י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
באדיבות אתר COL

בשידור חי: הלוויית הענק של הגרמי"ל לנדא זצ"ל

ללא השתתפות נשים בהלוויה, על פי צוואתו: אלפים מלווים את הגאון רבי משה יהודה לייב לנדא זצ"ל | הגרמי"ל זצוק"ל ייטמן היום סמוך למצבת אביו הגדול | 'בחדרי חרדים' מעביר בשידור חי את המסע

בשידור חי: הלוויית הענק של הגרמי"ל לנדא זצ"ל
מיטת הגרמי"ל לנדא זצוק"ל צילום: שוקי לרר

 

מסע הלוויה יצא אמש בשעה 23:45 מבית המדרש המרכזי 'אוהל נחמיה' בקרית צאנז שבנתניה, בדרכו לבני-ברק.

מסע ההלוויה החל בשעה 12:00 בבוקר מבית מדרשו 'בית יעקב' ברחוב יחזקאל 3, פינת רחוב רבי עקיבא בבני-ברק, משם יצא מסע ההלוויה לקבורה ב'הר הזיתים' בירושלים - שם ייטמן לצד אביו הגאון רבי יעקב לנדא זצ"ל, רבה של בני ברק.

המיטה בחדרו. צילום: יהודה פרקוביץ

כמו כן, ההלוויה תעבור דרך ישיבת 'תומכי תמימים' המרכזית בכפר חב"ד, שהמנוח היה מראשיה במשך יותר מחצי יובל, בסביבות השעה 13:30.

מכפר חב"ד תצא ההלוויה לקבורה בחלקת חב"ד בהר הזיתים ותעבור דרך ישיבת חב"ד 'תורת אמת' ברח' ירמיהו 16.

אוי לה לספינה שאבד קברניטה. מודעת אבל שנתלתה בחוצות בני ברק

כוחות המשטרה וארגוני ההצלה נערכים למסע הלוויה וסגירת הכבישים. רבני העיר הכריזו על ביטול מלאכה בשעת הלוויה, כפי שהיה בהלוויית אביו הגאון רבי יעקב לנדא זצ"ל, לפני שלושים ושלוש שנה. 

במשרדי הכשרות של הגרמי"ל לנדא זצ"ל השוכנים ברחוב יחזקאל בבני ברק, הוקם חפ"ק לארגון הלוויה בהשתתפות כל הגורמים הרלוונטיים.

ראש העיר עם המשטרה בישיבה במשרדי הכשרות לקראת מסע הלוויה

באיחוד הצלה סניף בני ברק נערכים לאבטח רפואית את שלומם של המלווים בהלוויית רב העיר.

אפי פלדמן, ראש סניף איחוד הצלה בבני ברק, מסר כי באיחוד הצלה סניף בני ברק מבכים יחד עם כלל ישראל את לכתו של רב העיר זצ"ל. עם קבלת הבשורה המרה על פטירתו הועברה הנחיה לצוותי הרפואה של איחוד הצלה בבני ברק ומרכז הארץ להיערך למבצע אבטחת שלומם של משתתפי מסע ההלוויה.

עם הסתלקותו, הוסרה הפרוכת בבית מדרשו המרכזי, שם כיהן עשרות בשנים והרביץ תורה ויראה בדרשות שמסר בשבתות ובמועדים. 

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הרב לנדא זצ"ל הורה בצוואתו כי נשים לא תשתתפנה בלוויה כלל. 

בעקבות הסתלקותו עלתה שאלה סביב קיום כינוס הבחירות "בעד עמך" של אגודת ישראל בהשתתפות למעלה מארבעים אדמו"רים מחר בערב בבנייני האומה בירושלים ומאגודת ישראל נמסר כי האירוע יתקיים כמתוכנן.

ישיבת היערכות למסע הלווית הרב לנדא זצ"ל

הגאון רבי אלעזר שמחה ווייס, חבר מועצת הרבנות הראשית וממונה רבנות בעיר בני ברק לאחר פטירת הגר"ש קורח זצ"ל, ספד לגרמי"ל זצ"ל.

"הרב זצ"ל מזקני וחשובי רבני חב"ד, נודע בשערים לתהילה, כמי שהעמיד מערכת כשרות מהודרת בתכלית הידורי הכשרות, אשר גם עמד כחומה בצורה לשמירת צביונה המיוחד של עיר התורה והחסידות".

"גדלותו בתורה, יראתו שקדמה לחכמתו, הליכותיו בנעימות ויחד עם זאת בתקיפות גדולה, בכל עניני ההלכה, הכשרות והרבנות, העמידו אותו בשורה הראשונה והנכבדה של עולם הרבנות בישראל. הסתלקותו הותירה חלל גדול לעיר בני ברק ועולם הרבנות כולו, ובחסידות חב"ד בפרט. כולנו נמשיך את מורשתו בשמירה על בני ברק כעיר התורה והחסידות".

נשיא בית הדין הגדול והרב הראשי לישראל הגאון הרב דוד לאו, ספד לרב העיר בני ברק: "הערב הלך לעולמו מקים ומעמיד חומת הכשרות המהודרת רב ואב״ד בני ברק הגאון הרב משה יהודה לייב לנדא זצ״ל. הדור איבד היום אדם צדיק אשר את כל חייו הקדיש למען הציבור במסירות וענוותנות אין קץ. אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחתו הנכבדה לתלמידיו ולעולם רבני ישראל".

---

קווים לדמותו של הגרמי"ל זצ"ל

הגרמי"ל נולד ברמתיים לאביו הגאון רבי יעקב לנדא זצ"ל, שכיהן אז כרב המקומי ולאמו מרת חיה מינה ע"ה. הוא נקרא על שם סבו, רבה של העיירה קורניץ שברוסיה הלבנה. כשנה לאחר לידתו התמנה אביו כרבה של המושבה בני ברק, והמשפחה עברה להתגורר בעיר התורה והחסידות.

בבחרותו למד בישיבת אור ישראל בפתח תקווה, במשך כמה שנים אף למד בישיבת פוניבז' בבני ברק, ובישיבת 'תומכי תמימים' בלוד, שם למד אצל הגאון רבי ברוך שמעון שניאורסון והמשפיע הגאון החסיד רבי שלמה חיים קסלמ זצ"ל.

בשנת תשט"ו התמנה לר"מ בכיתה של התלמידים הצעירים בישיבה. בחודש אלול תשי"ח נישא לרעייתו. בשנת תשכ"ד התמנה לר"מ בישיבת תומכי תמימים המרכזית בכפר חב"ד, תפקיד שמילא במשך 23 שנים.

במקביל שימש כיד ימינו של אביו וטיפל ברוב סוגיות הרבנות בעיר. והחל משנת ה'תש"ם ניהל את מערכת הכשרות העירונית.

בכ"ו בשבט התשמ"ו נפטר אביו רבה של בני ברק זצ"ל, ובמהלך הלוויתו הכריז ראש העיר דאז משה אירנשטיין: "על פי צוואתו ובקשתו של הרב יעקב לנדא, אנו מכריזים על הכתרתו של בנו הרב משה יהודא ליב לנדא לכהן כרבה של עירנו בני ברק".

הגרמי"ל לנדא המשיך את מסורת אביו בעמידה איתנה על משמר הכשרות בעיר בני ברק, ומערכת הכשרות הייתה למערכת חזקה בראשותו ועמד בתוקף על המשמר בחומרות חזקות.

הוא היה נחשב למומחה בכשרות שלא חת מפני איש ולא מוותר על קוצו של יוד. ההכשר שבראשותו הוא ההכשר הפופולרי ביותר בעולם הכשרות במקביל להכשר 'העדה החרדית'. דעתו ההלכתית בענייני כשרות הייתה נחשבת מאוד, גדולי הרבנים והאדמו"רים סמכו על כשרותו וישרותו.

בשלהי חודש שבט אושפז גאב"ד בני ברק בבית החולים 'שיבא' בתל השומר לאחר אירוע מוחי, מאז לא התאושש ובתקופה האחרונה אושפז בבית החולים בנתניה. 

בשעת יציאת הנשמה, שהו בחדרו מנין אברכים מחסידי צאנז שנקראו לבית החולים בעת שיצאו מסעודה שלישית אצל הרבי מצאנז בקריה בנתניה.

השנה לא ערך הרב את סעודת ההילולא השנתית לאביו הגאון רבי יעקב לנדא זצ"ל, רבה של בני ברק בבית המדרש המרכזי 'פעמי יעקב' ברחוב יחזקאל בבני ברק. 

וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'.

הלוויה הרב משה יהודה לייב לנדא רבה של בני ברק צוואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד