתיד לבוא.

שבת שלום לכל עם ישראל היקרים

לתגובות [email protected]

מרדכי רוט זוגיות גמרא שלום בית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד