י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הייטק – למי זה באמת מתאים?

התעשייה המבוקשת גדלה מיום ליום, הביקוש לעובדים נהיה עצום יותר ואינספור אנשים החליטו להגיע אליה • אך יחד עם זאת עולה השאלה – האם היא מתאימה לכולם?

הייטק – למי זה באמת מתאים?
לימודי הייטק צילום: 123rf.com

כולם כבר יודעים שבהייטק מרוויחים כסף, המון כסף. כשבכל יום ויום קמים להם יותר ויותר משרדי וארגוני הייטק וסטרטאפים, כך גם הביקוש עבור אנשים שעברו מסלול של לימודי הייטק, כמו מתכנתים, בוני אתרים, בודקי תוכנה, אנשי מערכות ו... הרשימה למעשה לא נגמרת.

יש לא מעט מקצועות שקשורים להייטק, אם בעבר היו אומרים לבן אדם: "אני עובד בהייטק", ברוב הפעמים היו משוכנעים שהוא או מתכנת, מפתח תוכנה או משהו שדומה בסגנון.

במרכזי הכשרה כמו האקריו (HackerU) ניתן ללמוד את כל התחומים שציינתי פה בתוך מספר חודשים.

התפקידים בעולם ההייטק

כפי שכבר ציינתי קודם, עולם ההייטק מלא בתפקידים שונים ומגוונים, אם בעבר מספר הג'ובים והיכולות של האנשים היה מצומצם יחסית, כיום בזכות האינטרנט, הסמארטפונים, הרשתות החברתיות וכו' יש יותר ויותר תפקידים.

אז רגע לפני שאני נוגע במקצועות החדשים שנכנסו לשוק, אציין את המקצועות ש:"כולם כבר מכירים". למה שאעשה זאת? כי אולי רובכם מכירים אותם, אבל לא יודעים מה הם עושים בפועל.

תכנות ופיתוח

עולם התכנות והפיתוח עבר אינסוף שינויים במהלך השנים, בכל יום ויום יוצאים עדכונים חדשים עבור התוכנות והאפליקציות, כל שפת תוכנה מקבלת שדרוג כל כמה חודשים או שנים. כל מתכנת צריך לדעת כיצד להתמודד עם כך ולהיות עם היד על הדופק בכל מה שקשור לעבודה שלו. הרי הוא לא סתם השקיע בתחום לימודי ההייטק.

הרי כל אפליקציה, תוכנה או כל דבר אחר שדומה לכך תוכנן ונבנה על ידי צוות מתכנתים מוכשר. לצורך הדוגמה כש-Waze עוד היה בשלב התכנונים, המתכנתים והמפתחים שלו היו צריכים להעביר לפחות כמה חודשים של מחקר שוק. על מנת שיוכלו לדעת מה הלקוח הפוטנציאלי באמת יצטרך.

לאחר מכן, הם היו צריכים לכתוב, לתכנן ולדעת כיצד להתאים את התוכנה בצורה הטובה ביותר לסמארטפונים. זוהי ממש לא עבודה פשוטה, נהפוך הוא מדובר בעבודה מאוד קשה אך יחד עם זאת, מאתגרת ומתגמלת.

ואם נשים לרגע את וויז בצד, דמיינו לכם צוות צעיר מחברת סטארט-אפ שבדיוק סיים לפתח אפליקציה שמרכזת מסעדות ובתי קפה שעושים משלוחי אוכל.

אוקיי, ברור לנו שיש להן לא מעט מתחרות, לא? אפילו המון, אבל על צוות התכנות לדעת כיצד לפתח את האפליקציה בתור האטרקטיבית והשווה ביותר, על מנת שהיא תהיה הכי פופולרית. חודשים של עבודה קשה סוף סוף משתלמים ואחרי שעות מרובות במשרד, עבודה עם צוות ה-QA, המעצבים וכו' (שעליהם אפרט לאחר מכן) האפליקציה שוחררה לאוויר. רק דמיינו את רמת האושר שהם מרגישים באותו רגע.

לסיכום, על מנת להיות מתכנת, האדם צריך להיות טיפוס ריאלי, עם יכולות להתמודדות עם לחצים והכי חשוב – לדעת כיצד לעבוד בצוות ואיך לקבל ביקורות. דבר שקורה לא מעט.

בדיקות תוכנה QA ואוטומציה מה זה בכלל?

כל תוכנה, אפליקציה, ממשק, מערכת או אפילו משחק, צריכים לעבור בדיקות לפני שהם יוצאים לשוק. יש מגוון רב של בדיקות שנעשות על כל תוכנה ולשלם כך התפתח תפקיד ה-QA.

תחשבו כמה רע זה יכול להיות שבמשך כמה חודשים טובים צוות עובד על אפליקציה מסוימת ובסופו של דבר, כשהיא כבר עולה ל-Google Play או ל-AppStore מגלים שהיא מלאה בבאגים וכל הגולשים שהורידו אותה כבר לא באמת יכולים להשתמש בה. הביקורות יהיו גרועות ובעקבות כך ייווצר כדור שלג שלא יהיה אפשרי לעצור אותו.

לכן, בכל משרד או ארגון הייטקיסטי מחזיקים צוות של בודקי תוכנה (QA) שמטרתם היא לאתר את הבאגים השונים בתוכנה, לבדוק שכל הקודים נכתבו כמו שצריך ולהריץ אינספור בדיקות על מנת לוודא בצורה חד משמעית שאפשר לעשות שימוש באפליקציה.

כמובן, שהעבודה שלהם לא נגמרת רק פה, הם צריכים לבדוק שבכל עדכון שיוצא עבור אותה אפליקציה שהוא עובד כמו שצריך, אני מניח שכבר קרה לכם פעם או פעמיים שהייתם עדים לכך שברגע שאפליקציה מסוימת עברה עדכון, היא נהפכה לאיטית ומסורבלת יותר או במקרים קיצוניים יותר – לא הצליחה לעבוד בכלל!

לפני שאני מסיים לכתוב על עולם בדיקות התוכנה, חשוב גם להכיר את בדיקות התוכנה האוטומטיות, אותם חבר'ה למעשה "שידרגו" לעצמם את הקריירה ולאחר כמה שנים בשוק של הבדיקות הידניות, הם למדו מערכות חדשות ויודעים לתכנת שורות קודים שידעו לבדוק בעצמם את התוכנה - אם היא בסדר, לא בסדר, אם יש בה נזקים או באגים מסוימים. לכל הנושא הזה ניתן לקרוא אוטומציה.

אגב, זה ממש לא אומר שבגלל האוטומציה בודקי התוכנה הידניות יאבדו את מקומות העבודה שלהם, אנחנו תמיד נצטרך אנשים שיודעים לבדוק כיצד כל תוכנה עובדת בצורה ידנית, כי אין מה לעשות, לא משנה כמה התכנות או הקוד שאנשי האוטומציה יהיה איכותי, העין והיכולת האנושית יכולות לקלוט דברים אחרים שהתוכנה האוטומטית לא יכולה.

אנשי ולוחמי סייבר

אני בטוח שכבר שמעתם על התחום הזה המון פעמים. בחדשות, בפורומים שונים, בכתבות ולמעשה – בכל מקום אפשרי. תפקידם של אנשי הסייבר הוא לוודא שאין שום גורם שמתכוון לפגוע בצורה זדונית במחשב.

בכל יום ויום מתרחשים פשעי סייבר. זה יכול לקרות בעזרת Phishing, מצב בו גורמים לגולשים תמימים להקליק על מודעה מסוימת או אפילו על מייל מסוים עם ניסיון לדלות מהם מידע. זה יכול להיות פרטים של כרטיס אשראי, כתובת מגורים, או כל דבר אחר שאותם אנשים יכולים לעשות בהם שימוש לרעה.

אבל זה ממש לא נגמר פה, בכל יום ויום עולה מספר ההתקפות סייבר בעולם, זו "תעשייה" שמצליחה לסחוט כל כך הרבה כספים. לא מדובר בתקיפה רק על אנשים פרטיים, אלא גם על ארגונים שלמים שבגלל טעות קטנה שהם עשו, כל הפרטים החסויים שלהם נחשפים ואותם אנשי סייבר (החבר'ה הרעים מבניהם) מנצלים אותם עד הטיפה האחרונה.

אנשי הסייבר לומדים שפות תכנות שונות, מערכות שלמות ועל עולם אבטחת המידע על מנת למנוע זאת, הרי כבר לא מזמן (ואפילו לגמרי בטעות) גוגל פלוס נסגרה בעקבות פריצת אבטחה חמורה שהיא חוותה.

אנשי IT

אני משוכנע שכל אחד מכם מכיר את הקטע הזה שהמחשב שלו לא עובד, נכון? הרי זה קורה באופן יומיומי, לכל אחד. גם לאנשים שהכי מומחים במחשבים לכן, כמעט כל ארגון שקיימת בו מערכת מחשבים מסוימת, יש גם אנשי IT, שתפקידם הוא לוודא שכל המחשבים, הרשתות וכו' עובדים כמו שצריך.

אבל תפקידם ממש לא מסתיים שם, אני מסכים שיש לא מעט מקרים שאנשים עם מחשבים קוראים לאיש ה-IT רק בגלל שהעכבר שלהם לא עובד או בעיה אחרת בסגנון (וכל הנראה אותו עכבר סתם התנתק מהמחשב). אותו איש IT צריך בנוסף לבדוק גם שהרשתות עובדות כמו שצריך, שאין שום חשש לפריצת אבטחה, שכל הרשתות עובדות כמו שצריך וכו'. כי בכל מקום או ארגון שיש בו מחשבים מן הסתם יש גם שרת שבו כל הקבצים השונים של כל החברה יושבים בו.

אז מה יכול להתאים לכל אחד?

מעבר לכל המקצועות והתחומים שכתבתי עליהם פה, יש עוד מגוון עצום ונרחב בתעשייה ואינספור קורסי היי טק או תחומי לימוד. אתה תוכל לדעת מה מתאים לך, הכל תלוי במבנה האישיות שלך.

זאת אומרת, אם אתה טיפוס ריאלי, ייתכן שיותר יתאים לך תחום הסייבר והתכנות. אם אתה טיפוס טכני, ייתכן שתוכל להיות איש IT מצוין. ואחרון חביב, במידה ואתה יותר מתחבר לצד ההומני שבך, קיים סיכוי שדווקא תחומים כמו עיצוב גרפי, אנימציה ושיווק בדיגיטל יתאימו לך יותר.

 

 

הייטק לימודים מחשבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד