י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

איגרא רמא: מהו דירוג אגרות החוב ומי מדרג אותן?

ישנן אגרות חוב רבות המוצעות למשקיעים בשוק ההון ולעתים קשה לבחור ביניהן את ההשקעה המתאימה. דירוג אגרות החוב עוזר לנו לעשות סדר ולמצוא את הדגים שאולי שווה לנסות לדוג

איגרא רמא: מהו דירוג אגרות החוב ומי מדרג אותן?
אגרות חוב צילום: שאטרסטוק

החיים מלאי תהפוכות וכולנו יודעים שמי שהיום שולט ביד רמה ונהנה מכוח ויוקרה עשוי למצוא את עצמו חסר כל למחרת – אם לא ינהג באחריות וחוכמה. הידיעה הזו גם מעוררת בנו תקווה שיש לנו עוד הרבה לאן לטפס ואנו יכולים תמיד לנסות ולשפר את מצבנו הכללי.

לרוב, גם המשקיעים יודעים שבשוק עשויות להיות טלטלות כאלה ואחרות וחברות שהיו מובילות עשויות למצוא את עצמן בהמשך נגררות אחר מתחרים חדשים שהגיעו לעמדת ההובלה. אך גם בים סוער אפשר למצוא הזדמנויות מעניינות להשקעה של חברות שנראה מטפסות מעלה מבירא עמיקתא.

כאשר בונים תיק השקעות מתחיל – חשוב לפזר את ההשקעות שלנו בין השקעות מסוגים שונים, השקעות בטוחות יותר וכאלה שנושאות מעט יותר סיכון וטומנות בחובן גם סיכוי לתשואה גבוהה יותר. כמעט כל תיק השקעות כיל גם השקעה באגרות חוב בהיקף מסוים – בין אם באמצעות אחזקה ישירה באגרת חוב של חברה כלשהי ובין אם באמצעות השקעה בקרן או במדד המבוסס על אגרות חוב.

כיצד דירוג אגרות החוב עשוי לסייע לנו לבחור את אגרת החוב המתאימה לתיק ההשקעות שלנו?

בשנת 2018 לבדה הונפקו בבורסה לניירות ערך בתל אביב 176 אגרות חוב של חברות עסקיות בהיקף של קרוב ל-52 מיליארד ש״ח. בנוסף לאלה, ישנן גם אגרות חוב המונפקות בבורסות אחרות ברחבי העולם, אגרות חוב ממשלתיות של ישראל ושל מדינות שונות וכן אגרות חוב שהונפקו בשנים קודמות ועדיין לא השלימו את כל תשלומי הריבית לבעלי אגרות החוב ולכן הן עדיין נסחרות בשוק ההון.

מרבית המשקיעים אינם יכולים לבלות לילות כימים בניתוח כל חברה כדי להחליט מהי אגרת החוב שכדאי להשקיע בה. בדיוק לשם כך ישנו דירוג לכל אגרת חוב, המכמת את הסיכון הגלום בהשקעה באגרת החוב הזה למדד אחד. ככל שהדירוג גבוה יותר – כך אגרת החוב נחשבת לפחות מסוכנת.

כלומר, הסיכוי שהחברה תעמוד בהתחייבויותיה כלפי בעלי האיגרת גבוה יותר. ככלל אצבע, נצפה לקבל החזר משמעותי יותר על אגרת חוב בסיכון גבוה יותר – כלומר כזו המדורגת נמוך יותר, אך כמובן שהסיכון שלא נקבל כלל את ההחזר הצפוי גבוה יותר. דירוג האיגרת מאפשר לנו לבחור את אגרת החוב שמציעה החזר התואם לרמת הסיכון שאנו מוכנים לקחת בתיק ההשקעות שלנו..

מי מדרג את אגרות החוב ועל מה מתבסס הדירוג?

את אגרות החוב מדרגות שתי חברות דירוג ישראליות, הנמצאות שתיהן בבעלות חברות דירוג בינלאומיות והן מסתמכות כל אחת על שיטת הדירוג של החברה האם: ראשונה היא חברת מידרוג, נמצאת בבעלות חלקית של חברת Moody's ומתבססת על שיטת הדירוג שלה. שניה היא מעלות S&P, חברת בת בבעלות מלאה של חברת S&P המתבססת על שיטת הדירוג שלה. שתי השיטות מבוססות על הליך דירוג ממושך למדי האורך בדרך כלל כמה שבועות.

לאורך הליך הדירוג בוחנים האנליסטים של חברת הדירוג את הסיכונים העסקיים והפיננסיים הטמונים בהשקעה באמצעות ניתוח הסביבה העסקית והרגולטורית בה החברה פועלת, ניתוח הדוחות הכספיים ומסמכים אחרים של החברה, ולעתים אף פגישות ושיחות עם נציגי החברה או סיור במתקניה. חברות הדירוג העולמיות מדרגות גם את סיכון האשראי של ממשלות ברחבי העולם והדירוג של כל חברה ישראלית מושפע, בין היתר, מדירוג סיכון האשראי של ממשלת ישראל.

אילו דירוגים יש?

דירוג אגרות החוב נע מ-AAA אצל מעלות S&P או Aaa אצל מדרוג, זהו הדירוג הגבוה ביותר לאגרות החוב הנושאות את הסיכון הנמוך ביותר, ועד C או אפילו D, שמשמעותם שהסיכוי שהחברה תעמוד בהתחייבויותיה נמוך כל כך עד כדי כך שהיא עשויה לפשוט רגל. בין לבין ישנן מדרגות דירוג רבות אשר לכל אחת מהן משמעות מעט שונה לגבי יכולת העמידה של החברה בהתחייבות לבעלי האיגרת. חשוב לשים לב שאגרות חוב שונות של אותה חברה עשויות לקבל דירוג שונה אם הן מציעות בטחונות שונים לבעלי האגרות, כך שחשוב לוודא את הדירוג של כל אגרת ואגרת. 

בעשור האחרון, ובמיוחד מאז המשבר הפיננסי הגדול בשנת 2007-2008, נשמעת גם ביקורת על יכולתן של חברות הדירוג לדרג את הסיכון הטמון בחברות שונות בצורה מהימנה ומדויקת המתעדכנת בהתאם לכל אירוע המתרחש בכל חברה וחברה. עם זאת, הוא עדיין עשוי לתת אינדיקציה לגבי רמת הסיכון הטמונה בהשקעה כזו או אחרת.

אגרות חוב חוב דירוג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד