י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מיהו האמבריולוג הקליני ומה תפקידו בטיפולי IVF?

האמבריולוג הקליני הוא האדם האחראי על כל שלבי ההפריה והתפתחות העובר הנוצר במהלך טיפולי הפוריות. אף על פי שרוב האנשים כלל אינם מודעים לתפקידו, הוא זה שחורץ את גורל העוברים וקובע מי יוחזר לרחם ומי לא

  • י"ד אדר א' התשע"ט
מיהו האמבריולוג הקליני ומה תפקידו בטיפולי IVF?
אמבריולוגיה צילום: שאטרסטוק

אמבריולוגיה היא דיסציפלינה החוקרת את היווצרות והתפתחות העובר, מרגע שהביצית מופרית ועד יציאתו לאוויר העולם. התחום מורכב משני תתי-תחומים המשלימים ומזינים זה את זה – אמבריולוגיה ניסויית אשר בודקת את תהליך ההתפתחות של העובר ולאור הממצאים היא מסיקה מסקנות, ואמבריולוגיה קלינית העוסקת במציאת פתרונות מעשיים לבעיות רפואיות שמשפיעות על המפגש בין הביצית לתא הזרע וכאלה אשר פוגעות בסיכויי העובר להתפתח לכדי הריון תקין.

הדיסציפלינה קיימת כבר שנים רבות, למעשה עוד ביוון העתיקה היו תיאוריות שונות לגבי שלבי ההתפתחות של העובר, אך האמבריולוגיה הקלינית כפי שהיא כיום החלה להתפתח רק בסוף שנות ה-70, כתחום פרא-רפואי המסייע לטיפולי ההפריה החוץ גופית. על כן, אף על פי שישנה חפיפה בין העיסוק של האמבריולוגים הקליניים ושל רופאי ה-IVF האמונים על ההפריה החוץ גופית, לכל אחד מהם תפקיד שונה במהותו.

תהליך ההפריה – מהשאיבה ועד ההחזרה

בעוד הגניקולוגים ביחידות ה-IVF מתמקדים במציאת הסיבה לאי-הפריון, בקביעת פרוטוקול הטיפול ההורמונלי לקראת שאיבת ביציות ובהחזרת עוברים לרחם האישה, האמבריולוגים הקליניים מתמקדים במפגש האופטימלי בין הביצית לבין הזרע. זאת אומרת שהאמבריולוגים הקליניים נכנסים לפעולה מיד לאחר שאיבת הביציות ועם קבלת הזרע. מרגע זה הזרע והביצית עוברים ארבעה שלבים שעליהם אחראי האמבריולוג הקליני –

ניקוי הזרע והביציות – תחילה מאתרים את הביציות ומנקים אותן, לאחר מכן מנקים את תאי הזרע מנוזל הזרע וכן בוררים בין תאי זרע ללא תנועה לבין תאי זרע שבתנועה ובעלי מבנה תקין.

הפריית הביצית – ההפריה של הביציות עם תאי הזרע נעשית לרוב בתהליך המוכנה 'מיקרומניפולציה' שבה מזריקים את תא הזרע ישירות לתוך הביצית.

אינקובציה – לאחר שהביציות מופרות הן מועברות לאינקובטור לימי תירבות, שם הן שוהות בין שלושה לחמישה ימים. זמן זה מאפשר לאמבריולוגים הקליניים לבדוק את העוברים ולהעריך את האיכות שלהם.

החזרת עוברים – בתום ימי התירבות מחזירים את העוברים הנבחרים לרחם האישה. האמבריולוג הקליני הוא זה שמחליט איזה מן העוברים יוחזר לרחם. נוסף על כך, לאמבריולוג הקליני תפקיד פעיל בהחזרת העוברים הלכה למעשה.

לעתים, לאחר החזרת העוברים עוד נשארים עוברים שאפשר להחזירם לרחם, במקרים אלה האמבריולוג הקליני מקפיא אותם לשימוש עתידי. זוהי הקפאה עמוקה הנעשית בחנקן נוזלי בטמפרטורה של מינוס 196 מעלות. הקפאה זו מאפשרת ניסיונות נוספים להריונות עתידיים, אם בשל כישלון להשיג הריון בהחזרה האחרונה ואם להריונות בטווח הרחוק. 

פעמים רבות הסיבה לחוסר פריון טמונה באיכות הזרע של הגבר. אחת בעיות הפריון השכיחות ביותר אצל גברים היא חוסר של תאי זרע בנוזל הזרע, גם כאן האמבריולוג הקליני נכנס לתמונה. במקרים אלה נהוג לבצע ביופסיה של האשך, זו מגיעה למעבדת ה-IVF ולידיהם של האמבריולוגים הקליניים אשר מפרקים את רקמת האשך ומאתרים תאי זרע פעילים. בתאים אלה משתמשים להפריית הביציות.

שימור פוריות לחולי סרטן

נוסף לשלל הבעיות הכרוכות במחלת הסרטן ובתופעות הלוואי של הטיפולים במחלה, הטיפולים הכימותרפיים עלולים לפגוע באיכות ובתפקוד של תאי הזרע ולהרוס הן את הביציות ואת רקמת השחלה. משכך, חולי סרטן רבים אשר רוצים לשמור לעצמם את האפשרות להביא ילדים לעולם בעתיד, פונים לעזרתו של האמבריולוג הקליני אשר מסייע להם לשמר את הפוריות טרם הטיפולים ולאחריהם וכך להגדיל את הסיכוי להביא תינוק לעולם.

תפקיד נוסף של האמבריולוג הקליני הוא לאתר עוברים עם מחלות גנטיות. גם כאן האמבריולוגים הקליניים נעזרים בטכניקת המיקרומניפולציה המאפשרת להם לבצע ביופסיה של עובר (להוציא תאים מהעובר), לאחר מכן הם מכינים את החומר הגנטי לקראת בדיקה של גנטיקאים. כאשר חוזרות התוצאות של הבדיקה הגנטית, האמבריולוג הקליני הוא זה שמחליט איזה מהעוברים יש להחזיר לרחם.

רוב האנשים שעוברים טיפולי פוריות כלל אינם מודעים לאמבריולוג הקליני ולחשיבות תפקידו במסע שלהם להבאת ילד לעולם, הם נמצאים בתקשורת ישירה עם הרופא בחדר הבדיקות והטיפולים בעוד האמבריולוג הקליני נמצא מאחורי הקלעים, במעבדת ה-IVF. אך למעשה, הוא זה שמעריך את איכות הביציות והעוברים וקובע איזה זרע יפרה איזו ביצית, והוא זה שמגדל את העוברים וקובע איזה מהם יוחזר לרחם האישה. על כן, לאנשים עם בעיות פוריות המתקשים להיכנס להריון אין לפסוח על הפגישה עם האמבריולוג לקבלת חוות דעת, הוא הרי זה שמכיר את העובר שלכם יותר טוב מכל אחד אחר.

ד"ר אליעזר גירש – אמבריולוג קליני בכיר

053-4877802

בריאות הריון לידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד