י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הרופאה שמצילה אלפי תינוקות טרם לידתם

אחת השאלות הראשונות ששואלת את עצמה אישה חרדית היא מדוע לדעת מראש על פגמים, במידה וחלילה יש בעובר, הרי שאלת המשך ההריון אינה שאלה עבור יהודי מאמין, ואנחנו פה כדי לשמור על החיים שהקדוש ברוך הוא שלח • לד"ר קרינה יש תשובה, והיא טורחת גם לשלוח את המטופלים שלה לרבנים, דווקא משום שהיא מעריכה ומבינה את החשיבות של המטופלות החרדיות שלה

הרופאה שמצילה אלפי תינוקות טרם לידתם
תינוק צילום: pixsabay

אל חדרה של ד"ר קרינה קריידן חרץ, בקליניקה שלה ברמת אביב ג – מור לאישה, נכנסים זוג צעיר, שניהם מהוססים ומחפשים תשובות. ד"ר קריידן חרץ מכירה את כל סוגי המבטים, ובסבלנות אין סופית היא יושבת להסביר להם מדוע סקירת המערכות כה חשובה להם. בשעה טובה הממצאים בבדיקה של האישה תקינים, ובני הזוג נשלחים לדרכם בשמחה רבה, להגיד תודה לבורא עולם.

אלא שלצערנו, לא כל סיפור מתחיל בחשש ומסתיים בחיוך, וקירות חדרה של ד"ר קריידן חרץ, ספגו כבר הכל. היא מומחית באולטרה סאונד, רפואת העובד ומומי מוח העובר, ועובדת, בין היתר, במור לאישה  היא מכירה את כל סוגי ההורים הטריים והוותיקים, ואף שולחת לרבנים לקבל עצות וברכות.

"כחרדית, מה יעזור לי לגלות בהריון שלעובר יש מום במוח"?

אחת השאלות הראשונות ששואלת את עצמה אישה חרדית היא מדוע לדעת מראש על פגמים, במידה וחלילה יש בעובר. הרי שאלת המשך ההריון אינה שאלה עבור יהודי מאמין, ואנחנו פה כדי לשמור על החיים שהקדוש ברוך הוא שלח, אלא שלד"ר קרינה יש תשובה, והיא טורחת גם לשלוח את המטופלים שלה לרבנים, דווקא משום שהיא מעריכה ומבינה את החשיבות של המטופלות החרדיות שלה.

"גילוי מוקדם של פגם במוח יכול להציל את הילד!" מבהירה ד"ר קריידן חרץ, בשיחה עם 'לובי נשי – בחדרי חרדים'. "יש מומי לב שאפשר לתקן. מומי המוח כמעט ולא ניתנים לתיקון – פרט לתחום שהשתנה בארץ וזהו תיקון מומים פתוחים בעמוד השדרה. יש כיום ניתוחים שמבצעים בעובר כשהוא ברחם, ומפחיתים נזק בעת חיותו כתינוק.

הערך הוא שיש לי מה להציע היום למטופלות! מגיעות אלי הרבה נשים חרדיות שמבקשות שאשכנע אותן לעשות סקירת מערכות "כי אצלנו לא עושים". אני תמיד מסבירה להן שהמטרה שלי אחת: להיות שליחה כדי שתקבלו ילד כמה שיותר בריא".

"רשות לרופא לרפא": התינוק ניצל מטיפולי דיאליזה

"אני מכירה את הרגישויות", מדגישה ד"ר קריידן חרץ. "אני לא נמצאת פה חלילה כדי להגיד להורים שגילו מום, תפסיקו את ההריון, חלילה! אנחנו כאן כדי לוודא שאפשר לתקן או למזער נזקים שבשעת הלידה כבר מאוחר מדי. בסקירת מערכות אני יכולה למשל לגלות מצבים שדורשים לידה מסוג מסוים במקום מסוים, אולי זו אישה שצריכה ללדת בניתוח קיסרי, אולי בבית חולים מסוים שיש שם מומחים לאותו תחום, באופן מובהק אנחנו יכולים היום לשפר תוצאה סופית - אם יודעים מראש על בעיה. ניקח לדוגמה את אחת המטופלות שלי שרגילה ללדת בבית חולים מסוים, קרוב לבית, מוכר וטוב לה. אלא שבבית החולים הנ"ל אין ניתוחי לב לתינוקות שרק נולדו. יש הבדל גדול אם אישה יולדת בשעה 3:00 בלילה בשבת, בבית חולים שאין בו מענה, ולוקח זמן להבין שיש בעיה בכלל, לבין אישה שמגיעה מראש מוכנה והקרדיולוג מחכה בחדר הלידה ומטפל ברך הנולד באופן מידי.

היתה לי מטופלת שזיהינו אצלה סיבוך שדרש לידה בניתוח קיסרי. לידה רגילה עשויה היתה לגרום להעלאה בזיהום מסכן חיים. לולא ידענו על הסיכון מראש, היינו מגדילים את מקרה החירום".

סיפור נוסף שאינו מרפה מד"ר קרינה הוא סיפור על עובר ש"פשוט ניצל מטיפולי דיאליזה, אין מילים לתאר". האישה שהגיעה לסקירת מערכות מורחבת, קיבלה את הבשורה כי לעובר יש בעיה בכליות. הבעיה הלכה והחמירה בשליש השלישי של ההריון. "הבנו שחייבים לקצר את משך ההריון", מסבירה הרופאה, "כי המשך ההריון היה גורם לכך שהעובר יאבד את רקמת הכליות וחלילה יאלץ בחייו לקבל טיפולי דיאליזה. מחוץ לרחם יכולנו להעביר אותו לטיפול רפואי מתבקש. ואכן אותה יולדת עברה לידה מוקדמת בניתוח, והילד ניצל".

אלו מצבים שניתנים לטיפול בזמן ההריון:

יש דעה מסוימת שטוענת, כי אולי לפעמים עדיף לא לדעת מראש ולהרוס את מצב הרוח של המשך ההריון. מניסיונה של ד"ר קריידן חרץ היא חייבת להבהיר שהטענה הזו פחות תופסת אצל אנשים. "דבר ראשון יש כמה מצבים מסוימים שניתנים לטיפול בהריון, או יש אפשרות לפחות לשפר את המצב. במקרים כאלו ודאי שמומלץ לדעת מראש שיש בעיה כי ניתן לתכנן או שיפור במהלך ההריון כבר, או לכל הפחות מיד בזמן הלידה ויש מומים שבהם הזמן הוא קריטי. המצבים הללו הם בעיות בדופן הבטן, עמוד שדרה, ולב.

נכון שישנם מצבים בהם לא ניתן לטפל, ואז נכנס מרכיב של סטרס. טבעי שהורים היודעים שלעובר שלהם יש בעיה חשוכת מרפא, ייכנסו לסטרס, אלא שכאן יש לנו אפשרות לסייע בהכוונה, ולעזור להורים להתכונן לקראת המצב החדש אליו הם הולכים, וזה שונה מאשר לקבל מידע כה טראגי כשאת רגע אחרי לידה, שמחה, מאושרת ומותשת, ואז התחושה שהעולם חרב.

יש לנו היום כל כך הרבה אפשרויות טכנולוגיות מתקדמות, ויש רבנים שיודעים לענות על שאלות רגישות ומצבים שונים – שאין סיבה לא לתת לעצמנו את השימוש במתנות שבורא עולם שלח לעולם.  אין ספק שהשמחה שלי גדולה מאוד עם כל אישה שיוצאת מסקירת מערכות וחיוך על פניה, אולם כשאני מצליחה להיות שליחה לעזור להורים למזער או לתקן מצבים בזמן ההריון, כאלו שהיו יכולים להיגמר אחרת בלידה – אני שמחה ומודה פי כמה עשרות מונים".

רוצות לדעת יותר על אפשרויות האבחון במכון מור? אל תתביישו- התקשרו: 072-3943-891  

הריון תינוקים רפואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד