י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
יצאנו לברר

המועמדת החרדית נותנת יד לחילול השבת?

המועמדת החרדית של מפלגת 'העבודה' מפרסמת חומר מקמפיין המפלגה בו מוצג בין היתר כרטיס רב-קו לשישי ושבת בתחבורה ציבורית • האם היא תומכת בתח"צ בשבת? יצאנו לברר

המועמדת החרדית נותנת יד לחילול השבת?
תחבורה ציבורית צילום: פיקסביי

מיכל צ׳רנוביצקי, מהתא החרדי במפלגת 'העבודה' ומי שהגיעה למקום 25 בפריימריז עם קרוב לתשעת אלפים קולות, מפרסמת בטוויטר חומר מקמפיין המפלגה, בו מוצג בין היתר, כרטיס רב-קו לשישי ושבת בתחבורה ציבורית.

בפנייה של 'בחדרי חרדים' אל צ'רנוביצקי, העליתי את השאלה האם כאישה חרדית את מרגישה בנוח לפרסם חילול שבת בפרהסיא? כיצד יתכן הדבר?

וצ'רנוביצקי ענתה:

דבר ראשון אני חושבת שטוב שפותחים מחדש את נושא הסטטוס קוו. אדם שמתיימר להיות מחוקק צריך לדעת שהוא אמור לפעול לטובת כלל האוכלוסיה. רוב האוכלסיה בישראל היום לא שומרת שבת בצורה הלכתית.

גם אנשים חילוניים ומסורתיים מעוניינים ששבת תישאר יום מנוחה וחלקם אף מנהלים שבת מסורתית. אבל הם נוסעים בשבת, ומעשנים, ומשתמשים בחשמל וכולי, בין אם תהיה תחבורה ציבורית ובין אם לא.

הכרטיס שהציגה צ'רנוביצקי. קרדיט: באדיבות המצלם

ובכל זאת איך אפשר לתת יד לדבר כה חמור?

אנחנו לא יכולים לחשוב רק על שומרי השבת כשאנחנו דנים בנושא של תחבורה ציבורית.

אנחנו צריכים לחשוב על צעירים שייסעו לבלות בכל מקרה, אבל תחבורה ציבורית תפחית תאונות תחת שכרות.

אנחנו צריכים לחשוב על אנשים שמחללים שבת ורוצים לבקר את ילדיהם אבל אין להם כסף לרכב או מונית.

והלכה, מה יהא איתה?

אפילו מבחינה הלכתית - תחבורה ציבורית עם נהגים לא יהודים יכולה להפחית חילולי שבת חמורים יותר הכרוכים בנסיעה עצמאית ברכב!

ואני אסיים במה שכתבה אשה באחת מהקבוצות החרדיות-דתיות בפייסבוק כשהנושא עלה לדיון: "אני רוצה לשמור שבת ולא נוסעת בשבת. אבל הילדים שלי נוסעים בשבת. וכשהם באים אלי לארוחה בליל שבת אני נאלצת להסיע אותם הביתה במקום שיחזרו באוטובוס".

אני יודעת שכאנשים חרדים מוזר לנו לשמוע דבר כזה. והתגובה האוטומטית שלנו היא להגיד לה - אם את שומרת שבת אז תשמרי. שיישארו אצלך לישון או שלא יבואו. איך בכלל את יכולה להעלות בדעתך על להתפשר על שבת? את שומרת או לא שומרת?

אבל אם נפתח את העיניים נבין שאנחנו מיעוט במדינה הזו, ושאנחנו לא יכולים לחשוב רק על עצמנו ורק על המצוות והעבירות שלנו כשאנחנו באים לנהל מדינה.

יובהר כי 'בחדרי חרדים' לא מביא את דבריה כדי לתת לגיטימציה לדעותיה אלא בכדי להציב בפני הציבור לראווה, מה מחפשת אישה חרדית במפלגה חילונית ואנטי דתית כמו מפלגת 'העבודה'.

תחבורה ציבורית שבת העבודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד