י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

כל הפרטים על רשלנות רפואית בלידה

היריון ולידה הם תקופות מדהימות בחיי בני הזוג המצפים להיות הורים. השינויים הגופניים המתחוללים בגוף האישה, הציפיה לקראת הלידה והרחבת התא המשפחתי וגידול התינוק לאחר מכן, כל אלה הם אירועים מרגשים וזכורים כפרק מיוחד בחיי כל משפחה • להלן סקירה של כמה מצבים רפואיים המצריכים התערבות רפואית. הם סוקרים את העלול להתרחש לפני הלידה, במהלכה ואחריה

  • כ"ט אדר א' התשע"ט
כל הפרטים על רשלנות רפואית בלידה

היריון ולידה הם תקופות מדהימות בחיי בני הזוג המצפים להיות הורים. השינויים הגופניים המתחוללים בגוף האישה, הציפיה לקראת הלידה והרחבת התא המשפחתי וגידול התינוק לאחר מכן, כל אלה הם אירועים מרגשים וזכורים כפרק מיוחד בחיי כל משפחה.

ההיריון והלידה כאחד הם מצבים רפואיים הדורשים מעקב רפואי קפדני. ברוב הפעמים תהליכים אלה עוברים ללא כל בעיות מיוחדות, שכן היריון ולידה הם תהליכים טבעיים. עם זאת, אנו עדים לבעיות בלתי צפויות בהיריון ובלידה הדורשות התערבות מיידית. מאמר זה דן בתחום של רשלנות רפואית בלידה שהתרחשה בהליכי לידה שונים: רשלנות שהתרחשה עקב בעיות בלתי צפויות בלידה ורשלנות שהתרחשה במהלך פעולות שגרתיות.

להלן סקירה של כמה מצבים רפואיים המצריכים התערבות רפואית. הם סוקרים את העלול להתרחש לפני הלידה, במהלכה ואחריה:

מצבים רפואיים המצריכים ניתוח קיסרי אלקטיבי

ניתוחים קיסריים הם הפתרון הניתוחי למצבים שבהם העובר נקלע למצוקה עוברית ויש לסיים במהירות האפשרית את הלידה (יפורט להלן). עם זאת, יש מצבים הקשורים לבריאות האישה בהיריון עצמו המצריכים ניתוח קיסרי אלקטיבי (מתוכנן מראש).

אם האישה חולה בסוכרת נעורים היא תעבור מעקב היריון שונה מאישה רגילה, זאת כי ההיריון עלול לסכן את חייה ואת חיי העובר. גם אישה שפיתחה סוכרת היריון תוך כדי ההיריון (סוכרת היריון) תהיה במעקב, ופעמים רבות יומלץ לה לעבור ניתוח קיסרי אלקטיבי. הסיבות הן שהעובר עלול להיות גדול בגלל ההיריון והלידה עלולה להסתבך, נוסף על מצבה הרפואי הרגיש של האם. גם אם האישה סובלת מיתר לחץ דם, יומלץ לה לעבור ניתוח קיסרי אלקטיבי ולפעמים אף לפני מועד הלידה הצפוי.

רשלנות רפואית בלידה מתרחשת אם הרופאים לא המליצו לאישה על ניתוח קיסרי בגלל מצבים רפואיים אלה ואחרים והלידה הסתבכה, וגרמה לסיבוכים בבריאות האישה והעובר.

מצבי חירום הקשורים לעובר

מצוקה עוברית עלולה להתרחש לפני או במהלך הלידה. למשל, האישה הגיעה לבית החולים ודיווחה כי אינה מרגישה את תזוזות העובר, כלומר המצוקה החלה ממש לקראת הלידה. במקרה זה על הצוות הרפואי לחברה מיידית למוניטור ובמקרה הצורך להחיש אותה לניתוח קיסרי כדי להציל את העובר. פעולות חירום אלה יכולות להציל את העובר שנקלע למצוקה פתאומית לקראת הלידה.

גם בלידה רגילה לחלוטין כשאישה הגיעה עם עובר בריא, הוא עלול להיקלע למצוקה עוברית מסיבות שונות ותתרחש רשלנות רפואית בלידה. כשאישה מגיעה ללידה, מחליטים אם היא נשארת ללידה לפי עוצמת הצירים או ירידת המים. אם ההחלטה היא כי היא נשארת ללידה, היא מחוברת למוניטור ומתחיל מעקב רצוף אחרי פעימות לב העובר. בהחלט יכול להיות מצב שבו ההיריון היה תקין לחלוטין, העובר התפתח כהלכה, האישה בריאה ומגיעה ללידה במצב מצוין, אבל במהלך הלידה נכנס העובר למצוקה עוברית. הסיבות לכך יכולות להיות רבות: העובר בלע מים מקוניאליים (שחרור תוכן המעי שלו אל תוך מי השפיר), חבל הטבור הסתבך סביב צווארו וסיבות נוספות. על הצוות הרפואי להיות ערני לכל שינוי קטן בפעימות ליבו של העובר ולבחור את הפתרון הנכון. אם המוניטור מראה כי קצב ליבו יורד, יש להחיש את האישה לחדר ניתוח ולסיים את הלידה בניתוח קיסרי.

זריקת אפידורל

נשים רבות בוחרות לקבל זריקת אפידורל לשיכוך כאבים, כדי להקל על כאבי הצירים והלידה. לרוב זהו תהליך סטנדרטי ומבצע אותו מרדים. עם זאת, מדובר במצב רגיש שכן הזריקה ניתנת ישירות לחוט השדרה של האישה. החומר מרדים את פלג גופה התחתון והיא עוברת לידה ללא כאבים עזים. זמן קצר לאחר הלידה החומר מתפוגג והאישה חוזרת לתפקד כרגיל. אולם לעיתים נדירות המרדים שוגה ומבצע את הזריקה במיקום לא מתאים. הדבר עלול לגרום לשיתוק ולבעיות נוספות גם שנים לאחר הלידה.

מצבי חירום הקשורים לאישה במהלך הלידה

כאמור ברוב המקרים לידה היא תהליך המתחיל ומסתיים ללא בעיות מיוחדות, עם לידת עובר בריא. אבל, ככל מצב רפואי, גם לידה עלולה להסתבך בפתאומיות והאישה עלולה לבטא מצוקות ובעיות. דוגמאות שונות לכך הן:

●       עליית חום – יש לנטר את חומה של האישה, שכן לפעמים במהלך הלידה החום עולה. אם התוצאה חריגה מטווח הנורמה, יש לטפל בה, לתת לה אינפוזיה ואף תכשיר להורדת החום כדי להקל עליה.

●       דימום מאסיבי – במהלך הלידה נקרעים כלי דם בגופה של האישה. דימום במהלך הלידה הוא מצב נורמאלי ואחרי הלידה עליה לעשות בדיקת דם כדי לוודא שהמדדים בטווח הצפוי. עם זאת, לפעמים הדימום עלול להיות לא צפוי, כגון קריעה של כלי דם מרכזי ברחם, דימום ממקום אחר ועוד. על הצוות הרפואי להבין אם מדובר בדימום חריג ולבחור בפתרון המתאים. למשל להחיש אותה לחדר הניתוח כדי לסיים את הלידה ולסגור את כלי הדם שנקרע, לתת לה מנת דם וכדומה. אובדן הדם עלול להתרחש במהלך הלידה עצמה אך גם אחרי הלידה, כאשר הכל נראה לכאורה כשורה.

  • זיהום – בעבר היה זה גורם המוות מספר אחד של יולדות, שכן במהלך הלידה גוף האישה חשוף והיא רגישה לזיהומים. כיום נדירים המקרים שבהם אישה נדבקת מזיהום במהלך הלידה, אולם יש להיות ערני לכל שינוי במצבה הגופני לאחר הלידה. סימנים לכך יכולים להיות שחומה עולה, היא מתלוננת על כאבים וחולשה ועל תחושה גופנית לא טובה. במקרה כזה יש לבצע בדיקות דם, בדיקות הדמיה של חלל הבטן ובמידת הצורך לתת אנטיביוטיקה או פתרונות אחרים.
  • תסחיף מי שפיר – זהו מצב רפואי נדיר, המתרחש אחת ל-15,00 לידות. לצערנו הוא מתרחש בכל חדרי הלידות בארץ והתוצאה שלו עלולה להיות מות האישה והעובר. במצב זה נחסם כלי דם של האישה, ממש כמו שמתרחש בהתקף לב או באוטם מוחי. אולם בניגוד למצבים אלה המתרחשים בגלל קריש דם, במהלך תסחיף מי שפיר בלידה הדבר נגרם מחדירה של מי שפיר אל תוך מחזור הדם של האישה. גוף האישה נחשף לחומרים זרים הכלולים במי השפיר ומגיב בתגובה אלרגית שתפקידה היא להילחם בחומרים זרים אלה. התוצאה היא אי יציבות של המערכות בגוף, עלייה דרמטית בלחץ הדם בריאות ואף אי ספיקת לב. אישה שלא טופלה באופן מיידי עלולה לסבול ממצוקה נשימתית, אובדן הכרה, שקיעה בתרדמת ומוות. זהו מצב מסכן חיים ונשים שלא אותרו וטופלו בטיפול חירום עלולות למות, לסבול מנזקים נוירולוגים והעובר אף הוא עלול לא לשרוד. רשלנות רפואית בלידה במצב כזה היא אי אבחון המצוקה ואי טיפול בזמן ביולדת ובעוברה.

לאחר הלידה

גם תלונות של האישה שלא טופלו לאחר הלידה, הם רשלנות בלידה. למשל אם היא מתלוננת על חולשה, חום, כאבים עזים, דימום בלתי צפוי, סחרחורות ועוד. עליה להיות במעקב קפדני לכל אורך אשפוזה כדי לוודא שהלידה עברה בשלום וכי היא יכולה להשתחרר מביתה.

לסיכום

לידה היא מצב שדורש ניטור ובדיקות רצופות. על הצוות הרפואי להקשיב לתלונות האישה, לבצע ניטור רצוף עליה ועל עוברה ולוודא כי תהליך הלידה שלה תקין ונורמאלי. בכל מקרה של בעיות בלתי צפויות על צוות הרופאים להתערב באופן מיידי ולבחור את הפתרון הנכון. רשלנות רפואית בלידה היא אם הרופאים לא נקטו בחובת הזהירות המתבקשת וכתוצאה מכך נגרם לאישה או לעוברה נזק. אם הם בחרו בחלופה אחת מתוך כמה חלופות טובות כפתרון לבעיה, אך הפתרון שהם בחרו לא הצליח, לא בהכרח מדובר על רשלנות רפואית.

על עורך דין מיומן לבדוק את פרטי המקרה ולאשר כי הוא עונה על הגדרות של רשלנות רפואית בלידה, ולהציע ייעוץ, ליווי וייצוג בפני הגורמים המתאימים.

רשלנות רפואית הריון ולידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד