י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

תאונות ברחוב, מה עושים בכדי לזכות בפיצוי?

זה יכול לקרות לכל אחד ואחת מאיתנו. הליכה שגרתית ברחוב, בשטח ציבורי לחלוטין, ואז נפילה ופציעה. לעתים אפילו פגיעה קשה ונזק בריאותי מתמשך • האם במצבים אלה ישנה אפשרות לקבל פיצוי וכיצד הדבר מתנהל? עורך דין דותן לינדנברג, עורך דין לדיני נזיקין, המייצג נפגעי תאונות ברחוב, מסביר ומפרט

תאונות ברחוב, מה עושים בכדי לזכות בפיצוי?
עו"ד דותן לינדנברג צילום: יח"צ

זה יכול לקרות לכל אחד ואחת מאיתנו. הליכה שגרתית ברחוב, בשטח ציבורי לחלוטין, ואז נפילה ופציעה. לעתים אפילו פגיעה קשה ונזק בריאותי מתמשך.

האם במצבים אלה ישנה אפשרות לקבל פיצוי וכיצד הדבר מתנהל? עורך דין דותן לינדנברג, עורך דין לדיני נזיקין, המייצג נפגעי תאונות ברחוב, מסביר ומפרט.

כידוע, אומר עורך דין לינדנברג, גם המרחב הציבורי נתון תחת שליטתה ואחריותה של הרשות המקומית, אשר תפקידיה כוללים (בין היתר) ביצוע עבודות תשתית ודאגה לשלום המבקרים בתחומה והגרים בשטחה. הרשות המקומית מחויבת, למשל, לבצע תיקונים שוטפים במדרכות פגומות, להציב תאורה באזורים חשוכים, לגדר מתחמים מסוכנים כנגד כניסת הציבור, לטפל במכסי ביוב בולטים, לגזום צמחיה וכדומה.

הראיות והוכחת התאונה

כאשר תאונה ברחוב נגרמת כתוצאה ממפגע בטיחותי, ייתכן ותקום לנפגע עילה להגשת תביעה בעניין כנגד הרשות המקומית. אולם אין זה הליך פשוט כלל וכלל. הנפגע צריך להוכיח את עצם התרחשות התאונה, וכן את הנזק שנגרם לו בגינה. בין השאר עליו להציג ראיות למקרה כגון:

  • צילום המפגע, רצוי מכמה וכמה זוויות, וכן בתאורה מתאימה (אור יום וחושך).
  • עדי ראיה שראו את התאונה (מומלץ שלא רק עדי ראייה "מקורבים" אלא גם עדי ראייה אובייקטיבים).
  • מסמכים רפואיים לגבי הטיפול לאחר המקרה, בו מתוארות התאונה והסיבות לגרימתה.
  • מסמכים רפואיים המעידים על הנזק אשר נגרם כתוצאה מהתאונה.
  • ראיות המחזקות את טענותיו של הנפגע כמו הודעת ווטסאפ שבה הוא מדווח לחבר אודות הפגיעה, אישור מחלה מהמעסיק וכדומה.
  • פנייה שנעשתה לרשות המקומית לטובת דיווח על המפגע.
  • ועוד.

סט הראיות הינו חשוב ביותר לאור העובדה שתאונות ברחוב נגרמות לעתים כאשר אין עדים נוספים למקרה, והאירוע עצמו מוטל בספק. יש לזכור גם כי זוהי תביעה בהליך אזרחי, שבה נטל ההוכחה מונח על כתפי התובע (אלא אם הנסיבות מצדיקות את היפוכו).

תאונה ברחוב – הגבלות לאחריות ורשלנות תורמת

יודגש בנוסף כי האחריות של הרשות המקומית איננה מוחלטת וחסרת גבולות. עורך דין דותן לינדנברג מציין כי התאונה לכשעצמה לא מעידה בהכרח על רשלנות, שכן לפי ההלכה הפסוקה: "חיי היום מלאים בסיכונים". יש לבחון היטב הן את זירת האירוע והן את המכשול שבגינו אירעה התאונה.

מנגד, אומר עורך דין לינדנברג, למרות ש"חיי היום מלאים בסיכונים", בתי המשפט אינם מצפים מאזרחים להלך ברחוב כאשר ראשיהם מושפלים והם מביטים בקרקע לאתר מכשולים.

אתגר נוסף הרובץ לפתחו של התובע הוא "אשם תורם". במקרים רבים, הרשות המקומית אמנם מחויבת בפיצוי, אך דורשת ואף מקבלת ניכוי בגין "אשם תורם". קרי, טענה אודות רשלנותו של הנפגע באירוע שנגרם לו. למשל, הנפגע ידע שהוא צועד על מדרכה סדוקה, ובכל זאת לא הקפיד על הליכתו.

גופים נוספים היכולים לשאת בתשלום פיצויים

מלבד התביעה המוגשת כנגד הרשות המקומית, ישנם מצבים בהם גופים אחרים יכולים להידרש לשאת באחריות לפיצוי.

לדוגמה, אם אדם נפגע בדרכו לעבודה או בדרכו מהעבודה הביתה, והוא לא סטה סטייה משמעותית מנתיב הגיוני, לפנינו אירוע העשוי להיות מוגדר בתור תאונת עבודה.

סעיף 80(1) לחוק הביטוח הלאומי קובע כי יש להכיר בתאונת עבודה גם היא "אירעה תוך כדי נסיעתו או הליכתו של המבוטח לעבודה ממעונו או ממקום שבו הוא לן אף אם אינו מעונו, מן העבודה למעונו או ממקום עבודה אחד למשנהו, ועקב נסיעתו או הליכתו זו" (ההדגשות לא במקור).

כמו כן, ישנם לא מעט אזרחים אשר זכאים לפיצוי מכוח ביטוחים פרטיים שונים. לדוגמה, אם הנפגע הוא קטין אשר חל עליו חוק לימוד חובה, פרוש מעליו כיסוי מכוח פוליסת תאונות אישיות תלמידים שהינו חובה חוקית לגבי כל תלמידי ישראל. כך גם ישנם מצבים בהם התאונה אירעה במרחב הציבורי, אך קיים גורם נוסף שאפשר לייחס לו הרשלנות. למשל, אדם שהחליק ברחוב בגלל כתם שמן שנוצר בשל שפיכת פסולת ממסעדה סמוכה.

לסיכום, הייצוג המשפטי הוא קריטי

תאונה ברחוב עלולה לגרום למבוכה קלה, אך גם לנזקים רפואיים משמעותיים. ככל שניתן לייחס רשלנות ו/או אחריות לגורם כלשהו, בין אם לרשות מקומית ובין אם כל חבות אחרת, מומלץ שלא לוותר על כך.

עורך דין דותן לינדנברג מסביר כי היות שתאונות ברחוב מעלות לעתים קושיות משפטיות מורכבות, והיות שכל מקרה נבחן לגופו, הייעוץ המשפטי בסיטואציות הללו הוא קריטי.

ככל שהנפגע ישכיל לפנות במועד המוקדם ביותר לקבלת ייעוץ משפטי, והמחמירים ממליצים לפנות לעורך דין ממש עם קרות האירוע ועוד טרם (או לכל הפחות במקביל) קבלת טיפול רפואי, כך גדלים בהתאמה הסיכויים העתידים למיצוי זכויות.

תאונות פיצויים עורך דין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד