י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
תמרור אזהרה בוהק

דאגה רצינית: בני גנץ על סף קריסה נפשית?

מעקב אחרי הפעילות של גנץ והתבטאויותיו השונות מאז נכנס לזירה הפוליטית - מגלה דפוס התנהגות בעייתי מאוד שמעמיד בספק גדול את כשירותו לאחד התפקידים המורכבים והמסובכים ביותר בעולם • טור דעה מאת יוסי אסולין

דאגה רצינית: בני גנץ על סף קריסה נפשית?
יו"ר 'כחול לבן', בני גנץ צילום: תומר נויברג, פלאש 90

"אם הייתה לנתניהו דרך שאני אפגע, שיהרגו אותי, הוא היה עושה את זה"; כך, ולא אחרת, נשמע בני גנץ - האיש שמפלגתו מובילה בכל סקרי דעת הקהל, ומתיימר להיות ראש הממשלה הבא של מדינת ישראל.

כן, כן; לא מדובר בבדיחה פורימית; גנץ ממש התכוון לכך שנתניהו מסוגל לשלוח אותו אל מותו הפיזי - לא המטאפורי - כדי "לחסל" את האיום הפוליטי. 

בנוסף, באותה הזדמנות ממש, גנץ העלה חשש אמיתי שנתניהו שלח את הרוסים לפרוץ לו לטלפון. כשנשאל לפני שעה קלה על שתי ההתבטאויות החריגות הללו, הוא סירב בתוקף להגיב והעדיף לברוח למצב הביטחוני.

אבל זה לא דפוס הפעילות הבעייתי הראשון שנחשפנו אליו במהלך מערכת הבחירות הזו.

רק לפני כחודש, נתקל גנץ באלי יוסף, פעיל מחאה נגד מכירת כלי נשק למדינות זרות, שהתפרץ לעברו, ולאחר שזה הפנה מילות ביקורת נגדו, ניסה גנץ להדוף אותו - תוך שהוא תפס אותו באגרסיביות בחולצתו (כצפוי, האירוע עבר בשתיקת התקשורת והשמאל).

עכשיו, עזבו רגע פוליטיקה. "אין ימין, אין שמאל", אומר הסלוגן. ההתבטאות המבהילה של גנץ ודפוס ההתנהגות שלו בכלל, מעידים שהאיש סובל מפרנויה ומתחושת רדיפה, שלא אמורה לקונן אצל אדם נורמטיבי מן היישוב. על אחת כמה וכמה לא אצל מי ששואף להיות בראש הפירמידה.

דפוס ההתנהגות התמוה שלו מלמד, שעם כל הכבוד לעבר הצבאי המפואר - הוא ככל הנראה לא קורץ מהחומר שממנו עשויים ראשי ממשלות. הוא לא בנוי לקלחת הפוליטית; בטח לא בשלב הזה. ​

בהקשר הזה צריך לציין שאין תקדים בפוליטיקה למה שמנסה לעשות בני גנץ - מאפס ניסיון בזירה הפוליטית הישר לראשות הממשלה; ללא שום תחנת ביניים.

אינני פסיכולוג, אבל כבר לא בהיעדר תפיסה נכונה עסקינן, אלא בהיעדר יכולת טכנית להתנהל תחת לחץ. דומה כי המתקפות החריפות - אך הלגיטימיות - כנגדו, מערערות את מצבו המנטלי ומביאות אותו למצב שהוא על סף קריסה נפשית. אחרת, לכו תסבירו את החששות המוזרים שלו.

מדובר בתמרור אזהרה בוהק. שבועיים שלמים לפנינו עד הבחירות - במהלכם הטונים רק ילכו ויחריפו. בני גנץ צריך לעשות חושבים עם עצמו: האם הוא כשיר ומסוגל נפשית לעמוד תחת הלחץ הזה.

ואם בבחירות כך, על אחת כמה וכמה, אם וכאשר ייבחר בפועל. בכל זאת, מדובר פה במדינת ישראל מוקפת האויבים; ובתפקיד שיש שיאמרו שהוא מהמסובכים והמורכבים בעולם.

מה יקרה כשטילים יעופו למרכז הארץ, חלילה? מה יקרה כשייווצר צורך לצאת למבצע צבאי והוא יהיה בראש השרשרת שקובעת את המדיניות בשטח?

שערו בנפשכם כיצד הייתם מרגישים לו הקטר שהיה מוביל את הרכבת בשעות אלו ממש, בהן מתרחשת הסלמה חריפה בדרום - שעוד עשויה להתפתח למבצע צבאי - היה האיש שגילה קושי רב בהתמודדות עם לחצים פוליטיים או עם מפגין עלום שם.

בני גנץ ראש ממשלה קריסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 44 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד