י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

אין גבול ליצירתיות: פסיפס משולב

יצירות פסיפס של חברת CAYA מוכיחות שאין גבול ליצירתיות של האדם • בזכות היצירות המקוריות, האיכותיות והמיוחדות אפשר לראות את הערך המוסף של פסיפס עם קשר היסטורי ואף לשלב אותו במגוון רחב של מקומות

אין גבול ליצירתיות: פסיפס משולב
שלט פסיפס צילום: יח"צ

יצירות פסיפס של חברת CAYA מוכיחות שאין גבול ליצירתיות של האדם. בזכות היצירות המקוריות, האיכותיות והמיוחדות אפשר לראות את הערך המוסף של פסיפס עם קשר היסטורי ואף לשלב אותו במגוון רחב של מקומות. בנוסף, בסטודיו של CAYA נערכות סדנאות יצירה לילדים, ליחידים ולקבוצות שדרכן ניתן לראות איך עושים פסיפס ולהביא אותו לבית או לחצר.

קודם כל, הסיבה שבגללה אפשר לשלב יצירות פסיפס במקומות שונים היא שיש מגוון עצום של אפשרויות. את הפסיפס נהוג היה להכין על ידי צירוף של פיסות חומר קטנות לכדי יצירת אחת ושימוש בזכוכית, אבן טבעית, חלוקי נחל, שיש, פורצלן ועוד - אך כיום עושים את זה עם חומרים ממוחזרים ובהם צדפים, פקקי שעם ושברי מראות. המשמעות היא שהשילוב של יצירות הפסיפס מתכתב עם מאפייני אורח החיים המודרני ובמובנים רבים הוא גם מהדהד אותו.

שנית, היכולת לשלב יצירות פסיפס בחלל הפנים או החוץ היא פונקציה של חוזק ועמידות. שולחן פסיפס מעוצב למשל נחשב חזק ועמיד יותר בהשוואה לשולחן שאותו מייצרים מזכוכית רגילה, מה גם שהמראה שלו הרבה יותר מראשים ואסתטי. כל אלו הם יתרונות מובהקים של יצירות פסיפס ולכן אנשים רוצים לעבור סדנאות יצירה על מנת להתנסות בהכנתן.

שילוב עבודות פסיפס במוסדות דתיים

במבט על פסיפס עם קשר היסטורי ניתן לראות את השילוב במוסדות דתיים כגון בית כנסת. פסיפס על חלונות של בית כנסת הוא חלק בלתי נפרד מהמסורת היהודית, ויש עדויות לשילוב של יצירות פסיפס מיוחדות גם במוסדות דתיים של הנצרות והאסלאם. יתרה על כך, במוסדות דתיים משתמשים ביצירות פסיפס על מנת להעביר מסר ולספר סיפורים.

המיקום של עבודות פסיפס במוסדות דתיים נקבע לפי האופן שבו משתמשים בהם. אם מעצבים את מוסדות הדת במטרה לקבל קהל, ניתן לשלב את הפסיפס על החזית או כאלמנט דקורטיבי בתקרה בלבד. מנגד, במוסדות דת אחרים אפשר להשתמש בפסיפס על הרצפה, בדלתות וגם במסדרונות ואולמות תצוגה.

יצירות פסיפס על חלונות, על הרצפה, בדלתות ובקיר

בבתים פרטיים משלבים עבודות פסיפס בעיקר על חלונות או על הרצפה. ההבדל הוא שאת עבודות הפסיפס של CAYA למשל ניתן לשלב גם על חלונות וגם בדלתות ובקיר כן הן חזקות ואיכותיות, אך יש יצירות פסיפס עדינות שמיועדות לצפייה מרחוק בלבד.

אם רוצים לשלב יצירות פסיפס על הרצפה, יש להבחין בין חלל החוץ והפנים. בחלל החוץ חשופות יצירות הפסיפס למגוון גדול יותר של נזקים וסיכונים ובהם לחות, קרינת UV של השמש, גשמים, רוחות וסערות. לעומת זאת, בחלל הפנים ההגנה על הפסיפס היא פחות או יותר טוטאלית ולכן הוא שורד זמן ממושך יותר.

שילוב פסיפס בעיצוב מוסדות ציבור

עוד מקום שבו ניתן לראות פסיפס עם קשר היסטורי הוא מוסדות ציבוריים. בישראל נדיר למצוא מוסדות ציבוריים היסטוריים כי המדינה קיימת רק מספר קטן יחסית של שנים, אך באיטליה, בצרפת ובמקומות אחרים בעולם זה מאוד מקובל. במילים אחרות, הפסיפס יכול להעיד על הקשר ההיסטורי של התושבים למדינה ועל התהליכים שעברו עליה.

שילוב יצירות פסיפס במוסדות ציבור מתבצע בדרך כלל תוך הנחיה מדויקת לגבי החומרים, הצבעים והסגנונות שבהם משתמשים. את יצירות הפסיפס ניתן לייצר מחומרים שונים אך לכל אחד מהם נראות אחרת. אם רוצים להבטיח את האסתטיקה של מוסדות הציבור, יש להשתמש ביצירות פסיפס מיוחדות שהולמות את האווירה בחלל הפנים.

מה לגבי פסיפס בחדרי לובי של בניינים?

אי אפשר לדבר על שילוב יצירות פסיפס בלי להזכיר חדרי לובי של בניינים, בתי מלון וכמובן מסדרונות ואולמות תצוגה. כבר לפני מאות שנים הבינו בעלי המלאכה שערכו סדנאות יצירה של פסיפס שאין להם הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני. כתוצאה מכך, פסיפס עם קשר היסטורי הצליח לשרוד ובחברת CAYA פסיפס ומוזאיקה מחזירים אותו למרכז הבמה.

פסיפס יצירה שיפוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד