י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
סיבה לדאגה?

גיוס, תחבורה ונישואין: נושאי הדת במצע 'כחול לבן'

המפלגה שטוענת לכתר הציגה את מצע הבחירות שמעורר דאגה רבה בקרב ציבור שומרי התורה והמצוות לאור ההצהרות הבעייתיות שטמונות בו בכל הנוגע לצביון היהודי של ארצנו הקדושה

גיוס, תחבורה ונישואין: נושאי הדת במצע 'כחול לבן'
לפיד וגנץ צילום: הדס פרוש ותומר נויברג, פלאש 90

32 יום בלבד קודם הבחירות לכנסת ה-21, לאחר שקטעים מהם נחשפו בעיתונות בימים האחרונים ובהם גם חלקי המצע העוסקים בגיוס חרדים לצה"ל נחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים' - תנועת 'כחול לבן' מפרסמת את המצע המלא.

המצע משתרע על פני 45 עמודים, בהם התייחסות לכלל הנושאים שעל סדר היום בהם 24 פרקים והתחייבויות רבות בנושאי החרדים בהם הדגישו ב'כחול לבן' פרק מיוחד לנושא החרדים.

בנושאי דת ומדינה מתחייבים במפלגה כ, "עם קום המדינה נקבע ה"סטטוס קוו" כפשרה הכרחית שתאפשר קיום משותף של בני קהילות שונות וחלוקות, במסגרת גיבוש כללים ביחסים שבין דת למדינה. עם הזמן נשחקו ההסדרים בתחום זה", כשלטענתם, "הסטטוס קוו הפך עדות לקיפאון, וכיום הוא לעיתים אף פוגע בחרויות הפרט של חלק מאזרחי ישראל ומזיק למעמדה של היהדות במדינה".

לכן מצהירים ב'כחול לבן' כי, "כחול - לבן תשמור על זהותה היהודית של המדינה לצד מימוש זכותם של כל אדם וכל קהילה לעצב את אורחות חייהם מתוך חירות וסובלנות. דאגה כנה לדמותה היהודית - דמוקרטית של מדינת ישראל מחייבת דיון ציבורי בסוגיות הנוגעות ליחסי דת ומדינה".

לכן, במצע כי נכתב כי "עלינו לפתוח את הסטטוס קוו לשיח ודיון ציבורי משותף, מתוך שותפות ולא מתוך עימות", כשנם מצהירים, "נפעל לשיקום וחיזוק הקשרים עם יהדות התפוצות ועם אזרחי ישראל החיים בתפוצות. על מדינת ישראל לגלות רגישות למצבן ולמעמדן של קהילות יהודיות בתפוצות, ובמקרים שבהם החלטות ממשלת ישראל משפיעות עליהן ישירות, גם להתחשב ברגשותיהן, זאת מתוך סולידריות לגורלנו היהודי המשותף".

"נפעל לשינויים ולייעול במוסדות ציבור העוסקים בענייני דת ומדינה; נדאג להסדרת מערך הכשרות; נקדם רפורמות נרחבות במערך הכשרות כדי להופכו לשקוף, נגיש, פתוח ומתקדם יותר". וכן, "נקדם ייצוג הולם לנשים; נדאג לייצוג הולך של נשים בכל מוסדות המדינה, כולל מוסדות הדת והרבנות".

עוד מתחייבים כי, "נבטיח שכל יהודי יוכל ללמוד יהדות במסגרת המתאימה לאורח חייו ולהשקפתו הדתית ונפעל לתקצובם של לימודים מסוג זה באופן הוגן", שלדבריהם, "נדאג ליישום תקנות לימוד תורה לנשים – נדאג לכך שגם נשים תוכלנה ללמוד תורה ותהיינה זכאיות להקצבה ולמלגות לפי קריטריונים המותאמים לצורכיהן".

גם בנושא הכותל הרפורמי מתחייבים, "נפעל להסדרת סדרי התפילה ברחבת הכותל; כחול-לבן תפעל לאימוץ מתווה הכותל, ותקדם הרחבת רחבה שלישית שתתאים לכלל הציבור הישראלי והיהודי על כל גווניו".

גם בנושא הגיור משחררים במצע בחירות שפע של התחייבויות בהם, "נפעל לכינונה של מערכת גיור הוגנת, מאירת פנים ורלוונטית, תוך הקפדה על כללי ההלכה; נפעל להקמת בתי דין מקומיים לגיור ולפתיחת אזורי הגיור".

ב'כחול לבן' מציעים להעביר חוק נוסף שזכה להתנגדות החרדים לפיו, "כדי להנגיש את תהליכי הגיור לכל אזרח החפץ בהם, תפעל כחול לבן כדי לאפשר לרבני ערים להקים בתי דין לגיור, וכן תפעל לפתיחת אזורי הרישום לגיור באופן שיאפשר לכל מתגייר לבחור את בית הדין שבפניו הוא מבקש להתגייר".

נושא נוסף שהיה על פרק בשנים האחרונות ההתבוללות כש"כחול לבן" מתחייבים כי "היא תפעל להקלת הליכי בירור היהדות של עולים מברית המועצות לשעבר ומאתיופיה בבואם להתחתן במסגרת הרבנות הראשית, באמצעות הסרת חסמים הקשורים בהוכחת יהדותם".

"כדי לצמצמם את הקרע בין הרבנות בישראל לרבנות בתפוצות יפורסמו הנחיות גלויות והוגנות המאפשרות לבני זוג, לרבנים ולקהילות בתפוצות לכלכל את צעדיהם בהתאם למדיניות הרבנות הראשית בישראל".

שבת ותחבורה

גם בנושאי השבת עוסקים ב'כחול לבן' כשהם הם מצהירים כי "נדאג לעיגונה של השבת במרחב הציבורי תוך מתן חופש בחירה אזרחי ראוי נעצב את השבת במרחב הציבורי על בסיס אמנת גביזון-מידן – כחול-לבן מאמינה כי יש לשמור על ייחודה של השבת כיום המנוחה הממלכתי במדינת ישראל ולצד זאת לאפשר פעילות אשר יש בה כדי לענות על צורכיהם של כלל אזרחי ישראל".

"נאפשר לרשויות מקומיות החפצות בכך להפעיל תחבורה בשבת – זאת לפי הצרכים ובהתאם לצירי התנועה, לתדירות התחבורה ולנסיבות. תישקל הפעלת תחבורה ציבורית בשבת בידי זכיינים מיוחדים ובאמצעות כלי רכב קטנים (כגון מיניבוסים)".

עוד מתחייבים, "נבטל את חוק המרכולים", וכן, "נאפשר בחירה אישית של אורח חיים בענייני נישואין; נחוקק את ברית הזוגיות ", כשהם מצהירים, "אנו רואים בנישואין על פי מסורת ישראל את דרך המלך של העם היהודי, מתוך בחירה ולא מתוך כפייה".

"בה בעת", כותבים, "אנו מאמינים בזכות של כל זוג לממש את אהבתו בדרכו, ולכן נפעל לחקיקת ברית הזוגיות כדי לאפשר לכל אזרח החפץ בכך לבחור במיסוד הזוגיות שלו בדרך המתאימה להשקפת עולמו".

החברה החרדית

פרק נוסף מתייחס לנושא החרדים בישקאל בה מתייחסים ב'כחול לבן' לנושאי החרדים בישראל ובו נכתב כי, "הקהילה החרדית בישראל היא חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית. היא גדלה במהירות, והיא קהילה שמשתנה – נשים חרדיות רבות משתלבות בשוק העבודה, צעירים רבים רוכשים השכלה וגובר העניין של הדור הצעיר להשתלב בכלכלה המודרנית ובחברה האזרחית הישראלית".

"רצונם של החרדים הישראלים גם לשמור על זהותם וגם להיות אזרחים בעלי זכויות וחובות שוות הוא הזדמנות היסטורית לפתור מחלוקות ולבנות עתיד משותף. כדי להאיץ את שילובם של החרדים בחברה ובכלכלה תוך שמירה על זהותם הייחודית".

במפלגה מתחייבים כי, "נדאג לשמור על עולם הישיבות ולומדי התורה, אך גם לפתוח את השערים בפני אלה המבקשים להשתלב בשוק העבודה ובחברה בתום לימודיהם; נגדיל את שיעורי התעסוקה של גברים חרדים, נאיץ את שילוב החרדים והחרדיות באקדמיה ונגדיל את שיעור הנשים והגברים החרדים בהיי-טק".

עוד מתחייבים כי, "נקדם מסגרות חינוכיות שבהן יתאפשרו לימודי חול לצד לימודי קודש. נקדם תכנון מושכל של בנייה לחרדים בערים מעורבות ונפרדות",

חוק הגיוס

במפלגה מתחייבים בקצרה לנושא חוק הגיוס, שכפי שנחשף ב'בחדרי חרדים' אומרים ב'כחול לבן' כי, "נחוקק חוק גיוס ראוי, שיהא מבוסס על הצעת החוק של מערכת הביטחון – כחול-לבן תפעל להחלת שירות ישראלי על כלל אזרחי ישראל".

"בשלב ראשון נחיל דין רציפות על הצעת החוק של מערכת הביטחון. בדיונים בכנסת נחזק אותה ונעמיד אותה על יסודות יציבים. בד בבד נקדם, נחזק ונרחיב את מסגרות השירות כך שכל אחד מאזרחי המדינה ישרת בצה"ל או במסגרות שירות מקבילות".

כפי שדווח בנוסף בראשית השבוע יקיימו במפלגה תוכנית לשילוב חרדים בצה"ל, "נרחיב את מסלולי השירות הלאומי-אזרחי ובהם שירות לאומי-ביטחוני בגופים כמו המשטרה, שירותי הביטחון, כיבוי אש, חילוץ והצלה, שיטור חקלאי ועוד. הממשלה תקבע את גודלו של צה"ל, ולצבא תהיה עדיפות מוחלטת בקביעה מי יגויס לשורותיו. אלו שלא יגויסו לצה"ל יופנו לשירות האזרחי-ביטחוני, ועבור מתגייסים חרדים יכלול שירות זה גם הכשרה בתחומי חיים נדרשים, בדומה לשנת המשימה בצה"ל".


"נגדיל את מספר החרדים המשתלבים בשוק העבודה ובאקדמיה – על ידי חיזוק מרכזי הכוונה תעסוקתיים לציבור החרדי, תמיכה ביוזמות של המגזר השלישי, הכשרה מקצועית ועוד", מתייחסים לנושא התעסוקה שבנוסף, "נחוקק חוק שיתגמל ויתמרץ לימודי בסיס בכלל מוסדות הלימוד בישראל – כמפורט במצע בפרק החינוך".

חינוך

במפלגה מתחייבים, "נבטל את חוק נהרי – חוק זה מחייב רשויות מקומיות לתקצב מוסדות חינוך המוגדרים כ"חינוך מוכר שאינו רשמי", שאינם מחויבים ללימודי ליבה, ואנו נפעל לביטולו".

תפוצות

בנושא התפוצות וגיור ,מצהירים במפלגה על כך ש"נפעל לקיום הליכי גיור מאירי פנים לעולים שאינם מוכרים כיהודים; ניתן עדיפות לעולים בדיור הציבורי. נקל בהליכי בחינות הרישוי לעולים בעלי תואר בתחומי הרפואה – כמפורט במצע בפרק הבריאות".

שחיתות

גם בנושא תקציבי הקואליציוניים שמשמשים את החרדים בממשלות כי, "נציג בשקיפות תקציבים ייעודיים – כספי תקציב המוקצים למקבלם באופן ישיר תמורת תמיכה פוליטית הם כר פורה להתנהלות מושחתת", כשהם מצהירים כי, ""אמץ נהלים שיקבעו שקיפות מלאה והקצאה לפי קריטריונים קבועים וברורים, לרבות מבחני תמיכה שאושרו משפטית".


בנוסף, "נחוקק חוק לאישור שימוש בכספים קואליציוניים; החוק יבטל את התופעה של חברי כנסת המתנים את הצבעתם בקבלת כספים פוליטיים, ויסדיר את הדרכים שבהן ייחתמו הסכמים בין סיעות החברות בקואליציה. ייאסרו העברות כספים לגופים לא מפוקחים שאינם פועלים בשקיפות, ומשרד האוצר לא יהיה רשאי להסכים להעברות תקציביות למוסדות ספציפיים בתמורה לאישור תקציב המדינה או לקידום יוזמה מטעם האוצר בוועדה מוועדות הכנסת".

בני גנץ יאיר לפיד מפלגת כחול לבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד