י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הביטוח הלאומי לאסתר: "את עקרת בית ולכן לא תקבלי קצבת נכות"

פעם אחר פעם, דחה הביטוח הלאומי את בקשתה של אסתר, אם לארבעה ילדים, שסובלת מדלקת פרקים קשה, לקצבת נכות, בגלל שהיא עקרת בית, זה מה שהיא הייתה צריכה לעבור עד שהתערבות חיצונית עשתה סוף לסאגה הזו

הביטוח הלאומי לאסתר: "את עקרת בית ולכן לא תקבלי קצבת נכות"
ביטוח לאומי צילום: יעקב נחומי

כשהביטוח הלאומי דחה את בקשתה של אסתר לקצבת נכות, היא ניסתה להגיש שוב ושוב ערעור ובקשות חוזרות, לדון בבקשתה המוצדקת. אסתר שמתמודדת עם דלקת פרקים קשה, מקבלת זריקות קבועות למחלתה, וזקוקה עקב קישיון מפרקים לעזרה בהלבשה ובכל התפקודים, לא הבינה למה הביטוח הלאומי, לא נותן לה את קצבת הנכות המגיעה לה.

רק כאשר ביקשה אסתר שנתערב ונסייע לה, התברר לה לראשונה, ששלילת זכאותה נעוצה באפליה עתיקה, של נשים עקרות בית, בביטוח הלאומי.

אולי לא ידעתם, אבל עקרות בית שמבקשות לקבל קצבת נכות מהביטוח הלאומי, "זוכות" להליך בחינת זכאות מיוחד, סתם כך בגלל שהן לא יצאו אף פעם למעגל העבודה, או נפלטו ממנו, בגלל מצבן הרפואי. הליך מיוחד זה דורש מהן, להגיע לאחוזי נכות גבוהים יותר מכלל האוכלוסייה, ואף לעבור מבחן אי כושר מיוחד, שמתבצע במכונים מיוחדים, שם מנסים, בלא הצלחה יתירה, לשקף את יכולת תפקודן בבית.

שנים רבות מנסים לבטל את האפליה המבדילה נשים עקרות בית, בבחינת זכאותן לקצבת נכות וקוראים להשוות את מעמדן לכלל אוכלוסיית הנכים, אך ללא הצלחה. בינתיים, עקרות בית רבות שמתמודדות כמו אסתר, עם מחלה קשה, לא מצליחות לקבל את הקצבה המגיעה להן.

אבל עקרת בית לא היה מעמדה הקבוע של אסתר, שרק לפני כמה שנים, עבדה במשרה מלאה בתחום ההוראה, עד שמצבה הרפואי אילץ אותה לפרוש. אף אחד לא טרח לגלות לה, שלאחר ארבע שנים שבהן היא לא עובדת, מעמדה בביטוח הלאומי, הופך להיות מעמד עקרת בית, בהתאם לכך, ארבעים אחוזי הנכות שנקבעו לה, כבר אינם מספיקים בשבילה, כדי לקבל את הקצבה.

"המעבר בין עבודה לשהות בבית, תוך כדי שאני מתמודדת עם מחלתי והליך הפרישה המוקדמת מהעבודה, דחק את הטיפול בקצבת הנכות הצידה, לא ידעתי שכל כך מהר, העובדה שעבדתי שנים רבות, כבר לא תהיה רלוונטית, ושדווקא מעמדי החדש יקשה עלי  לקבל את ההכרה במחלתי"

הצוות הרפואי שלנו נחלץ לעזרתה של אסתר וקבע לאחר בחינה רחבה, שניתן בהחלט, להעלות את אחוזי הנכות הרפואיים שנקבעו לה, למשל לעניין קישיון המפרקים, נקבעו רק 30% נכות שיוחסו להגבלה בינונית בתנועות, בזמן שהגיעו לה אף 50% נכות, בהתייחס לקישיון במפרקים הקטנים ממנו סובלת.

בשיתוף הגורמים הרפואיים שמטפלים באסתר, נערכנו להגיש ערעור על ההחלטה, שהותירה אותה משוללת זכויות.

בהתאם לממצאים הרפואיים שמצאנו, שלא זכו להתייחסות עד כה בביטוח הלאומי, בנינו תיק רפואי עדכני ורלוונטי, המצאנו חוות דעת בתחום הראומטולוגיה, שמתייחסת לחומרת מחלת הפרקים ולהגבלה הפיזית היום יומית. בנוסף לכך, הצגנו גם חוות דעת בעניין היכולת התפקודית שלה, לצד המחלה.

כנראה שהסיוע שאסתר קיבלה עבד, ועדה רפואית לעררים קיבלה את הממצאים שהצגנו בפניה בערעור האחרון פה אחד, העלתה את אחוזי הנכות שנקבעו, מה שהעביר את אסתר, מעל מינימום אחוז הנכות הנדרש לעקרת הבית, ואישרה כי כתוצאה ממחלתה, איבדה מיכולתה לתפקד באופן מלא, אסתר תקבל מעכשיו קצבת נכות מלאה של 3,312 שקלים מידי חודש. אפשר לומר שהצדק יצא אל האור.

ההבדל בין לא לקבל קצבה, ללקבל את הקצבה הגבוהה ביותר, נעוץ לא פעם בליווי הרפואי הנדרש במקרים מסוג זה. המקרה של אסתר הוא דוגמא מצוינת לכך, שכדי לקבל קצבת נכות, צריכים ליווי של רופאים, שיודעים לדבר "בשפה" הרפואית עם הועדה הקובעת, ומאפשרים את קבלת אחוזי הנכות המגיעים, תוך כדי שהם מבססים את טענותיהם בנימוקים רפואיים וחוות דעת. הליווי הרפואי במקרה זה ללא כל ספק, הכשיר את הקרקע לכך שהביטוח הלאומי, חזר בו מהחלטתו ואישר לאסתר את הקצבה.

אם חוויתם אירוע דומה לאירועים המתוארים מעלה, צרו עמנו קשר ואנו נבדוק, במסגרת פגישה חסויה, את זכאותכם לקבלת פיצויים מהגורם הרלוונטי.

נשמח לתת את כל הפרטים בטלפון 072-3952-835 

ביטוח לאומי עקרת בית מימוש זכויות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד