י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

הכבוד של ביתר עילית: כיכר רביץ

בטקס שנערך באולם העירייה - במעמד רבנים, ח"כים ובני משפחה - נחנך כיכר רביץ • את המיקום האסטרטגי בחר הבן, יצחק רביץ • גפני: "זו זכות לתושבים" • ויש תמונות

כיכר רביץ. צילומים: יהודה קלמן
כיכר רביץ. צילומים: יהודה קלמן



ביתר עילית אינה נחשבת למעוז ליטאי, אך פרנסיה החליטו לחנוך בה כיכר מרכזית על שמו של הרב אברהם רביץ ז"ל.

בטקס שנערך באולם מליאת העירייה השתתפו רבני העיר, חברי הכנסת של 'דגל התורה' משה גפני ואורי מקלב, אישי ציבור וחברי מועצה והבנים משה, שמשון, יצחק, ישראל מאיר והרעייה אביגיל שתחי'.

הבן, יצחק רביץ, היה זה שבחר את מיקומה של הכיכר: במפגש הרחובות 'קהילות יעקב' - ע"ש הסטייפלער זצ"ל, 'אגרות משה' - ע"ש הגר"מ פיינשטיין זצ"ל ו'מפעל הש"ס' - מפעלו של האדמו"ר מצאנז-קלויזנבורג זצ"ל.

"זכות גדולה היא עבורנו כשבעצה אחת עם בני משפחת הרב רביץ החליטה ועדת השמות של עירנו להנציח את אחת הכיכרות המרכזיות שבעיר ביתר עילית על שמו של שד"ר איש העוז וההדר, החן והנעימות הרב אברהם רביץ ז"ל", אמר ראש העיר, מאיר רובינשטיין.

"כבוד הוא לעירנו להנציח את זכרו המבורך של הרב רביץ בחוצות העיר שכה אהב וכה עמל להתפתחותה ולשגשוגה. הן בפן הגשמי והן בפן הרוחני. הנצחת זכרו ע"י קריאת שם ככר מרכזית ע"ש יבטא אך במעט את אשר חייבת לו ביתר", אמר.

רב העיר, הגרד"צ אורדנטליך, אמר כי ראוי וטוב שהעיר ביתר מכבדת את זכרו של האיש הדגול מרבבה שעזר ותמך בהקמת העיר בכל תפקידיו בעת שהיה 'ראשיתך מצער' וב"ה זכה לראות עולמו בחייו בהתגשמות חזונו 'ואחריתו ישגא מאוד'".

הרב העלה על נס את העובדה כי את הישיבה הראשונה בעיר ייסד הרב רביץ יחד עם בניו יבדלח"א. "הוא גילם באישיותו את ה'שלוחא דרבנן'. איש המעש שידע לשכנע. למנוע קיפוח. לרכך אנשי שררה. להוציא דבש מסלע. בחכמה ובתבונה וללמד תועים בינה בשפה ברורה ונעימה. דוקא בתקופה סוערת שאנו עוברים בימים אלה מורגש חסרונו של מי שידע להשיב למחרפינו דבר".

רבה הספרדי של העיא, הגר"י תופיק, אמר כי הוא מברך את יוזמת העיריה והעומד בראשה לזכור את דמותו של הרב אברהם רביץ ז"ל האיש שידע לדחוף בעוז, בעוצמה ובתושיה כל פרויקט שהיה לתועלת הציבור החרדי בכלל ותושבי ביתר בפרט. "הוא היה מבחינת גיבור שניצל במוחשיות בצורה יוצאת מהכלל את כישוריו וקשריו לתועלת אחרים ולא אחת הוא מהווה עבורי מקור השראה כיוזם ומוביל מערכות ביהדות החרדית".

זכות לתושבים

ח"כ גפני שירטט קוים לפעילותו הציבורית של הרב אברהם רביץ ז"ל, כולל את סיועו לכינונה של העיר ביתר עילית, מאז ראשית ימיה לפני עשרים שנה ועד להיותה עיר לשם ולתפארה. "זכורני כי כשבאו לשאול את מרן הגרא"מ שך זצ"ל האם לעבור להתגורר בעיר ביתר, הוא שיגר את השואלים להרב רביץ. זו הייתה התייחסותו של מרן זצ"ל להרב רביץ. הערכתו לנאמנותו ללא סייג. כך סמך מרן זצ"ל עליו". הרב גפני שיבח בשם 'דגל התורה' את ראש העיר על היוזמה 'להנציח את זכרו של מי שהעיר חבה לו את חייה הציבוריים, זו עשייה נכונה שמביאה כבוד לעיר'.

הוא סיפר כי כשיצא מהכנסת בדרכו לטקס אמרו לו כל החכי"ם עימם נפגש כי לו רק היו מוזמנים היו באים לטקס. "זהו אותו הרב רביץ שביטא יותר מכל את האחדות בנועם במתינות ובכישרון אדיר ועם זאת את היציאה לקרב כפשוטו נגד מי שדיבר על ה' ועל משיחו. בימים אלה של הסתה חסרת תקדים נגד היהדות החרדית אנו חשים כמה הוא חסר לנו. הוא שידע להאהיב שם שמים. ידע מתי יש להראות להם את עולם התורה והחסידות ומתי לשים בלמים ולהתרחק מהם. 'כזה יתנו' – אומרים חז"ל 'הראהו ה' למשה רבנו מטבע של אש'. אש יכולה לשמש לאור. לתבשיל. לחום. אך יכולה חלילה גם לשרוף ולכלות. שם המשחק הוא; המינון. מתי יש לקרב את האנשים הביתה ומתי יש לצאת לקרב שכן האש במינון לא נכון עלולה לשרוף את הבית".

ח"כ מקלב אמר כי זכו תושבי ביתר שככר מרכזית בעיר תונצח ע"ש של הרב רביץ ז"ל שהיה דמות מופת לאישיות תורנית שהתמסר בכל רוחו להקמתה וביסוסה.

הוא סיפר כי כשביקשו חברי מועצת עיריית ירושלים להנציח את זכרו של מרן הגרש"ז אוירבאך זצ"ל על שכונת 'רמת שלמה' הבינו הכל שיש להגמיש את הקריטריונים ולפיהם אין מנציחים את שמו של מי שנפטר אם לא חלפו 3 שנים מיום פטירתו.

"כולם הבינו שזכות היא לתושבים שהשכונה שבה הם מתגוררים תיקרא ע"ש של אותו גדול בישראל. של רבן של ישראל. גם כאן בעיר, הגמישו את הקריטריונים שכן כולם הכירו בכך שזכות היא לעיר ביתר שככר מרכזית תונצח ע"ש של האישיות שנתברכה בכל התכונות שצריך איש ציבור – וה' ברך את אברהם בכל'. איש שהיה דמות לעסקן ציבור שכל שיחו הוא של בן תורה. שכל הנהגותיו ע"פ תורה. 'ויקחו לי תרומה – מסבירים חז"ל; שבזה שאדם חשוב לוקח את המתנה הרי שהנותן הוא המקבל. אנחנו הזוכים בהנצחת אישיות כה גדולה בעיר".

סיים בדברי ברכה קצרים הבן, יצחק רביץ, שהודה בשם המשפחה לעירייה ולעומד בראשה על היוזמה והביע את רחשי הלב על העובדה ששמו של אביו הדגול יונצח על ככר מרכזית בעיר שכה עמל למענה.

















אברהם רביץ יצחק רביץ ביתר עילית מאיר רובינשטיין כיכר רביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד