י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הוסר החסם

בג"צ דחה את עתירת הליכוד והתיר לפרסם את החלטות היועמ"ש

שעות אחרי העתירה למנוע את פרסום הכרעות היועמ"ש מנדלבליט, בג"צ דחה זאת על הסף • בטרם פרסום ההחלטות, הופץ סרטון שמגדיר את החקירות כניסיון לחיסול פוליטי כלפי ראש הממשלה • מהליכוד נמסר בתגובה: "מצער שבג"צ לא מנע מהשמאל התערבות בוטה בבחירות"

בג"צ דחה את עתירת הליכוד והתיר לפרסם את החלטות היועמ"ש
נתניהו צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

‏שעות בודדות לאחר הניסיון למנוע את פרסום הכרעות מנדלבליט, שופטי בג"צ דחו על הסף את העתירה של הליכוד שביקשו שלא לפרסם את החלטות היועמ"ש בגין הפרשיות בהן חשוד נתניהו.

בג"צ דחה לפני זמן קצר עתירה נוספת אשר הוגשה נגד היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה, משטרת ישראל וראש הממשלה - שבה נטען כי יש לחקור את ראש הממשלה באזהרה כחשוד בפרשת כלי השיט (פרשה 3000).

שופטי בג"צ קבעו, בין השאר כי "נקל להתרשם כי טענות העותרת אינן נשענות על מידע או ראיות כלשהן" ובהתאם נפסקו הוצאות לטובת המדינה. העתירה הוגשה בידי התנועה לטוהר מידות. המדינה הבהירה במענה לעתירה  כי ההחלטה שלא לחקור באזהרה את ראש הממשלה (אלא להסתפק בגביית עדות פתוחה בלבד), נבעה אך ורק משיקולים ראייתיים – היעדר חשד סביר לביצוע עבירה פלילית מצדו, על רקע התשתית הראייתית שנאספה, ובכללה גרסת עד המדינה. עוד טענה המדינה, כי לעמדה זו היו שותפים כלל הגורמים המעורבים בחקירה ובליוויה.

שופטי בג"צ קבעו, בין השאר: "לא הונח בפנינו כל טעם ממשי המצדיק הטלת ספק בהבהרה ברורה וחד משמעית זו, המובאת בשם גורמי המקצוע הבכירים ביותר, האמונים על החקירה ואשר חזקת התקינות עומדת לצדם. אשר על כן, אין העתירה מגלה כל עילה להתערבות במישור זה".

מהליכוד נמסר  בתגובה: "מצער שבג"צ לא מנע מהשמאל התערבות בוטה בבחירות. בג"צ עצמו קבע בזמנו, בעניינו של צחי הנגבי, שיש להימנע מפרסום החלטות יועמ"ש בתקופת בחירות ומתח ביקורת על היועץ המשפטי דאז שעשה זאת. חבל שבג"צ לא הקשיב לבג"צ".

"ברקע ההמתנה להחלטות היועץ המשפטי לממשלה בתיקי נתניהו בפרשיות 1000, 2000 ו-4000, ראש הממשלה מציג שוב את גרסתו וטוען כי מדובר במגדל קלפים שיקרוס וכל החקירות נועדו לחיסול פוליטי בלבד".

בסרטון שמפיצים בליכוד בשעה האחרונה מופיעה גרסתו של ראש הממשלה על מה שמוגדר לטענתו 'מגדל קלפים' שנבנה על ידי: לחץ התקשורת והשמאל, סיקור חיובי, עדי מדינה, פייק ניוז, חמגשיות וסיגרים והתעלמות מ-43 ח"כים שלא נחקרו.

בנוסף, טוענים בליכוד כי כשנתניהו יוזמן לשימוע "הכל יקרוס". לטענתם, "נתניהו התנגד לחוק ישראל היום, 60 עדים קריטים לא נחקרו, לא אפשרו לנתניהו עימות עם עדי המדינה, סיקור נתניהו ב'וואלה' היה ונשאר עוין", כשבנוסף נטען כי "משרד המשפטים קובע: כל גורמי המקצוע אישור את עסקת 'בזק - יס' ללא כל התערבות של ראש הממשלה".

בליכוד עוקצים ואומרים עוד כי "העיקר את אוסף העטים של אולמרט בשווי 1.2 שקל - לא חקרו", כל שהם תוקפים ואומרים כי, "חקירות נתניהו הם ניסיון חיסול פוליטי".

הבוקר (חמישי) הליכוד הגישה עתירה דחופה לבג"צ, בדרישה לעצור את פרסום הודעת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בעניין השימוע לראש הממשלה נתניהו. בליכוד הגדירו את השימוע "התערבות בוטה של השמאל במטרה להפיל את הימין".

"ייתכן וכתוצאה מפרסום החלטת היועץ - תקבלנה מפלגות שהינן חלק מגוש הימין התומך בראש הממשלה, פחות מושבים בכנסת, וזאת על אף שהחלטה זו עשויה להתהפך ב-180 מעלות כתוצאה מהשימוע שיתקיים רק לאחר הבחירות, אך יהיה זה מאוחר מדי עבור המפלגות שאיבדו ייצוג בכנסת ו\או תפקידים בממשלה שתקום, כתוצאה ישירה מהפרסום הזה".

לדברי עו"ד יוסי פוקס שהגיש את העתירה, "מדובר במקרה חסר תקדים מאז קום המדינה, שבו תימסר "החלטה" מסוג זה כנגד ראש ממשלה מכהן והזהירות הנדרשת והמתבקשת גדולה לאין שיעור בכל הנוגע למניעת התערבות במערכת הבחירות".

בתגובה לעתירה, הפרקליטות הבהירה כי דין העתירה להידחות, ובהיעדר צו ביניים, ההחלטה תפורסם כמתוכנן. עו"ד ענר הלמן שהשיב למגיש העתירה, נטען בין היתר כי הﬠתירה הוגשה בשיהוי כבד "שכן זה מכבר ידﬠת כי היוﬠץ המשפטי לממשלה מתכוון לקבל החלטתו ﬠם סיום ﬠבודתו. לﬠניין ידיﬠתך אודות ﬠמדת היוﬠץ לפיה ניתן יהיה לקבל החלטה ולפרסמה ﬠוד לפני הבחירות".

עוד הוסיף נציג מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה כי למען הסר ספק "כל ﬠוד לא ניתן צו שיפוטי שימנﬠ ואת - אין כל מניﬠה לדﬠת היוﬠץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה - לקבל החלטה לפיה היועץ המשפטי לממשלה שוקל להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה, וגם אין מניﬠה לפרסם ברבים החלטה שכזו במוﬠד קרוב - הכל כמפורט במכתב מטﬠם היוֹﬠץ המשפטי לממשלה".

בנימין נתניהו אביחי מנדלבליט החלטה שימוע כתב אישום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד