ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
"לקרוא לכלב בשמו"

בגלל סרטונים בפייסבוק: מנדלבליט המליץ - לפסול את בן ארי

היועמ"ש אביחי מנדלבליט פרסם אמש חוות דעת לפיה יש לפסול את מועמדותו של ד"ר מיכאל בן ארי המתמודד ב'עוצמה יהודית' • מנגד: הכשיר את מועמדותו של עו"ד איתמר בן גביר • בן ארי בתגובה: "ספרו לי עוד על הטירלול" • אלו חומרים הביאו את היועמ"ש לפסול את בן ארי?

בגלל סרטונים בפייסבוק: מנדלבליט המליץ - לפסול את בן ארי
בן ארי צילום: פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט הגיש אמש (שלישי) חוות דעת ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-21, השופט בדימוס חנן מלצר, בעניין העתירות המבקשות שלא לאפשר את התמודדותם של ד"ר מיכאל בן-ארי ועו"ד איתמר בן-גביר בבחירות לכנסת.
 
ביחס למועמד מטעם מפלגת 'עוצמה יהודית' מיכאל בן ארי, כתב היועמ"ש: "אין לאפשר את מועמדותו לבחירות לכנסת ה-21, וזאת בעילה של הסתה לגזענות, הקבועה בסעיף 7א (2) לחוק-יסוד: הכנסת".
 
באשר לבן-גביר, עמדתו של מנדלבליט היא כי אף שמצבור הראיות בעניינו מטריד ביותר, והוא התקרב לתחום המונע התמודדות בבחירות לכנסת, "הרי שנוכח המבחנים המחמירים שנקבעו בפסיקת בית המשפט העליון לפסילתו של מועמד לבחירות, דינה של הבקשה בעניינו להידחות".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הסיבה לפסילתו של בן ארי היא בגלל סרטונים שונים שהעלה לפייסבוק במהלך השנתיים האחרונות ובהם שורה של התבטאויות על המגזר הערבי.

בחודש אוגוסט האחרון אמר בן ארי: "צריך קודם כל לשנות את המשוואה שמי שרק מעז לדבר נגד יהודי, הוא לא חי. הוא לא חי! לא מגרשים אותו, לא שוללים לו אזרחות. הוא לא חי! כיתת יורים הורגים אותו, מחסלים אותו, כמו שערבים מבינים. זו השפה שלהם". 

"יש פה עם רצחני, אומה רצחנית", אמר בן ארי בסרטון שהעלה בחודש שעבר, "הם מחפשים את הצוואר שלנו, מחפשים את בנותינו. כל מי שמדבר על דו קיום מזמין את הרצח הבא".

אחרי הרצח של ארי פולד ז"ל בפיגוע בצומת הגוש, אמר בן ארי כי "צריך לבקש מכל בעלי העסקים לפטר היום את המחבל של מחר. אל תעסיקו את הרוצחים האלה! שהם גם מקבלים מאתנו כסף וגם באים לרצוח אותנו. הם רוצחים אותנו בכל פעם שיש להם הזדמנות".

היועץ המשפטי לממשלה מדגיש, כי עיקר המשקל ניתן לדברים אשר נאמרו בקולו של בן-ארי, בסרטונים שונים בעת האחרונה, שחלקם אף הועלו לעמוד הפייסבוק של "עוצמה יהודית עם מיכאל בן-ארי".

לעמדת היועמ"ש, שורה של ציטוטים המפורטים בעמדה מלמדים באופן מובהק כי בן-ארי מסית לליבוי יצרים שיטתי על יסוד לאומי-אתני נגד האוכלוסיה הערבית, באופן המביא איבה ומדנים ומעמיק תהום.

בן-ארי קורא לשלילה אלימה של זכויות האוכלוסיה הערבית, לביזוי שיטתי ומכוון של האוכלוסיה הערבית, המאובחנת כמובן לפי יסוד לאומי-אתני, כ"אומה רצחנית", "בעלי אופי בוגדני ורצחני", אנשים שמבינים "רק כח", וכיו"ב. מכלול מתמשך וחמור זה, מלמד כי יש הצדקה לפסילת בן-ארי, הכל על-פי ההגדרות המדויקות שקבעה הפסיקה.
 
לעמדת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, ראיות אלו חמורות וקיצוניות מבחינת עוצמתן; המטרה האמורה היא בגדר יעד מרכזי ושליט של המועמד, ולא נושא טפל ושולי, אלא מדובר במטרה שהיא השתקפות סגולית של זהות המועמד; המועמד פועל למען מימוש מטרות אלו לשם הפיכתם מרעיון להגשמתו וההתמודדות בבחירות נועדה למימוש המטרה או להגברת המעשה.
 
עוד צוין בעמדה, כי עיון בתגובתו של בן-ארי מלמד שהוא נמנע מלהתייחס לראיות המשמעותיות ביותר בבקשה, בדגש על התבטאויותיו הקיצוניות בשנה האחרונה.

כן נאמר, כי לא נעלמה מעינינו העובדה כי לא נמנעה מבן-ארי בעבר ההתמודדות לכהונה בכנסת והוא אף כיהן בה תקופה של ארבע שנים כחבר כנסת מן המניין.

יחד עם זאת, כאמור לעיל, עיקר המשקל בבחינת הסוגיה דנן ניתן לראיות והתבטאויותיו של בן-ארי מן העת האחרונה כפי שפורט בהרחבה.

אין מדובר בהתבטאות בודדה של בן-ארי, או בהתבטאויות ספורדיות. המדובר בהתבטאויות עקביות, לאורך תקופת זמן משמעותית ומהעת האחרונה בה מבקש בן ארי להציג את משנתו הפוליטית ולשכנע את קהל הבוחרים לבחור בו.

מדובר על התבטאויות המצויות במוקד עיסוקו של בן-ארי, כפי שעולה מעמוד הפייסבוק הפוליטי שלו. אין מדובר במקרה גבולי. מדובר במקרה המצוי עמוק בתחום המצדיק ומצריך את פסילת המועמד לפי החוק, גם לפי המבחנים המחמירים שנקבעו בפסיקה.
 
גם ביחס למועמדתו של בן-גביר, לעמדת היועץ המשפטי לממשלה הראיות שהובאו במסגרת הבקשות הן משמעותיות ומטרידות ביותר, והדברים שנאמרו על ידי בן-גביר, הנשמעים מפיו, הם קשים וצורמים ביותר.

לעמדת היועמ"ש ופרקליט המדינה, בהתבטאויותיו התקרב בן-גביר קירבה מסוכנת לקו האסור, שהחוצה אותו מנוע מלהתמודד בבחירות לכנסת.

אולם לצד זאת, הרי שבעניינו של בן-גביר, הבקשה איננה מבססת, לדעת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, תשתית ראייתית משכנעת, ברורה וחד-משמעית, העולה כדי "מסה ראייתית קריטית" המאפשרת פסילת מועמד בבחירות לכנסת, בהתאם לאמות המידה הנוקשות שהותוו בפסיקת בית המשפט.

ד"ר מיכאל בן ארי, שהיועמ"ש המליץ לפסול אותו מלרוץ לכנסת, הגיב וכתב בחשבון הטוויטר שלו, ‏"רג'ה זעתרה תומך חיזבאללה - כן. מיכאל בן ארי - לא. ספרו לי עוד על הטירלול".

ממפלגת 'עוצמה יהודית' נמסר בתגובה: "עמדת היועץ המשפטי לממשלה לפיה יש לפסול את ד"ר בן ארי מלרוץ לכנסת היא ההוכחה הגדולה כי היועמ"ש מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן הם שמנהלים את מדינת ישראל".

"רק אתמול הודיע מנדלבליט שהוא מתנגד לפסילה של מפלגות בל"ד, חד"ש ותע"ל, מפלגות שמסיתות נגד מדינת ישראל, תומכות טרור מובהקות שמעודדות פגיעה ביהודים וחברי כנסת מתוך הרשימות הללו סבורים שרצח חיילים ומתיישבים הוא דרך לגיטימית להתנגדות למדינת ישראל", הוסיפו לתקוף במפלגה.

לסיום אמרו, "אנו מקווים ומאמינים שחברי וועדת הבחירות יבהירו מחר ליועמ"ש שיש גבול לצביעות, יועץ משפטי שמכשיר את אויבי ישראל ומבקש לפסול את ד"ר בן ארי לא ראוי להיות היועץ המשפטי של מדינת ישראל".

"הרפורמים הוליכו את מנדלבליט שולל כאשר הגישו חצאי הקלטות וסילופי ראיונות ומחר בוועדה נוכיח שעמדת היועמ"ש היא חסרת בסיס משפטי".

מטעם 'איחוד מפלגות הימין' הכולל את סיעות 'הבית היהודי', 'האיחוד הלאומי' ו'עוצמה יהודית' הצטרפו למתקפה: "עמדת היועמ״ש המצדד בפסילתו של ד״ר בן ארי מלהתמודד לכנסת בעוד שעמדתו מאפשרת לחברי הכנסת הערבים שתומכים בטרור ומסיתים כבר שנים נגד מדינת ישראל להתמודד היא לא פחות משערוריה".

"זו אותה פרקליטות שהגנה בחירוף נפש על זכותה של חנין זועבי לכהן בכנסת ישראל. אז טיבי וזועבי כן אבל ד"ר בן ארי שבניו משרתים ביחידות קרביות לא. אין סוף לצביעות".

לדבריהם, "שלטון הפקידים בפעולה וזו מציאות מפחידה. מישהו כנראה שם לו למטרה להפיל את שלטון הימין והוא פועל בכל האמצעים העומדים לרשותו. אנו בטוחים שעמדה זו לא תתקבל ורצון העם יישמע ביום הבוחר כראוי במדינה דמוקרטית".

גם יו"ר 'העבודה' אבי גבאי, הגיב לדרמה מהעבר השני של המפה הפוליטית וגיבה את ההחלטה, "אין מקום לכהניסטים בכנסת. היועמ"ש הרים לנתניהו דגל אדום. הדיל המושחת של נתניהו כמעט הקים את כהנא לתחיה והכניס את בן ארי לכנסת. נמשיך להיאבק כדי שמורשת הגזענות של כהנא לא תקום לתחיה".

גם הברנז'ה הגיבה לחוות הדעת. עיתונאי 'הארץ' ג'וש בריינר, ‏צייץ בחשבון בטוויטר שלו "אני בז לכהנא ולכהנאיזם, אבל ההחלטה של מנדלבליט ושי ניצן לפסול את המועמדות של מיכאל בן ארי היא מופרכת. אם הוא מסית לגזענות - תעמיד אותו לדין, אחרת, תנו לציבור להחליט".

"לצערי הציבור הדתי-לאומי החליט שהוא רוצה אותו איתו, זו בעיה שלהם. אבל מי שם את היועמ"ש להחליט עבורם?", שאל.

כתב המשפט של 'מעריב', אבישי גרינצייג, צייץ אף הוא בחריפות "‏שני יפי הנפש אביחי מנדלבליט ושי ניצן הצדיקו הערב את כל הביקורת הסטיגמטית מימין על מערכת המשפט. החלטה הזויה ולקקנית שתידבק ככתם בל יימחה על המצח של משרתי השמאל הנאור, העבדים הנרצעים מנדלבליט וניצן". גרינצייג ביקש להדגיש "אני לא תומך בבן גביר ובן ארי, רחוק מכך".

עוצמה יהודית מיכאל בן ארי איתמר בן גביר אביחי מנדלבליט בחירות 2019

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד