י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
זועמים על ישראל כץ

המשבר מחריף: פולין מאיימת בחרם

בעקבות דבריו של ממלא מקום שר החוץ ישראל כץ שאמר ש״הפולנים ינקו אנטישמיות מחלב אמם״ - ראש ממשלת פולין מתיאוש מורבייצקי, החליט שלא לשלוח נציג לוועידת וישגראד שתתקיים מחר בישראל • גם צ'כיה הודיעה שהיא מתייצבת לצדו

המשבר מחריף: פולין מאיימת בחרם
ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי צילום: רויטרס

סערת פולין מסרבת לדעוך: לאחר ששמע את דברי כץ אמש (ראשון) נגד הפולנים, ראש ממשלת פולין מתיאוש מורבייצקי הודיע כי ״אם לא תהיה תגובה ישראלית למילים הגזעניות הבלתי סבירות והבלתי מתקבלות על הדעת שאמר שר החוץ הישראלי - שר החוץ הפולני לא יגיע לישראל. זה משהו שלא ניתן להשאיר ללא תגובה".

הסערה החלה כשמורבייצקי ביטל את הגעתו האישית לוועידה בימים האחרונים בעקבות דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו על שיתוף הפעולה הפולנית בשואה. "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים, ואני לא מכיר אדם אחד שנתבע על האמירה הזו" אמר אז ראש הממשלה.

במקום הגעתו של מורבייצקי, תוכנן מצד פולין לשלוח נציג אחר, אך לאחר דברי כץ, שום נציג לא ישלח.

מוקדם יותר דרש מורבייצקי התנצלות מצד ישראל על התבטאותו של כץ - שציטט את יצחק שמיר שאמר כי "פולנים ינקו את האנטישמיות מחלב אמם".

מורבייצקי, שכבר ביטל את הגעתו לארץ, אמר כי "אם לא תהיה תגובה ישראלית למילים הגזעניות הבלתי סבירות והבלתי מתקבלות על הדעת שאמר שר החוץ הישראלי - שר החוץ הפולני לא יגיע לישראל. זה משהו שלא ניתן להשאיר ללא תגובה".

גורם בוורשה התייחס להתבטאותו של כץ: "הנושא היחיד בקונצנזוס בתוך פולין זה שלא נקבל ההאשמות שהאומה הפולנית שיתפה פעולה עם הנאצים. אין האשמה יותר מעליבה ומבישה שהפולנים יונקים אנטישמיות בחלב אמם. איך ניתן לומר שאשתי הניקה אנטישמיות לילדיי. יש הערצה ליהדות ולישראל בפולין. תפסיקו לירוק בפרצופם של חברכם".

כ״ץ נכנס כממלא מקום לשר החוץ ביממה האחרונה, ומיד עורר את הסערה: כץ אמר אתמול כי "אני בן להורים ניצולי שואה, ואפילו גדלתי ונולדתי במושב של ניצולי שואה. זכר השואה הוא דבר שאין להתפשר איתו, הוא דבר ברור ואנחנו לא נשכח ולא נסלח. בדיפלומטיה מנסים שאנשים לא ייעלבו, אבל אף אחד לא ישנה את האמת ההיסטורית עבור שום דבר מהסוג הזה".

לדבריו, "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים, בהחלט. איך אמר יצחק שמיר – הם ינקו את האנטישמיות מחלב אמם. אי אפשר לייפות את ההיסטוריה הזאת, ואנחנו כאלה שנושאים את מורשת השואה, אנחנו נמשיך לעשות את זה".

בעקבות דבריו של ראש הממשלה הפולני, הודיעה מדינת צ'כיה כי היא מתייצבת לצידו ומבטלת את הוועידה.

כינוס וישיגראד מבוטל לאור הביטול הפולני. במקום זאת, מדגישים בישראל, יתקיימו פגישות בין ראשי מדינות סלובקיה, צ'כיה והונגריה - לרה"מ נתניה.

ממשרד החוץ נמסר כי לא יהיה מפגש V4, היינו מפגש של כל קבוצת וישגרד, כי הפולנים לא באים. אבל - שלושת ראשי הממשלות האחרים מגיעים, למפגשים בילטרלים של ראשי ממשלות של מדינות מוישגרד (3 מ-4).

פולין צ'כיה ישראל כץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד