י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
פרופיל מיוחד

הצצה: המשפיע שהלחין את 'והנה ה' ניצב עליו' - הוכתר לאדמו"ר

מלא כל הארץ כבודו: בגיל צעיר סבו כבר שלח אליו קוויטלא'ך קשים, הוא לא נותן תנומה לעפעפיו בליל שבת, תפילותיו בדמעות ובהשתפכות הנפש ומאות בחורים חסידים הולכים אחריו | כתב 'בחדרי חרדים' משה ויסברג, מגיש פרופיל מרתק על הרבי החדש מזוטשקא שהוכתר השבוע  

הצצה: המשפיע שהלחין את 'והנה ה' ניצב עליו' - הוכתר לאדמו"ר
האדמו"ר רבי אשר ישעיה רוזנבוים מזוטשקא צילום: שוקי לרר

המקום: שדה התעופה בציריך שבשווייץ. יהודי חסידי ממתין לטיסה לישראל, אך לוח הזמנים שמופיע במסך מציג עיכוב משמעותי בטיסה שאמורה להמריא. בארץ כבר ממתינים התלמידים, ונפשו של האברך כמהה להגיע אל ארץ הקודש לאחר מסע חיזוק שערך במקום.

ברגעים אפופי ייאוש ולחץ, פרצו מפיו מילותיו הקדושות של מייסד חסידות חב"ד "והנה ה' ניצב עליו", מילים שהתחברו מיד ללחן מרגש, שהפך מאז לאחד מנכסי הצאן וברזל של המוזיקה החסידית האותנטית. מאוחר יותר אף החלה תחרות מי מבין המקהלות תזכה לבצע את השיר ותקטוף את הבכורה. כיום זה נחשב לשיר קדוש, המושר באורח קבע במעמדי הטישים בחצרות האדמו"רים בארץ ובעולם.

מילות השיר לקוחות כאמור מספרו של אדמו"ר הזקן - לקוטי אמרים תניא, פרק מ"א, "וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו וּמְלֹא כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ וּמַבִּיט עָלָיו וּבוֹחֵן כְּלָיוֹת וָלֵב, אִם עוֹבְדוֹ כָּרָאוּי".

מי שניצב מאחורי השיר, הוא המשפיע החסידי הרה"צ רבי אשר ישעיה רוזנבוים, שהוכתר בשבוע שחלף לממלא מקום אביו - האדמו"ר מזוטשקא זצ"ל, שנפטר לאחר שנות ייסורים קשים ומרים והותיר לעדת חסידיו ממלא מקום שיאיר את שמי עולם החסידות בתורתו ובעומק עיונו בכל חדרי התורה.

עובדו כראוי. רבי אשר ישעיה נואם במעמד אביו האדמו"ר זצ"ל. צילום: שוקי לרר

עם סיום השבעה, פסע 'בחדרי חרדים' במשעולי חייו של רבי אשר ישעיה, ומגלה טפח מגדלותו הנערצת.

כבר בבחרותו, נשלח לקנות תורה בישיבה גדולה 'כוכב מיעקב' טשעבין בירושלים. בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו הרבנית, בתו של האדמו"ר משאץ, המגלה כלפי חתנו חיבה יתירה. לאחר נישואיו נכנס ללמוד בכולל  'ברייש' המפורסם בבני ברק וכן בכולל סקולען.

הוא היה מקורב ביותר לסביו, האדמו"ר רבי יצחק אייזיק זצ"ל בעל ה'נחל יצחק'. רבי אשר ישעיה היה נוהג לרשום את דברי התורה שנשא ברבים, ואף הוציאם לאור עולם בסדרת הספרים 'נחל יצחק'.

זקני החסדים מספרים כי ר' אשר ישעיה היה הנכד האהוב עליו ביותר וכהוכחה לכך הם מספרי בהתפעלות כי כשהיו קוויטלא'ך מגיעים לפתחו של הרבי, שלח אותם האדמו"ר אל נכדו.

ברבות השנים, מונה לשמש כמגיד שיעור בישיבת טשערנאביל בבני ברק, וכמשפיע רוחני בישיבה גדולה באבוב בעיר. במקומות אלו בהם שימש בקודש, העמיד תלמידים רבים.

בוחן כליות ולב: רבי אשר ישעיה מספיד במסע הלוויה. צילום: שוקי לרר

התלמידים מספרים ל'בחדרי חרדים', כי רבי אשר ישעיה הוא עמוד התפילה. על פי התיאורים שקיבלנו, "תפילותיו ארוכות בבכיות ובהשתפכות הנפש, רק מי שמביט זמן קצר בתפילה בכל מקום שהוא מתפלל יקבל מיד חיזוק בעבודת התפילה".  

"בכל ערב ראש חודש", מגולל התלמיד בשיחה עמנו, "ר' אשר ישעיה יהיה במירון, שם במשך שעות ולא משנה קיץ וחורף הוא יגיע לרשב"י להתפלל".

ואם לא די בכך, רבי אשר ישעיה הפך אבן שואבת לבחורי ישראל המחפשים דרך ומשמעות רוחנית לחיים. בחכמה נפלאה הוא מכוון את שומעי לקחו ומפלס עבורם מסילות אל נתיבות הקדושה.

גם חסד גשמי ניתן למצוא בפועלו: ביתו לא רק פתוח לבחורים המבקשים עצה, אלא גם לנשברי לב ולחסרי בית שמצאו בביתו פינה חמה. מתברר כי בחיוכו הכובש וליבו הרחום, הוא זכה לקרב מאות יהודים לצור מחצבתם.

הקפדתו בדבר הלכה נודעת לשם ולתהילה וכך הממשיך מזוטשקא משלב תקיפות מחד וסבר פנים יפות מאידך, אך יחד עם זאת הוא מתרחק כמטחוי קשת מכל שמץ של פרסום ותהילה.

כשליקטנו מידע סביב דמותו האצילית, נודע לנו כי הוא בקיא בכל ספרי החסידות שבהם הגה מנעוריו. התמדתו אינה יודעת גבולות ואת ליל השבת הוא מקדיש לעיון בפנימיות התורה תוך שהוא מתייגע בספרי חסידות, עד שמפציע השחר.

אחד התלמידים שסעד על שולחנו משחזר בערגה את החוויה הרוחנית שהייתה מנת חלקו. "סעודות השבת בביתו הם באריכות ובנעימות, כשלחניו המרובים מעטרים את שולחן השבת, המעלים את נפש האדם טפחיים מעל הקרקע. מרגישים את 'מלוא כל הארץ כבודו' בכל העורקים", שח תלמידו בהתרגשות.

תלמיד נוסף מבקש להפנות זרקור אל הרגעים בהם הוא מתייחד עם קונו: "די להביט בצורת פניו בעת אמירת 'נשמת כל חי' בתפילת צפרא דשבתא להרגיש ולחוש את כל עצמותי תאמרנה", הוא אומר.

אחד משומעי דרשותיו של ר' אשר ישעיה, מחדד את הדברים  ומסביר את היותו שונה מכל ה'ממשיכים' שבדורנו. לדבריו כאן מדובר בדבר עילאי יותר.

והוא מפרט "רק תראה את צורת הליכתו ברחובה של עיר, או אפילו ברכת אשר יצר של ר' אשר ישעיה. על מאור פניו כשפוגש תלמיד או אפילו אברך המבקש חיזוק או עצה בעבודת השם וישנם רבים כאלה".

בשעה שביקשנו לשרטט קווים לדמותו, הוא מפנה אותנו לחיבורים שהתפרסמו מדרשותיו חוצבות הלהבות. "תראה את קונטרסי 'מעדני מלך' שהוציאו לאור בחורי ישיבת באבוב. מדובר בדרשות שממיסים כל לב והפכו שכבר לנכס צאן ברזל בהיכלי הישיבות כהכנה רבתית לקראת שבת קודש, בכדי שיוכלו להתחמם מאורה ולהנות מזיו קדושתה".

דרכו הייחודית בהשפעה הרוחנית באה לידי ביטוי בכך שהוא נוסך רגש של צמאון בקרב שומעי לקחו. "צמאה נפשי לאלוקים לקל חי - זו מהותו של רבי אשר ישעי' להשתוקק, לרצות, לכסוף, ובדרכים אלו שהוא ניתב לעצמו בעמל ויגיעה, דרכים אלו הוא מנחיל לתלמידיו עד שליבותיהם של תלמידיו משוררת בקול נעים ליבי ובשרי ירננו לקל חי", מסכם איש שיחנו ומקפל.

גולת הכותרת של פרסומו מעבר לגבולות עולם החסידות, היה הלחן של השיר "והנה ה' ניצב עליו", שנולד כאמור בהשגחה פרטית בעת איחור של טיסה בשדה התעופה בציריך.

פרט מעניין ניתן לציין כי את השיר 'והנה ה'' לא הסכים לפרסם. וכך, רק אחרי שהתחילו לשיר אותו בפומבי, הסכים שיקליטו אותו בכדי שתישמר האותנטיות והקדושה שבשיר.

השיר אף גרם לסערה גדולה במוזיקה החסידית. בעלי מנגנים מוכשרים גילו כי לשיר יש פוטנציאל גדול יותר והחליטו לעבד את היצירה ולהקליט אותה באופן מקצועי, מה שיצר מלחמה יצרית, מאבקים על כבוד, אגו, מקצועיות ולא מעט כסף.

כזכור, המאבק על הלחן המפורסם ניטש בין שני צדדים במוזיקה על ביצוע קליפ ומי יפרסמו ראשון: מצד אחד עמדו המוזיקאי פנחס ביכלר ומקהלת "מלכות", יחד עם הסולן יענקי דסקל וילד הפלא דודי פולק. מהצד השני היו הזמר מנדי וויס, הקלידן שמוליק לוטרמן ומקהלת "נרננה" בניצוחו של יעקב רוזמרין ובניהולו של רובי טאוב.

כעת עם סיום השבעה ועל פי צוואת אביו הגדול זצ"ל ימשיך ר' אשר ישעיה את דרכו של אביו בחצר חסידות זוטשקא המעטירה ברחוב באר מים חיים בבני ברק וימשיך להיות אבן שואבת לתורה וחסידות.

בשבת ערך את הטיש יחד עם אחיו האדמו"רים, רבי גדליה משה מזוטשקא בני ברק, רבי שלמה מזוטשקא ירושלים, ורבי מרדכי מזוטשקא מונסי. והערב (מוצאי שבת) נערך כינוס מיוחד בבית המדרש בבני ברק, תחת הכותרת "הוד קדומים" במעמד האציל הרבי ר' אשר ישעיה מהודו על הקהילה החדשה וביום ראשון ייערך בהר הזיתים מעמד הקמת המצבה, אותה יקימו בניו של הרבי זצ"ל - האדמו"רים.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי למרות עול האדמו"רות אותו נטל על שכמו, הרבי כבר הביע את רצונו להמשיך לשמש משפיע רוחני בישיבת באבוב ובישיבה כבר הצמידו לו גבאי ומשמש.

מביט עליו. רבי אשר ישעיה בשבעה. צילום: שוקי לרר

אשר ישעיה רוזנבוים חסידות זוטשקא והנה ה' ניצב עליו ממשיך דרכו פרופיל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד