י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
תשובה לחילול קברים

בשל חילול הקברים: בקשת סליחה והכנסת ספר תורה בשטרסבורג

מפגן תמיכה בבית העלמין שחולל בקוונצנהיים • אמש קיימה הקהילה היהודית הכנסת ספר תורה לבית הכנסת הגדול בעיר | "זו התשובה היהודית לאנטישמים". בתום חקירה מאומצת הסירה העירייה את כתובות הנאצה וצלבי הקרס שרוססו והציבה מחדש את האנדרטה לזכר ביה"כ שנשרף ע"י הנאצים

בשל חילול הקברים: בקשת סליחה והכנסת ספר תורה בשטרסבורג
הרב אברהם ווייל בבית העלמין בשטרסבורג צילום: באדיבות המצלם

בבית העלמין היהודי שבכפר קווצנהיים הסמוך לשטרסבורג שחולל לפני כשבועיים התקיימה אתמול(ראשון) ביוזמת העירייה ובשיתוף הקהילה היהודית עצרת תפילה ומפגן מחאה נגד ההסלמה במעשי האנטישמיות. בעצרת נשא תפילה ודברים רבה של שטרסבורג וחבר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' הרב אברהם ווייל שביקש תחילה סליחה מהנפטרים.

אמש שעות אחדות לאחר העצרת קיימה הקהילה היהודית הכנסת ספר תורה לבית הכנסת הגדול בהמון עם הדרת מלך. בסעודת המצווה בהיכל בית הכנסת אמר הרב ווייל כי "בשעה שידי עשיו שולטות התשובה היחידה של עם ה' היא להגביר ולהגדיל את קול יעקב. אך סמלי הוא הכנסת ספר תורה כאן לבית הכנסת הגדול ביום שלאחר התקרית האנטישמית ושעות לאחר העצרת בבית העלמין. אנחנו לא רק סיימנו היום את כתיבת ספר התורה והכנסתו לארון הקודש אלא חרטנו את ספר התורה על לוח לבנו ובפינו תפילה שנזכה להבטחת הקב"ה; לא ימוש ספר התורה הזה מפינו ומפי זרענו עד עולם".

בשבת בוצע שוב פשע אנטישמי בעיר שטרסבורג שבצרפת. אלמונים השחיתו אנדרטה לזכר בית כנסת שהוצת על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה. המצבה שמשקלה 1.6 טון הופלה אולם לא נכתבו כתובות נאצה כלשהם. לפני כשבועיים רוססו כתובות נאצה וצלבי קרס על כמאה קברים בבית העלמין היהודי בקווצנהיים. צלבי קרס רוססו גם על האנדרטה לזכר קורבנות השואה. על אחת המצבות רוססה הכתובת; 'הזאבים השחורים'.

במהלך סופ"ש, בתום חקירה מאומצת ואיסוף ממצאים מכל רחבי בית העלמין, הסירה העירייה את כתובות הנאצה וצלבי הקרס שרוססו בבית העלמין בקוונצנהיים והציבה מחדש את האנדרטה לזכר בית הכנסת שנשרף בידי הנאצים שחוללה, כאמור, בשבת בשטרסבורג.

ראש העיר רולאנד ריס אמר קודם לעצרת לרבה של שטרסבורג כי 'כל פגיעה ביהודים היא פגיעה בנו. אני משוכנע שנתפוס ונעניש בחומרה את הפושעים'. ריס ביקש מהרב ווייל שיעביר את המסר לקהילה היהודית; 'אנו נעשה הכול כדי לגדוע את ידם של המנוולים ולא נאפשר להפר את מרקם היחסים הטוב עם הקהילה היהודית'.

הרב ווייל סיפר כי במקום שהוצבה המצבה לזכר ביה"נ שנשרף ע"י הנאצים מוצבות מצלמת אבטחה ע"י עיריית שטרסבורג. עפ"י הסרטון נראה רכב שנכנס למתחם ולפחות שני אנשים מטיחים בעזרת הרכב את מצבת האנדרטה ארצה. הסרטון הועבר לשירותי הביטחון של שטרסבורג ולמשטרת הז'נדרמריה שמנהלים מצוד אחר התוקפים ומחללי בית העלמין.

הרב ווייל אמר כי 'אנו מקבלים מסרי הרגעה רבים מכל הרשויות ותושבים רבים אך דורשים יותר נחישות. אי אפשר להתרגל למעשי אנטישמיות שכאלה ועל זרועות החוק בצרפת לטפל בזה בשיא הנחישות ובמהירות. אין לנו ההערכה מדוע עולה הגל העכור הזה דווקא עכשיו וליבי חושש מי יודע מה יולד יום. מה יבוא אחרי חילול קברים ואנדרטאות. אנחנו לא פוחדים חלילה, העיר וסביבתה הם המקומות השקטים ביותר בצרפת ונמשיך את אורחות חיינו דווקא על רקע 'משנכנס אדר' וכפי שגבר ישראל על אויביו ע"י הוספת תורה ומצוות וחיזוק כל הקדוש והיקר לעם היהודי כך נתגבר גם על הפושעים הללו'.

שטרסבורג חילול קברים צרפת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד