י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
'בחדרי' עם המסמך המרתק

דובר צה"ל מציג: הטענת פלאפון בשבת "בשינוי" • הנחיות חדשות

בעידן שבו כל סממן דתי, מושא למתקפה תקשורתית, דובר צה"ל מפתיע במסמך הנחיות חדשות ששיגר השבוע לאנשי האגף, שמטרתו לצמצם עד כמה שניתן את חילול השבתות ומועדי ישראל • מה באשר לנשיאת טלפון נייד וחיבורו למטען "בשינוי" ומה לגבי פרסום הודעות? • המסמך המלא

אילוסטרציה. צילום: דובר צה"ל
אילוסטרציה. צילום: דובר צה"ל

בימים שבהם מתחולל קמפיין "הדתה", בעיקר מצד אנשי שמאל, המלינים על כפייה דתית במערכת החינוך ובמרחב הציבורי, זאת לצד גופים ממשלתיים וחברות ענק הפועלות בשבת, למרות שאין הכרח וצורך בפעילותם ביום זה, דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס מרענן את הנהלים במערך הדוברות של צה"ל ומפרסם הנחיות חדשות שיגרמו לכמה שפחות חילול שבת וחג. 

ההנחיות החדשות שפורסמו הערב לראשונה ב'ערוץ 7', מתייחסות הן לחיילים שומרי תורה ומצוות, והן לכאלה שאינם מנהלים אורח חיים דתי/מסורתי.

כותרתו של המסמך שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', היא "זכות הציבור לדעת, אינה מתירה חילול שבת", כאשר מטרתו היא לצמצם עד כמה שניתן את חילול השבתות ומועדי ישראל, שהרי בסופו של דבר, מערך הדוברות הצבאי אינו נוטל חלק בלחימה בפועל, אולם יש לו חלק פעיל וחשוב בעידן המודרני.

מנליס פותח את דבריו במסמך ומציין, "מסמך זה הוא פרי עבודה וחשיבה של קציני המערך ואנשי הרבנות הצבאית. אני רואה חשיבות רבה בגיבושו וביישומו כביטוי המאפשר לכלל חלקי החברה בישראל לשרת במערך דובר צה"ל".

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס. צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

במורד המסמך, נכתב כי "גם במהלך פעילות מבצעית, אסור לחלל את השבת מעבר לנדרש, ובנוסף יש לעשות את הדרוש באופן המצמצם את חומרת האיסור. לאור זאת, יש להבחין בין פעולות הכרוכות באיסורי תורה, כגון נסיעה וכתיבה ידנית, ובין פעולות הכרוכות באיסורים מדברי חכמים, כגון: הפעלת מערכות חשמליות, דיבור בטלפון והקלדה במחשב".

'בחדרי חרדים' מציג את המסמך המלא:

באשר לנשיאת פלאפון בשבת

א. חייל/ת ומפקד/ת שנדרש להיות זמין במהלך השבת רשאי לשאת עימו טלפון נייד, ורצוי שיכניס אותו מבעוד יום לכיס המכנסיים או החולצה, כדי לחסוך בטלטול ישיר שלו במהלך השבת. אם נדרש לשאת אותו במקום שאין בו עירוב, יבצע זאת ב"שינוי", כגון שיניח את הטלפון בין החולצה לגופיה.

ב. אין להעביר במהלך השבת את הטלפון למצב שקט, אף לא לצורך השתקתו בזמן התפילות. במידה שהשאירו על מצב רטט, וחושש שבמהלך השינה לא ישמע שמתקשרים אליו, יניחנו על משטח מתכתי כך שישמיע רעש בעת צלצול.

ג. חובה להטעין את סוללת הטלפון מערב שבת, וזאת כדי להימנע מן הצורך להטעין אותו בשבת. במידה והסוללה אזלה באופן בלתי צפוי בשבת, יש לחבר את המכשיר למטען ואת המטען לשקע ב"שינוי".

ד. יש לנטרל מערב שבת את כלל ההודעות וההתרעות שאינן קשורות לפעילות המבצעית (כגון התרעות מקבוצות שונות הפעילות בשבת ואינן משמשות לעשייה הדוברותית), ולוודא שהמכשיר יצלצל רק לצרכים חיוניים.

לגבי דיווח על נפגעים 

"אם מדובר באירוע מבצעי בשבת – מותר", נכתב במסמך וזאת "במסגרת החובה לדברר את העשייה המבצעית".

אם נפגע לוחם באירוע מבצעי ופונה לבית החולים בשבת, מותר לנציג דובר צה"ל לנסוע בשבת אל בית החולים, בו אושפז הנפגע בכדי למנוע דליפת מידע שהינו אסור על פי כללי הצנזורה, מפיו של הנפגע לידי כתבים ועיתונאים.

חייל צה"ל שנהרג בעת פעילות מבצעית בשבת, על פי ההנחיות החדשות, יותר הפרסום באמצעים שאיסורם הינו מדרבנן; כלומר באמצעות שימוש במחשב ובשיחת טלפון.  

הודעות מוות שאירע שלא בשיא פעילות מבצעית, לא תטופל בשבת, למעט אם נפוצו שמועות שאינן נכונות ויש צורך להזימן, וזאת מפני כבודה של משפחת החלל, על הדובר הרלוונטי לעדכן בקבוצה המבצעית וכל זאת תוך מינימום חילול שבת.

עקרונות לביצוע משימות בחטיבת דובר צה"ל

1. פעילות שמגנה באופן ישיר על חיי האדם, ובכלל זה: הרחקה ממקום אירוע, הנחיות ביטחון והתגוננות, ניטור תקשורתי המגן על שלום הכוחות בשטח וכן הלאה – מותרת באופן גורף, ותתבצע בשבת כבחול.

2. המעטפת התקשורתית המלווה את הפעילות המבצעית, ובכלל זה: הצטרפות לפעילות מבצעית לצורך תיעוד והסרטה; דיווח תקשורתי ופעולה ברשתות החברתיות על אירועים מבצעיים, גם לצורך הענקת לגיטימציה לפעילות הכוחות בשטח; הודעה על נפגעים במהלך פעילות מבצעית או על נפגעים באירוע טרור וכן הלאה – תתבצע בשבת, תוך התמקדות באותן פעולות שלא ניתן לדחותן לצאת השבת.

3. בחמ"לים ביחידת דובר צה"ל יותקנו "התקני שבת", כדי שיתאפשר לחייל/ת המעוניינים בכך להשתמש בהם ובכך לצמצם את חילול השבת הנדרש לצורך הפעילות המבצעית.

4. כלל הנושאים והשאילתות שאינם קשורים לפעילות המבצעית – לא יטופלו בשבת. כאמור לעיל, לא קיימת הבחנה לעניין זה בין חייל/ת שומרי שבת לכאלה שאינם שומרים שבת.

5. זכות הציבור לדעת – אינה מתירה חילול שבת, למעט באותם נושאים שיש להם ממשק עם הפעילות מבצעית, ודברור סדור שלהם יאפשר את המשך הפעילות ואת הצלחתה.

6. פגיעה בתדמית צה"ל שלא בהקשר מבצעי, דוגמת כתבה על פגיעה בתנאי השירות של החיילים (מזון מקולקל במטבח צבאי) – אינה מתירה חילול שבת, ותטופל עם צאת השבת או החג.

דגשים והנחיות

משמרות בשבת

א. כלל החמ"לים והמכלולים במערך דובר צה"ל יאויישו בשבת בהתאם להגדרות המבצעיות.

ב. חובה לענות לכל שיחת טלפון שמתקבלת בשבת, ובמידה ומדובר על נושא שאיננו מבצעי, יש להשיב בנימוס שהוא יטופל לאחר השבת. עדכון מפקדים יתבצע בהתאם להגדרות הפו"ש הקבועות במערך.

ג. כלל בעלי התפקידים הרלוונטיים ישהו ביחידה למשך כל השבת. הקפצת חייל/ת או מפקד/ת מביתו מותרת רק לצורך מבצעי בהול, ולאחר שהתקבל לכך אישור פרטני על ידי דובר צה"ל \ רמ"ח תקשורת.

ד. חייל/ת המסיימים משמרת ביום שישי, או מתחילים אותה בצאת השבת, ישוחררו לביתם בהתאם להפ"ע שבתות ומועדים (07.0101, סעיף 6), כך שיוכלו להגיע לביתם בתחבורה ציבורית עד שעתיים לפני כניסת השבת, או לצאת מביתם החל משעה לאחר צאת השבת.

ה. נציג דובר צה"ל בדרג הנפרס – יצטרף לפעילות המבצעית בשבת בהתאם לשיקול דעת המפקד בשטח.

ניטור תקשורת

ו. ניטור התקשורת (צפייה במהדורות, באתרי האינטרנט וברשתות חברתיות) – יתבצע בשבת, על בסיס חיילים או קצינים שמבצעים בכל מקרה תורנות ביחידה או על ידי תורן שהופקד על המשימה מבעוד מועד.

ז. ניטור תקשורת בדיגיטל ישראלי ובינ"ל יתבצע במהלך השבת על ידי תורן שהופקד על המשימה מבעוד מועד.

ח. הודעות ודיווח לגורמים הרלוונטיים יישלחו רק במידה והניטור אכן העלה נושא מבצעי המחייב טיפול ודיוק בשבת.

פגיעה בתדמית צה"ל שלא בהקשר מבצעי, או נושא שמסוקר בהרחבה ולא התקבלה אודותיו שאילתא – החייל\ת הצופה ידווח לקצין הממונה, שיחליט האם אמנם נדרשת פעילות כלשהי בשבת (עם צאת השבת יבצעו התורנים לקט על נושאים שעלו בתקשורת בהקשר צה"ל ולא דרשו טיפול במהלך השבת).

ט. הודעות "לידיעה בלבד" לא יישלחו בשבת.

י. הודעה המחייבת טיפול בשבת – ניתן לשלוח בקבוצת הווטסאפ הרלוונטית, גם אם מכותבים אליה גורמים שאינם נדרשים לטפל בה באופן ישיר.

דיווח על נפגעים

יא. דיווח על נפגעים באירוע מבצעי בשבת – מותר, במסגרת החובה לדברר את העשייה המבצעית.

יב. נפגע באירוע מבצעי שפונה לבית חולים בשבת – מותר לנציג דו"ץ להגיע לבית החולים, במטרה למנוע ממשק בין הנפגע ובין כתבים ועיתונאים, בהתאם להחלטת דובר צה"ל \ ס' דובר צה"ל.

יג. פעילות הנדרשת לצורך פרסום שמו של חלל צה"ל שנפל בפעילות מבצעית (לרבות פעילות לצורך פרסום שמו עם צאת השבת) – תתבצע תוך ביצוע פעולות שאיסורן מדברי חכמים: שיחת טלפון ושימוש במחשב. אי-ביצוע פעולות אלה בשבת יוביל לפגיעה ביכולת השליטה של צה"ל במערך ההודעה על נפגעים בשבת.

יד. הודעה על מוות שאינו בפעילות מבצעית לא תטופל בשבת, למעט במקרים חריגים, שבהם קיים חשש להפצת ידיעות כוזבות ובלתי מדוייקות אודות סיבת המוות, או פרטים נוספים הקשורים בכך, שעלולים לפגוע פגיעה משמעותית במשפחת החלל. על הדובר הרלוונטי לעדכן על האירוע בקבוצה המבצעית ועל החמ"ל לאשר בת"ל נצור תוך מינימום חילול שבת.

התקני שבת

טו. במהלך השבת תבוטל הרשאת טביעת האצבע בכניסה לבסיס דו"ץ בבית סוקלוב, הכניסה והיציאה מהבניין תתאפשר על ידי נעילה ופתיחה באמצעות מפתח בלבד.

טז. עם מעבר יחידת דובר צה"ל למשכנה החדש, יושלמו התקני השבת הנדרשים בכלל המכלולים ביחידה: בקרות כניסה מותאמות לשבת, מקלדת ועכבר מותאמים לשבת וכן הלאה.

יז. חייל/ת שומרי שבת ישתמשו בהתקנים אלה בהתאם למדיניות ההלכתית המפורטת בספר "תורת המחנה" של הרבנות הצבאית.

יח. לקצינים וחיילים שנדרשת מהם זמינות בטלפון במהלך השבת תינתן האפשרות ל"ביפר" בו תתקבל התראה כי הם נדרשים לגשת לטלפון. ככלל, נשיאת טלפון נייד בשבת מותרת, בהתאם לעקרונות ההלכתיים המפורטים לעיל בסעיף ב'4.

יט. באחריות הקצין/נה התורנים לוודא לפני כניסת השבת כי מיחם ופלטה לחימום מזון מחוברים ופועלים.

 

  

דובר צה''ל חילול שבת רונן מנליס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד