י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מקהיר לבני ברק

המסר שעבר מהנשיא המצרי לגר"ח קנייבסקי

קבוצת אנשי עסקים מארה"ב, בהם חרדים, לצד בעלי הון ישראליים-מצריים, ערכו ביקור מיוחד אצל הנשיא המצרי א-סיסי והעבירו ממנו מסרים אל נשיא המדינה ראובן ריבלין • א-סיסי הבטיח לממן שימור של בית הקברות היהודי בקהיר • עם נחיתתם ארצה, נכנסו חברי המשלחת לגר"ח קנייבסקי וגוללו בפניו את סיפר הפגישה עם הנשיא המצרי והבטחתו

המסר שעבר מהנשיא המצרי לגר"ח קנייבסקי
עם א-סיסי בארמון צילום: באדיבות המצלם

בשנה הקרובה ימלאו 40 שנה להסכם השלום בין ישראל למצרים, וברחבי העולם יציינו את פריצת הדרך שהתרחשה כאשר הבלתי יאמן קרה והנשיא המצרי אנואר סאדאת נחת בישראל ואף עלה על דוכן הנאומים בכנסת ישראל שבירושלים, לקראת חתימת הסכם השלום ההיסטורי עם ראש הממשלה דאז מנחם בגין.

ישראל ומצרים, נחשבו לאויבות מרות עד אותו אירוע כאשר ביניהן איבה של שתי מלחמות גדולות יוה"כ ומלחמת ששת הימים ובתווך מבצעים שונים גלויים וסמויים. ובאמת, מאז אותו הסכם היסטורי שורר שקט בין המדינות כאשר לפרקים יש שיתופי פעולה ביטחוניים בין המדינות ובמיוחד בשנים האחרונות עם עלייתו לשלטון של עבד אל-פתאח א-סיסי החילוני. מנהיג שהגיע מתוך הצבא ובהתרסה לשלטון הקודם בהנהגת מורסי ו'האחים המוסלמים'. 

בשבוע האחרון ערכה קבוצת אנשי עסקים מארה"ב בהם גם חרדים לצד בעלי הון ישראליים-מצריים, ביקור מיוחד אצל הנשיא המצרי א-סיסי, והעבירו ממנו מסרים של שלום ופיוס אל נשיא המדינה ראובן ריבלין, אך מסתבר שלא רק אל נשיא המדינה. הללו ביקרו גם אצל שר התורה הגר"ח קנייבסקי. 

ממידע שהגיע ל'בחדרי' עולה, כי מאחורי הקלעים פעלו בשנתיים וחצי האחרונות איש העסקים המצרי שאפיק ג’אבר, והלוביסט החרדי האמריקאי עזרא פרידלנדר כאשר אחד הנושאים עליהם ניצחו השניים היה, להעביר בקונגרס האמריקני החלטה להעניק את מדליית הזהב לאלמנתו של סאדאת זאת כהוקרה על מאמציו לשלום בין המדינות.

מאמציהם נשאו פרי ולפני כחודש עברה ההחלטה בקונגרס ברוב קולות. במהלך החודשים הבאים יתקיים טקס הענקת הפרס לאלמנתו של הנשיא אנואר סאדאת בוושינגטון בארצות הברית.

חברי המשלחת, בהם איש העסקים היהודי איזק דבה והאמנית צילי צ׳רני לצד פרידלנדר ואנשי עסקים ופעילים בקהילה החרדית מניו יורק, בהם שלמה גולדנר יואל לפקוביץ ולאון גולדברג, הגיעו לביקור מיוחד בקהיר ונפגשו במשך כשעתיים עם הנשיא המצרי.

במהלך הפגישה בה השתתפו גם אנשי עסקים מהקהילה החלבית, הציעו בעלי ההון לנשיא המצרי לממן את ניקוי ותחזוק בית העלמין היהודי בקהיר. הנשיא א-סיסי התרגש מאוד והצהיר כי את העלויות תישא על עצמה ממשלת מצרים. בסוף השבוע שעבר כבר החלו המצרים לשפץ ולנקות את בית הקברות המקומי.

מיד עם נחיתתם בישראל, ביקרו חברי המשלחת, יחד עם הח״כ המיועד יצחק פינדרוס שהיה מצוי בסוד המגעים, במעונו של מרן שר התורה הגר״ח קנייבסקי ובישרו לו כי הנשיא המצרי הבטיח שיפעל לשמירה על בית הקברות היהודי. בנוסף אמרו לשר התורה, כי הנשיא דיבר על חשיבות השלום בין העמים.

בהמשך ביקרו חברי המשלחת במשכן נשיא המדינה רובי ריבלין, אצל השגריר האמריקאי דיוויד פרידמן וכן אצל ראש עיריית ירושלים משה ליאון. חברי המשלחת המדינית סיפרו לנשיא על האווירה החיובית שהייתה בפגישה עם הנשיא המצרי. בנוסף, הללו הזמינו את ריבלין להשתתף בטקס הענקת מדליית הזהב לגברת סאדאת בטקס שיתקיים בקרוב בוושינגטון.

עזרא פרידלנדר עם השגריר פרידמן

עזרא פרידלנדר אצל הגר"ח

המשלחת אצל הנשיא ריבלין

מצרים הגר"ח קנייבסקי ראובן ריבלין עזרא פרידלנדר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד