י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
פריצת גדר

בניגוד לדעתו של הגראי"ל זצ"ל: נשים ישמשו כעוזרות לדיינים

ממסמך פנימי שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' עולה, כי בדיון שהתקיים בין נשיא בתי הדין לבין הנהלת בתי הדין סוכם - כי בקרוב יחלו נשים לשמש כמסייעות לדיינים ברחבי הארץ וזאת חרף התנגדותם של גדולי ישראל • לשכת נשיא בית הדין: יסייעו לעבודת הדיינים שיהיו יותר זמינים   

בניגוד לדעתו של הגראי"ל זצ"ל: נשים ישמשו כעוזרות לדיינים
הגראי"ל שטיינמן זצ"ל על רקע בתי הדין צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

למרות התנגדותו של ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל; לראשונה מאז הוקמו בתי הדין, נשים יחלו בקרוב לשמש כעוזרות משפטיות לדיינים וזאת חרף התנגדותם של גדולי ישראל.

ממסך פנימי שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' עולה, כי בדיון שהתקיים לפני כעשרה ימים בין נשיא בתי הדין לבין הנהלת בתי הדין סוכם, כי בקרוב יחלו נשים לשמש כמסייעות לדיינים ברחבי הארץ ובכך יביאו לשינוי משמעותי ופריצת גדר בעולם הדיינות.

בפגישה בה השתתפו נשיא בתי הדין, הרה"ר לישראל הגר"ד לאו, הרב יהודה דרעי ראב"ד בבאר שבע, הרב זבדיה כהן ראב"ד תל אביב, הרב בנימין אטיאס ראב"ד פתח תקווה הרב מרדכי רלב"ג ראב"ד ירושלים, הרב אברהם מאיר שלוש ראב"ד חיפה ויועצי נשיא בתי הדין רפאל אלטמן אליהו מלול ומסמך הסיכום מאותה פגישה נחשף לראשונה כאן נכתב כי "ראשי אבות בתי הדין הגיעו לסיכום פה אחד והודיעו לנשיא בית הדין כי הם מגבים את דרישתו שינחה להפנות את כל התקנים הקיימים והעתידיים של העוזרים והעוזרות המשפטיים לבתי הדין תוך הכפפתם לראשי אבות בתי הדין, ויחלוקו בין בתי בדין השונים בהתאם לגודלם ולעומסי העבודה הקיימים".

עוד נכתב כי "נשיא בית הדין הודיע כי ינחה את מנהל בתי הדין לפעול ליישום מיידי של דרישה זו וציין כי גם נציגות הדיינים פנתה בשם כל הדיינים בבקשה זהה ובעקבות כך פנה לנציב שירות המדינה שהשיב כי הוא מקבל את העמדה ויפעל בתוקף סמכותו ליישמה".

המסמך שנחשף כאן לראשונה

 

נציין כי מדובר בשינוי עמדה שלא ברור מה עומד מאחוריה כאשר העוזרות נכנסו בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ שטענה כי על הרבנות הראשית לקבל גם נשים לעבוד בבתי הדין הרבניים וכפשרה סוכם שהם יעבדו במשרדי ההנהלה ולא בלשכות הדיינים.

במייל פנימי נוסף שנחשף כאן לראשונה וששוגר כאשר נושא שילוב נשים בבתי הדין הגיע לפתחו של בג"ץ ובו ניסח מנהל בתי הדין דאז והיועמ"ש כיום הרב שמעון יעקובי הודעה בה הוא טען כי "מאחר ומערכת בתי הדין הרבניים מתנגדת להצבת עוזרות משפטיות בעלות כשירות מופחתת בבתי הדין הרבניים הם יוצבו בהנהלה בלבד".

עוד כתב הרב יעקובי כי  "לאחר דיון התקבלה דרישתנו שכל העוזרים המשפטיים יוצבו בהנהלת בתי הדין ולא בבתי הדין וסוכם כי כלל משרות העוזרים ההלכתיים לבתי הדין והעוזרים המשפטיים לבתי הדין יוכפפו ליועץ המשפטי לשיפוט רבני".

המייל הפנימי

כאמור, ההחלטה שהתקבלה כעת מהווה תקדים לכל דבר לעניין, שכן בעבר כאשר הנושא עלה לסדר היום פנו בהנהלת בתי הדין לחברי דגל התורה בכדי להביא פשרה לפיה תפקיד היועמ"ש יתחלק לשניים כשהנשים יעסקו בנושא המשפטי בלבד ולא בתורני.

אלא שבזמנו חשף העיתונאי ישראל כהן כי כאשר שאלו חברי הכנסת גפני, מקלב ואשר את מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל האם לקבל את הפשרה, הוא דן עימם ארוכות בנושא והכריע כי יש להתנגד להצעה ולדאוג שלא יהיו עוזרות משפטיות בבתי הדין.

מלשכת נשיא בית הדין נמסר: כי העוזרות המשפטיות כבר עובדות כשנתיים במערכת ואף מייעצות לדיינים וכי כל השינוי הוא רק בכפיפות שלהם. הבקשה להכפיף את העוזרות לדיינים עלתה הן מהדיינים והן מראשי אבות בתי הדין בישיבתם עם נשיא בית הדין. נשיא בית הדין סבור שככל שהעוזרות כבר קיימות במערכת ומסייעות לדיינים אין מניעה שיעשו זאת בצורה שתהיה נוחה יותר לדיינים כאשר תהיה להם זמינות גבוהה יותר מבעבר לטפל בכלל צרכי בית הדין.

בתי הדין הגראי''ל שטיינמן הרבנות הראשית הרבנות הראשית לישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד