י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
לקראת המעמד ההיסטורי

נדיר: הרבי שלח מכתב הדרכה לבחור על דרך החסידות

לקראת המעמד ההיסטורי: בצל ההכנות הגדולות לקראת ההתכנסות של חסידי צאנז בכ"א אדר ב' - מתפרסם מכתב שהורה האדמו"ר מצאנז לכתוב לבחור ששלח מכתב שאלה לקודש פנימה

נדיר: הרבי שלח מכתב הדרכה לבחור על דרך החסידות
בחורי חסידות צאנז רושמים את דברי התורה של הרבי צילום: משה גולדשטיין

בחסידות צאנז שוררת תכונה רבה לקראת סדרת מעמדים שיתקיימו ביום כ"א אדר ב' יומא דהילולא של הרבי ר' אלימלך מליזענסק זי"ע אשר בו מציינים 65 שנים ליסוד קרית צאנז בנתניה. 

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' במסגרת האירועים יתקיים הכנסת ספר תורה שכתבו החסידים לכבוד האדמו"ר  כשהתמורה לשותפות בספר תורה לאברכים הוא תרומה למוסדות, ולבחורים התמורה לרכישת אות בס"ת היא לימוד 2 דפי גמרא. 

כפי המנהג בצאנז, כאשר עושים הכנסת ספר תורה, גם עושים סיום הש"ס, בימים אלו החלה ההרשמה והתארגנות לסיום הש"ס שייערך גם כן במסגרת האירועים. כמו כן, פורסם בין החסידים על מתנה מיוחדת שמארגנים לכבוד האדמו"ר בהגשת קוויטל  עם פדיון – קבלה טובה שמקבל החסיד על עצמו לכבוד המעמד.

השבוע, בגליון הפנימי של חסידי צאנז "בצילא דמהימנותא" מופיע בראשיתו מכתב ארוך שהורה הרבי מצאנז  לשלוח לבחור חשוב אשר שלח כמה ימים לפני כן בשאלתו איל מתקשר בחור השייך לחבורת צאנז לעבודת חסידות ופנימיות ואיזה ספרי חסידות ללמוד. 

ל'בחדרי חרדים' הגיע המכתב המלא והנדיר ולפניכם הציטוטים הנבחרים על דרך העובדה בחסידות. 

הרבי שהורה לאחד מחשובי האברכים לכתוב תשובה בשמור מרחיב הרבי בדרך החסידות של צאנז שהיא קודם כל לימוד התורה ויסוד החסידות הוא באמצעות דביקות בתורה 

בהמשך מרחיב הכותב של הרבי בדבר העבודה הנשגבה של הרבי שפע חיים זי"ע אביו של האדמו"ר שליט"א אשר ראו עין בעין את רשפי אש שלהבת י-ה הבוערים בו - למרות זאת, ברובא דרובא מדברי תורתו היתה תביעה אחת עליה חזר ושנה ללא הרף, להתחזק בלימוד התורה, לשקוד על דלתותיה בהתמדה וכו'.

"דרך החסידות האמיתית היא "שלא לעשות מן הטפל עיקר ומן העיקר טפל",  ישנם רבים וטובים כותב במכתב, המדמים כאילו דרך החסידות היא להרבות במעשי התעוררות והרגשים בעבודת ה', ובאשר לכך עושים כל סוגי הפעולות השונות לעורר רגש הלב וכו' וכו', אלא שבדבר זה יש בה הרבה מקום לטעות בדמיונות שווא וכו', כאשר ע"י רגש טבעי וחומרי מדמה עצמו כאילו הוא כבר בא להתעלות ודביקות וכדו', ומתוך כל עבודתו בשקר ורמיה ח"ו".

הרבי אף מביא משל למה הדבר דומה, לאדם חולה בצינה שהכל רואים כי חם לו מבחוץ ואף על פי ייקרא חולה מצונן וקר לו, ולכאורה ייפלא הרי כלפי חוץ חם לו, אין זאת אלא מפני שבפנימיותו הרי הוא בקרירות. מאידך רואים לפעמים כוס חמין שכלפי חוץ הכוס צונן, אבל בפנימיות הוא רותח אשר היד סולדת בו.

כן הם הדברים לעניננו ובבחי' מבשרי אחזה אלוקי, שלא כל מי שנראה כלפי חוץ כאילו רותח ומתלהב לעבודת ה' הוא באמת גם בתוכו כן, ולא כל מי שאין נראה עליו התלהבות וכו' הוא מקורר ושפל בעבודת ה'. אדרבה, כאשר נשמתו שואפת ומתאוה להתעלות ולהדבק בה', וכל מעשיו המה בשלימות בתורה ומצוות, או אז "לא ברעש השם" מתקיים בו ואתם הדבקים בה' אלוקיכם וגו'. עכ"פ ברור ומוסכם דאי אפשר וגם אסור לדון מהנראה בחיצוניות על פנימיות.

בהמשך המכתב מתייחס לדברי שאלת הבחור על עניין לימוד ספרי מוסר:  "מתוך הדברים יתבהרו ספיקותיך, על מה ששאלת איך מתקשר בחור השייך לחבורת צאנז לעבודת חסידות ופנימיות. הנה בוודאי צריך כל מבקש ה' לעסוק איזה זמן קבוע בספר חסידות, וזמן זה לא יהיה על חשבון הלימודים הקבועים בישיבה, אולם בתנאי שלימודו יהא אמצעי לחזק ברכים כושלות ולאמץ הלב להתמדת לימוד התורה, ולא כמטרה עצמית ללימוד סתם".

בסיום מכתב ההדרכה מובא תשובה לאיזה ספרי מוסר כדאי להשקיע בלימוד: "מה ששאלת איזה ספר חסידות ללמוד, לך נא וראה במכתב קדשו של כ"ק מרן אדמו"ר הגה"ק זי"ע כי כל הספרים מרבותינו הקדושים תלמידי הבעש"ט קודש, וח"ו לומר שמועה זו נא.

אך ישנם ספרים שהמה רק לבעלי מדריגות גבוהים, שלא נתנו לכל. וישנם ספרים שנתחברו עבור המון ישראל לקרבם לעבודת השי"ת, כמו ספרי אא"ז הגה"ק בעל בני יששכר זי"ע ועכ"י, וספרי ייטב לב וייטב פנים, וכמו ספרי בעל באר מים חיים וסידורו של שבת, ואור המאיר, ועבודת ישראל על אבות וכו'".

המכתב שהתפרסם הבוקר מכה גלים בעולם החסידות בכלל ובחסידות צאנז בפרט לאור המכתב הנדיר בפירוט התשובות שהורה הרבי לענות על דרך החסידות לבחור שפנה בשאלה.

מתוך בירור שערכנו בחסידות, עולה כי בחורים שולחים פעמים רבות מכתבים או נכנסים לקודש פנימה להעלות שאלות ובקשת הדרכות בעבודת השם, אך מכתב שכזה הוא נדיר בחסידות.

חסידות צאנז מכתב בחור ישיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד