י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"חובה לקרב את הגרים"

בדרום אמריקה סילקו בביזיון את גר הצדק - הראב"ד התערב

בימים האחרונים הגיע לשולחנו של הגאון רבי משה שטרנבוך מקרה של גר צדק הנחשב לתלמיד חכם מופלג מזה שנים - שסולק בביזיון מאחת הקהילות בדרום אמריקה • הגר"מ שטרנבוך הוציא פסק נחרץ: "חובה לקרב את הגרים ובעלי תשובה ולהתייחס אליהם בכל הכבוד הראוי"

בדרום אמריקה סילקו בביזיון את גר הצדק - הראב"ד התערב
יוסי גולדברגר, אברומי בלום

בימים האחרונים הגיע לשולחנו של הגאון רבי משה שטרנבוך מקרה של גר צדק שסולק בביזיון מאחת הקהילות בדרום אמריקה.

לאחר שגר הצדק ביקש את התערבותו של הרב שטרנבוך, הוא שלח את אחד ממקורביו לעורר את בני הקהילה לחדול ממעשיהם.

המדובר הוא בקהילה חשובה בדרום אמריקה אשר תיקנו על פי החלטת רבני הקהילה שלא לקבל גרים לקהילתם, וזאת בכדי למנוע מגויים לעבור תהליך גרות מדומה, מתוך מטרה שפלה להיכנס לתוך חיי הקהילה היהודית לצרכים גשמיים שונים. 

במקרה שהגיע לפתחו של הגר"מ שטרנבוך התקבל אותו גר צדק שהתגייר לפני שנים רבות, וכיום הוא כבר תלמיד חכם מופלג שהוסמך להוראה,  לשמש כמלמד ולעסוק בקירוב רחוקים באותה קהילה, כאשר בני הקהילה אינם מודעים כלל לכך שאותו אברך הוא בעצם 'גר צדק'.

האברך שהתגורר במדינה אחרת העתיק את מקום דירתו למדינה בדרום אמריקה יחד עם אשתו ובני ביתו, והחל בעבודתו – עבודת הקודש לשמש כמלמד, ואף התקבל בתוך הקהילה בזרועות פתוחות והתחבר להיות אחד מהם.

התפנית אירעה כשלפתע נודע לכמה מבני הקהילה כי האברך הזה אינו אלא גר צדק, ואז מתוך כסות של 'קנאות' למען שמירת גדרי הקהילה, הודיעו לו כמה מנכבדי הקהילה כי לאחר שהוברר להם שהוא גר צדק, לא יוכלו לקיים את התחייבותם הראשונה להעניק לו תפקיד בקירוב רחוקים.

וכמו כן רמזו לו כי כדאי לו לעזוב את הקהילה – היות שאין זה מקום לגרים, ומאז החל האברך לעבור השפלות שונות מבני הקהילה, כאשר חלקם ניתקו עמו כל מגע ושייכות, ופסקו מלברכו בשלום כנהוג, והתייחסו אליו ביחס קשה כאחד מבני נכר.

אותו גר צדק שלח את אחד ממכריו המתגורר בארץ ישראל להיכנס לראב"ד בכדי לבקש את ברכתו ועצתו. הגר"מ שלח את ברכתו לאותו גר צדק, ובמקביל אף שיגר שליח מיוחד לעורר את בני הקהילה לחדול ממעשיהם, כאשר בדבריו התבטא כי מדובר בדבר חמור מאוד, ובפרט כאשר הכל נעשה כביכול מתוך כסות של "קנאות" למען שמירת גדרי התורה.

הגר"מ שטרנבוך ביקש להבהיר לבני הקהילה, כי אף שלעצם תקנת הקהילה ראו צורך שלא לקבל סתם גרים, אבל לאחר שהגיע לידם גר צדק ממדינה אחרת וכבר התקבל לתוך הקהילה כאחד האדם, אין כוח והיתר בשום תקנה להתעלל בגר צדק ולהתנכר אליו, וזהו איסור דאורייתא ד"לא תונו אותו".

בדבריו הוסיף כי הדבר נוגע גם ב'בעלי תשובה', שמן הראוי להתייחס אליהם בכל הכבוד הראוי ובקירוב גדול.

בהמשך סיפר כי חקוק עדיין בזכרונו איך האדמו"ר מגור בעל ה"בית ישראל" זי"ע, ביקש פעם שיביאו לפניו גר צדק כדי שיוכל לקרבו ולאהבו ולקיים מצוות עשה ד"ואהבתם את הגר", ואכן הביאו לפניו גר צדק, והוא כיבדו מאוד והזמינו לבוא אליו בכל עת, ודאג לקרבו ולגדלו ולרוממו מאוד.

 

הרב משה שטרנבוך גר צדק דרום אפריקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד