ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

"מגיע לך שנזכור אותך": זיכרון לאחיין שלא התעורר בבוקר

אני לא כותבת כדי לשקוע ביגון, אני כותבת כדי לזכור. נכון שמצווה על המת, אבל מגיע לו שיזכרו אותו, אפילו לדקה בשנה. חזקי, ילד מתוק מתוק ואהוב. ברור לי שבאת לעולם לתקן משהו קטנטן והיית נשמה גבוהה שהמקום שלה למעלה. אנחנו זוכרים אותך, תמיד

"מגיע לך שנזכור אותך": זיכרון לאחיין שלא התעורר בבוקר
הלוויה. (אילוסטרציה) צילום: הדס פרוש, פלאש 90

תחילת חודש אדר א' לפני שמונה שנים (כמעט בדיוק). אני נשואה ממש טריה. בשעה שש וחצי בבוקר צלצול הטלפון מעיר אותי. אחותי על הקו, בוכה. אחיין שלי, תינוק מתוק, יפהפה וחכם, בן 11 חודשים, לא קם בבוקר. זוכרת את ההתארגנות לצאת אל הבית של ההורים שלי, כמו מתוך חלום. זוכרת שכולם הלכו להלוויה ואני ואחותי נשארנו לבער את הבית מהסימנים שהוא היה שם, כי אח שלי ביקש. זוכרת את הימים של השבעה, נקרעת בין פה לשם, בין עבודה למשפחה. מנסה לחבק, להכיל, לתמוך, להקשיב. ואז, כשהכל נגמר, משהו בי נשבר, וכתבתי את זה:

ישבתי לידם עם המון חיבוקים ומילות נחמה, אמרתי שהיתה לו נשמה של צדיק, הסברתי שכנראה הקב"ה כל כך רצה אותו לידו עד שהיה חייב לקחת אותו מהם, כך, בחטף, בלי הסבר, ללא מילה. במשיכות מכחול ענוגות וביד יציבה צבעתי להם עתיד ורדרד ועטור נצנוצים וקשתות בענן. ויצאתי החוצה לשאוף אוויר קר עטוי ניסיונות חיוורים של קרניים חורפיות לחמם ולו במעט את הקור שישב לי שם בפנים, והדמעות נצרבו בתוכי, ונשארתי איתנה כי היו שם כל כך הרבה שהייתה להם זכות גדולה ממני להתאבל.

אחר כך הכל נגמר, ושבו איש לביתו ואמא שטפה את הרצפה בשלושה דליים של מים כדי למחות ממנה את הסימנים שהשבר הותיר אחריו, וגם אני הלכתי הביתה, כי הגיע הזמן לחזור אל עצמי.

וכשחזרתי אלי מצאתי אותי יושבת בפינה ובוכה, כי בשבילי לא היו לאף אחד מילים לנחם, או חיבוקים להחזיר.

אז הרשיתי לה, לעצמי, להזיל בכל יום כך וכך דמעות, לא הרבה, כדי שהיא לא תכביד עלי את החזרה ליום יום הנוקשה.

ולקחתי את הדמעות האלו שעצמי בכתה לי ועטפתי אותן כדי לקבור אותן עמוק, עמוק יותר מהקבר שלו שבכל פעם שאני עוברת לידו משהו בי קופץ החוצה.

ולא מצאתי בי חיבוקים או ניחומים בשביל עצמי, כי בזבזתי את כולם על כל אלו שנזקקו להם הרבה יותר ממנה.

ועכשיו אני רוצה להמשיך הלאה, למחות את השבר מעל פני האדמה ולנטוע בה שתילים ירוקים ופרחים ולחוש את פעימות האביב המתקרב ולנשום קרני שמש חמימות.

ועצמי רוצה לשקוע עוד מעט בזכרונות, כי לא היה לה מתי להתאבל, והיא כל כך רוצה לשבת ולבכות עליו קצת, ושמישהו יבוא גם אליה ויגיד לה שהוא מבין את הכאב, ושיהיה בסדר.

אמרת שביום שלישי אני אפסיק לבכות.... היום יום חמישי, אני עדיין בוכה. מדי פעם, כשאף אחד לא רואה.

אולי ביום שלישי הבא אני אפסיק לבכות, בינתיים יש לך אולי חיבוק בשבילי?

חזקי זיכרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד