י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"משחק בחיי אדם"

ממחר: העיר ביתר עילית ללא ניידת טיפול נמרץ

במסגרת צמצום פעילות מד"א ביו"ש, עיר חרדית עם 60,000 תושבים תישאר ללא ניידת טיפול נמרץ לצד צמצומים נוספים גם במודיעין עילית • ראש העיר ל'בחדרי חרדים': "בושה וחרפה ומשחק בחיי אדם"

ניידת טיפול נמרץ בפיגוע הירי באריאל לפני שבוע
ניידת טיפול נמרץ בפיגוע הירי באריאל לפני שבוע צילום: בלב החדשות

החל מהיום, העיר החרדית ביתר עילית בה מתגוררים לא פחות מכ-60 אלף תושבים - צפויה להישאר ללא ניידת טיפול נמרץ, זאת כחלק מצמצום פעילות מד"א ביהודה ושומרון.

אלא שברגע האחרון הוחלט לדחות את סגירת תחנות מד"א ביו"ש ב-24 שעות.

מדובר בתכנית שנקבעה מזה זמן, ואף נדחתה. היום לראשונה מזה שנים, תצומצם פעילות מד"א ביו"ש כך שבשלוש נקודות בוטלה לחלוטין נוכחות ניידת טיפול נמרץ, בחמישה נקודות בוטלה נקודת ההזנקה. במד"א מפנים אצבע לעבר משרד הבריאות שם בכלל אומרים כי משרד ראש הממשלה אמור לפתור את העניין. ובנתיים, הפעילות תצומצם בפועל כבר היום בשעה 15:00.

כיום, בביתר עילית מופעל בתשלום אמבולנס נט"ן (ניידת טיפול נמרץ) 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. בנוסף, מופעל אמבולנס רגיל (לבן) במהלך השבוע מהשעה 7:00 בבוקר ועד לשעה 23:00 בלילה. על פי התכנית, החל מיום שישי, הנט"ן יוסב לאמבולנס רגיל, והלבן - לא יופעל כלל.

"לא ייאמן איך במדינת ישראל בשנת 2019 מוצא משרד האוצר תקציבים לכל דבר, אבל אין תקציב שמאפשר שירותי נט"ן לעיר כמו ביתר עילית" אומר ל'בחדרי חרדים' ראש העיר מאיר רובינשטיין. "זוהי בושה וחרפה, ומשחק בחיי אדם. נעשה כל שביכולתנו להילחם בהחלטה. אני קורא לשרי הממשלה, העומדים בימים אלו לבקש מחדש את אמון העם, להילחם בהחלטה הבלתי נסבלת הזו" אמר.

במודיעין עילית מופעל בתשלום אמבולנס לבן בימים א-ה החל משעה 7:00 בבוקר ועד לשעה 23:00 בלילה, וביום שישי עד לשעה 15:00. במסגרת תכנית הצמצום, פעילות האמבולנס בעיר תסתיים מידי יום ארבע שעות מוקדם יותר, עד לשעה 19:00. לאחר שעות אלו, העירייה תפעל לאיוש האמבולנס על ידי מתנדבים.

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, אמר בעניין הזה כי פנה ללשכת ראש הממשלה ודרש שנתניהו יכנס ישיבת חירום בנושא גם בארה"ב. "שבוע לאחר פיגוע, ללא בושה, לאחר שקיצצו במספר החיילים באיזור, ומסרבים להשלים פערים של 400 מליון שח למרכיבי בטחון, מוסיפים חטא על פשע וגם סוגרים תחנות מד"א. מפקירים את חיי חצי מליון תושבי יו"ש כפשוטו, ממשלת ישראל ומד"א צריכים להתבייש" אמר דגן.

לדבריו, "אני מתבייש שכך הממשלה שלי נוהגת, אני מתבייש, שכך ארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל - מד"א נוהג, זו חרפה, ראש הממשלה צריך לכנס דיון כבר בוושינגטון ולפתור את הסיפור הזה. לא יכול להיות שאנחנו בני ערובה של מלחמות אגו ומלחמות תקציביות על מליונים בודדים כל שנה מחדש. יש כאן חיי אדם. אנשים עלולים להיהרג ולמות כתוצאה מהדבר הזה".

מדובר בתכנית שפורסמה כבר מזמן, אולם היא נדחתה שוב ושוב. במד"א טוענים כי לבקשת הממשלה הורחבה פעילות מד"א ביו"ש, תוך הבטחה למימון ההוצאות, אך בפועל התקציב הגיע באיחור ניכר. בהמשך, הודיעו למד"א על הפסקת התקצוב, ובהיעדר מימון - הוחלט לצמצם את הפעילות, בלית ברירה.

עוד במסגרת הצמצום: באריאל ובבקעת הירדן, יבוטל לחלוטין פעילות ניידת טיפול נמרץ. ביישובים שבי שומרון, אלקנה, טלמונים-דולב, מגילות ותקוע, תופסק לחלוטין פעילות נקודת ההזנקה. ביישובים שקד, בית אריה, אלפי מנשה, אריאל, גבעת זאב, מעלה אדומים ובקעת הירדן, פעילות האמבולנסים תצומצם הפעילות משמעותית.

במכתב שנשלח זה מכביר למנהלי המרחבים במד"א הסביר רונן בשארי, ראש אגף המבצעים בארגון, כי משרד הבריאות הודיע כי התקציב שיעבור למד"א בשנת 2019 עבור פעילות באיו"ש יעמוד על 7.5 מש"ח בלבד, ולכן באג"מ מד"א בוצעה בחינה סדורה של הפעילות והצרכים, שכללה עבודה מקיפה ובדיקה של היקף הקריאות, זמני התגובה, מס' התושבים והימצאות צוותי רפואה צה"ל בגזרת הנה"ז (נקודת הזנקה).

עוד כתב כי לאחר מכן התקיימו דיונים בנושא עם מנהלת תחום בכיר שירותי הצלה וע"ר במשרד הבריאות וקב"ט יש"ע, והוסכם על השירותים שיצומצמו כדי להתאים את השירות לתקציב. "יש להדגיש כי מד"א ימשיך לתת שירות לקריאות בגזרות השונות באמצעות הפעלת אמבולנסים ישובים ותחנות מד"א האחרות".

בתגובה לכך נמסר כי משרד הבריאות לא צמצם את התקציב הניתן לשירותי מד"א באיו"ש. "משרד הבריאות אינו מתקצב את נקודת הזנקה של מד"א ברחבי הארץ. תגבור השירותים באיו"ש, מעבר לאלה המתוקצבים על ידי משרד הבריאות, אשר הוסדר בשנים אחרונות בהחלטת ממשלה, לא הוסדר לשנה זו, ולכן מד"א נאלץ להתאים את פעילותו למסגרת התקציב הקיימת".

עוד נמסר כי "משרד הבריאות משמש "צינור" להעברת הכסף, אנחנו לא המקור של התקציב הזה. משרד הבריאות פנה למשרד ראש הממשלה להסדיר את התקציב גם לשנה זו, כדי להבטיח את המשך השירותים בהיקף שניתן בשנים הקודמות".

ראש מועצת בקעת הירדן, דויד אלחייני, אמר כי החלטה זו באה לאחר שמשרד הבריאות אינו מעביר למד"א שני מיליון שקלים אשר הובטחו לטובת המשך הפעלת התחנה. "במקום לשלם בשקלים נשלם בחיים. החלטה זו תמוהה ואינה מובנת, מידי שנה עוברים על הכביש הזה (כביש 90 מדרום בית שאן עד לים המלח) מיליוני אזרחים ואזרחיות בדרכם מהצפון לדרום. חווינו לצערי, עשרות תאונות בחודש שללא מד"א היו מסתיימות באובדן חיים".

עו"ד נתי רום העוסק בזכויות אדם ביו"ש: "דם תושבנו אינו הפקר ואיננו אזרחים סוג ב'. בכל שנה סוחרים ארגון מד"א ומשרד הבריאות בבריאותם של תושבי יו"ש. הגיע הזמן שהתקציב עבור שירותי הרפואה ביהודה ושומרון יכלל בתקציב השנתי אותו מעבירים משרדי הבריאות והאוצר למד"א ולא יתוקצבו בנפרד. תורמים רבים בעולם אינם מודעים לכיפופי הידיים ותורמים למד"א על סמך הצגתו כמי שמטפל באופן שוויוני בכל אזרחי ישראל".

מגן דוד אדום משרד הבריאות משרד ראש הממשלה יהודה ושומרון ביתר עילית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד