י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
חשיפת 'בחדרי'

לפני ואחרי: כך נראה מצע כחול-לבן האנטי חרדי בטרם עבר ריכוך

מצע כחול לבן שפורסם בשבוע שעבר משקף במידה רבה את מצע יש עתיד • הנציגות החרדית רתחה והכריזה, כי לא תשב עם גנץ-לפיד • האם גנץ חסר השפעה? בדיקה השוואתית מגלה את ההבדלים בין הנוסח המקורי לעומת הנוסח הסופי. התוצאה: ריכוך משמעותי • למי מגיע הקרדיט?

לפני ואחרי: כך נראה מצע כחול-לבן האנטי חרדי בטרם עבר ריכוך
ראשי כחול לבן צילום: פלאש 90

תחבורה ציבורית בשבת, חוק ברית הזוגיות וביטול חוק נהרי - אלו הם רק חלק מסעיפי מצע כחול לבן שפורסמו בשבוע שעבר, והסעירו את הציבור החרדי. מדובר במצע הפוגע בזהותה היהודית של מדינת ישראל, ופוגע בחינוך החרדי, דבר שכמובן בלתי אפשרי לקבלו ויש לחשוש ממנו מאוד.

הטענה כי מדובר במצע 'יש עתיד' הלכה למעשה קנתה שביתה, ובציבור החרדי מיהרו להאשים את בני גנץ כי נכנע כניעה מוחלטת לדרישות לפיד ואימץ את מצעו האנטי דתי. עיון במצע מביא למסקנה כי אכן עמדות יש עתיד קיבלו בתוכה ביטוי עמוק ומשמעותי.

אלא ש'בחדרי חרדים' בדק והשווה בין שני המצעים, כולל טיוטות ראשונות של המצע המשותף שפורסמו קודם צאת המצע הסופי. ההבדלים מסתבר – די משמעותיים. פסקאות אנטי דתיות ואנטי חרדיות רבות הושמטו, אחרות עבור ריכוך ניכר. הנה הפירוט המלא:

גיוס

במצע 'יש עתיד' הדרישה היא לחוקק מחדש את חוק הגיוס המקורי של לפיד. בטיוטת המצע הראשונה של כחול לבן נאמר כי 'חוק הגיוס יהיה החוק של משרד הביטחון', כשמאוחר יותר התווספה לנוסח המילה "על בסיס הצעת החוק", היינו – כחול לבן לא פוסלת הכנסת שינויים והתאמות בחוק, דבר הזהה לדרישה החרדית להכניס בו מעט שינויים.

מעבר לכך, בפסקה נוספת במצע נכתב כך: "נדאג לשמור על עולם הישיבות ולומדי התורה, אך גם לפתוח את השערים בפני אלה המבקשים להשתלב בשוק העבודה ובחברה בתום לימודיהם", היינו – הבעת התחייבות מפורשת לשמור על עולם התורה.

תחבורה ציבורית בשבת

בתחילת הקטע המדבר על "תחבורה ציבורית בשבת", מופיעות רק המילים "תחבורה בשבת". המילה "ציבורית" שהופיע במקור נמחקה. המשמעות - כן לתחבורה, אבל לא הפעלת התחבורה הציבורית הרשמית של המדינה.

אם מישהו חושב כי מדובר בטעות, מומלץ לעיין בקטע ההמשך של המצע: "תישקל הפעלה בידי זכיינים מיוחדים ובאמצעות כלי רכב קטנים (כגון מיניבוסים)".

חשוב לציין, כי עדיין לא מדובר במשהו שהציבור החרדי מסכים אליו, אבל בכל מקרה זהו ריכוך משמעותי לעומת הדרישה המקורית של הפעלת תחבורה ציבורית של ממש בשבת.

לימודי ליבה

אחד הדברים החשובים ביותר לציבור החרדי, זוהי העצמאות החינוכית. בתחילה נכתב במצע נוסח זהה למצע יש עתיד: "נחוקק חוק שיחייב מוסדות חינוך אשר ילמדו לימודי ליבה ויסוד".

אלא שבתוצאה הסופית נמחקה המילה "נחייב", במקומה מופיעות המילים, "יתמרץ ויחזק". היינו – ללא שום התערבות בכפייה בתכני החינוך החרדי.

כשרות

בגרסה הראשונית של המצע נכתב: "כחול-לבן תפעל לצמצום מעורבותה של הרבנות הראשית במתן כשרות, תקדם פלורליזם במערך הכשרות ורפורמה שתפתור את הבעיות המבניות הגורמות לשחיתות ציבורית ולשירות לא איכותי לבעלי עסקי המזון. נפעל לשילובן של משגיחות כשרות במערכי הכשרות שיפעלו".

אלא שבנוסח הסופי, במקום צמצום כוחה של הרבנות, קידום פלורליזם ומשגיחות כשרות, מופיע נוסח שכל אדם חרדי מסכים עמו: "נדאג להסדרת מערך הכשרות – נקדם רפורמות נרחבות במערך הכשרות כדי להופכו לשקוף, נגיש, פתוח ומתקדם יותר".

חקיקה בנושאי הרבנות הראשית

הגבלת כהונת רבנים מקומיים: אחד הסעיפים שאינם ידועים כלל בציבור, הוא סעיף שהיה בנוסח המצע הראשוני, המגביל כהונת רבנים מקומיים. "נפעל להגבלת כהונתן של רבנים מקומיים לעשר שנים ולשינוי בדרך בחירתם".

מי שיחפש אותו בנוסח הסופי, לא יימצא שום זכר אליו. מסתבר כי יד נעלמה מחקה אותו כליל.

גם ייצוג נשים בגוף הבוחר לרבנות, בנוסח המקורי הופיעה הפסקה הבאה: "נדאג לייצוג הולם של נשים בגוף הבוחר את הרבנים הראשיים, את הרבנים המקומיים ובמועצות הדתיות, ונשריין מקום לנשים בוועדה לבחירת דיינים".

בנוסח הסופי של המצע שפורסם, נעלמו הסעיפים אודות הגוף הבוחר הרבנות, תחת זאת מופיע נוסח כללי בעד הגברת השוויון הנשי במוסדות המדינה: "נקדם ייצוג הולם לנשים – נדאג לייצוג הולך של נשים בכל מוסדות המדינה, כולל מוסדות הדת והרבנות".

תקצוב יהדות

בטיוטת המצע במקור הופיע הניסוח הבא: "נדאג לשוויון תקצוב לבתי מדרש פלורליסטים – ניצור מנגנון תקצוב שוויוני . בין כל הגופים העוסקים בהנחלת לימודי התרבות היהודית לגווניה, ובלבד שיזדהו עם ערכי המדינה".

המשמעות, למי שלא הבין, הרת אסון: חלוקה שווה בתקציבי היהדות עם הרפורמים, למרות היותם חלק מזערי באוכלוסייה בארץ.

אלא שבתוצאה הסופית, גם כאן ישנו ריכוך ניכר: "נבטיח שכל יהודי יוכל ללמוד יהדות במסגרת המתאימה לאורח חייו ולהשקפתו הדתית ונפעל לתקצובם של לימודים מסוג זה באופן הוגן".

"באופן הוגן" משמע, הרפורמים יקבלו בהתאם לגודלם באוכלוסייה, ולא בחלוקה שווה אל מול היהדות האמיתית.

מתווה הכותל

אחד הנושאים הנפיצים ביותר זהו הכותל המערבי. גם כאן ישנו שינוי. במקור נאמר "כחול-לבן תפעל לאימוץ מתווה הכותל בדרך שתאפשר שוויון בין גברים לנשים ולהרחבת רחבה שלישית שתתאים לכלל הציבור הישראלי והיהודי על גווניו".

בנוסח הסופי נאמר "נפעל להסדרת סדרי התפילה ברחבת הכותל – כחול-לבן תפעל לאימוץ מתווה הכותל, ותקדם הרחבת רחבה שלישית שתתאים לכלל הציבור הישראלי והיהודי על כל גווניו".

ההבדל הוא בפסקה שהושמטה "בדרך שתאפשר שוויון בין גברים לנשים". היינו, מבקשת לחלק מחדש את הרחבות הכותל באופן שווה בין גברים לנשים, למרות שרחבת הגברים עמוסה באופן ניכר לעומת הנשים.

מרוץ הסמכויות

בטיוטת המצע הראשונה נכתב, כי יבוטל מרוץ הסמכויות, וכי כל גירושין יידונו בבית המשפט, למעט מקרים בהם שני בני הזוג מבקשים בבית הדין: "נבטל את מרוץ הסמכויות –בין בני זוג המבקשים להתגרש, כאשר הערכאה המשפטית שתשמש ברירת המחדל באם אין הסכמה בין בני הזוג, תהיה בית המשפט לענייני משפחה".

הנוסח הסופי שפורסם, מרוכך משמעותית ובלתי מחייב: "נתקן את האי-שוויון המובנה בדיני המשפחה ונפעל להפסקת מרוץ הסמכויות. נקדם ייצוג הולם לנשים במועצות הדתיות, ונפעל לקידום פתרונות לעגונות ולמסורבות גט".

השורה התחתונה: אלו הם רק השינויים העיקריים, לעומת המצע הראשוני. ישנם עוד עשרות הבדלים לעומת מצע 'יש עתיד', אלא שהיריעה תקצר מלמנות אותם. מדובר אפוא בסדרת שינויים וריכוכים מפליגה.

אמנם, עדיין לא מדובר במצע שהציבור החרדי מוכן לשאת, אבל יש להודות ביושר, כי בני גנץ לא חתם בעיניים עצומות על המצע של יאיר לפיד, אלא ערך בו שינויים שעלולים להיות משמעותיים.

מי עומד מאחורי השינויים הללו? יש הטוענים כי ינקלביץ' - הח"כית החרדית המיועדת במפלגת כחול לבן, פעלה נמרצות מאחורי הקלעים לריכוך המצע. אם נכון הדבר, יש בכך כדי להשיב עבור אלו השואלים מדוע לא התפטרה. במצב שאכן כך הדברים, ייתכן שבכפוף לאישור רבנים הישארותה במפלגה יכולה להועיל, אך כמובן אין זאת מסמכותנו לקבוע בנושא.

'בחדרי חרדים' פנה לקבל את תגובתה של עומר ינקלביץ' לכתבה, אולם היא סירבה להגיב.

בני גנץ יאיר לפיד מפלגת כחול לבן עומר ינקלביץ'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד