ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
איחוד או פיצול?

היממה הגורלית ביותר של הצמד לפיד-גנץ

יממה דרמטית: גנץ ולפיד עומדים בפני היממה הדרמטית ביותר במערכת הבחירות הנוכחית - השניים יצטרכו להכריע האם פניהם לאחדות שתסכן את היושבים בבלפור, או שמא לפיצול • טור פרשנות מאת יוסי אסולין

היממה הגורלית ביותר של הצמד לפיד-גנץ
לפיד וגנץ צילום: הדס פרוש ותומר נויברג, פלאש 90

24 השעות שיחלפו מעתה ועד למועד הסופי והאחרון בהחלט להגשת הרשימות של המפלגות, הן כנראה השעות הגורליות והדרמטיות ביותר בכל מערכת הבחירות הנוכחית. עם תום הדד-ליין, אין דרך חזור ואין עוד אופציה לאיחודים.

המפלגות שניצבות בפני ההכרעה הקשה ביותר בשעות אלו - שאף מדירה שינה מעיניהם של היושבים בבלפור - אלו מפלגת 'חוסן לישראל' של הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ ו'יש עתיד' של יאיר לפיד.

השניים יצטרכו להכריע במהלך היממה הקרובה האם פניהם לאיחוד או לפיצול. הסקרים האחרונים נותנים לגנץ בין 18 ל-20 מנדטים. בעוד שראש הממשלה נתניהו זוכה לכ-30 מנדטים.

הפערים גדולים ולאחרונה נתניהו אף מצליח להגדיל את היתרון על גנץ. נכון לשלב זה, הסיכוי היחיד של גנץ להוביל על הליכוד הוא בדמות איחוד עם יאיר לפיד.

בעיני גנץ, היתרון של חיבור עם לפיד מתבטא בכוחה האלקטורלי הרב של יש עתיד. שיתוף פעולה בין השניים הוא ה"גיים ציינג'ר", הקלף המנצח, שעשוי להפוך את הרשימה המאוחדת למפלגה הגדולה ביותר בישראל.

מאידך, מהלך שכזה דורש גם ויתורים מצדו של גנץ. לפיד לא יתפשר על פחות מרוטציה בתמורה לאיחוד. או במילים אחרות: לו גנץ יתחבר עם לפיד, האחרון יחתוך לו את כהונתו בחצי. לא בטוח שהוא ימהר לעשות זאת.

ובעניין זה חשוב לזכור כי גם אם גנץ יקבל את מספר המנדטים הרב ביותר, זה עדיין לא אומר שהוא ייכנס ללשכת ראש הממשלה. ע"ע ציפי לבני ב-2012. זה תלוי בגושים וברצונם הטוב של ראשי הסיעות.

עם זאת, למרות שכרגע נראה שגוש הימין מוביל על גוש השמאל, ייתכן שהאפקט של איחוד בין לפיד וגנץ ישנה גם את הרכב הגושים. וזה בעיקר מה שמרתיע את נתניהו ואנשיו.

בשעות אלו יושבים טובי המוחות של היועצים והמקורבים משני הצדדים, ומנתחים את האופציות המונחות על השולחן מכל זווית אפשרית.

קשה לשער בשלב זה מה תהיה הכרעתו של גנץ, אולם כדי לוותר על איחוד שכזה הוא יצטרך להיות מאוד משוכנע שיוכל להוביל את הספינה לבד ולנצח את הבחירות גם ללא סיוע מצדו של לפיד.

אחרת, הוא ימצא את עצמו מתייבש במדבר האופוזיציוני בשנים הקרובות.

בני גנץ יאיר לפיד איחוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד