י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
אסון ההתרסקות > הוראת הדיינים

פסק למשפחות: לנהוג אבלות - העגונות יותרו בהמשך

אסון התרסקות המטוס באתיופיה - בית הדין המיוחד שהוקם, בראשות הרב הראשי לישראל הגר"י יוסף, קבע כי על המשפחות לשבת שבעה ולנהוג מנהגי אבלות, העגונות יותרו בהמשך

פסק למשפחות: לנהוג אבלות - העגונות יותרו בהמשך
ביה"ד המיוחד בראשות הרב הראשי לישראל הגר"י יוסף צילום: המצלם

לאחר שהוקם בית דין מיוחד במעמד הרב הראשי לישראל הראש"ל הגר"י יוסף, הדיין הרב מיכאל עמוס והרב יעקב רוז'ה שדן במעמדם ההלכתי של הנספים ואף גבה עדויות ממתנדבי זק"א ששהו באזור האסון, וכן לאחר קבלת מסמכים רשמיים ממשלת אתיופיה, משרד החוץ ומחברת התעופה, ולאחר מס דיונים וישיבות פסק היום ביה"ד המיוחד בפסק דין ארוך ומנומק כי על המשפחות לשבת שבעה על יקיריהם שעל פי העדויות וההוכחות שהוצגו בפני ביה"ד שהו על המטוס, בפס"ד נכתב כי העגונות יותרו בהמשך לאחר סיום הליך זיהוי שרידי הגופות שימצאו.

בעקבות פניות אלמנות הנספים באסון הטיסה באתיופיה, משפחת ראם, ומשפחת מצליח, ללשכת הראשון לציון הרב הראשי לישראל, חבר בית הדין הגדול ונשיא מועצת הרבנות הראשית הראש"ל הגר"י יוסף, בבקשה להורות להם האם לשבת שבעה על קרוביהם וכן להתייחס לשאלת מעמדן האישי, לאחר שבינתיים לא נמצאו חלקי גופה ברורים השייכים לנספים הישראלים ולאחר דיון בהשתתפות נציגי משרד הפנים, החוץ ועוד הוחלט להקים ביה"ד מיוחד שידון במעמדם האישי של הנספים.

בפני ביה"ד המיוחד הופיעו יו"ר זק"א ר' יהודה משי זהב ומתנדב זק"א מר אליעזר סמט, ששהו באתר מיד לאחר האסון באתיופיה והעידו בפני ביה"ד על הממצאים שראו באזור האסון, בפני ביה"ד הוצגו גם מס תיעודיים שנמצאו במקום וכן מס מסמכים הקושרים ישירות לנספים הישראלים . בנוסף, בפני ביה"ד הוצג ע"י נציג משרד החוץ מסמך של חברת התעופה אתיופיאן איירליינס, ובו רשימת כל האנשים שעלו למטוס ובין השמות נמצאו שמותיהם של שני היהודים שהיו על המטוס וכן נמסרו לביה"ד עדויות של יהודים שראו את הנספים הישראלים עולים על המטוס, וכן הגיעו ללשכת הראשון לציון מסמכים רשמיים משלטונות אתיופיה שמאשרים שהנספים הישראלים היו על הטיסה.

בעקבות כלל העדויות, הממצאים והמסמכים שהוצגו בפני ביה"ד המיוחד, ולאחר מס דיונים ולאחר התכנסות נוספת של ביה"ד המיוחד היום (ראשון) בלשכתו של הראשון לציון, נפסק על ידי ביה"ד כי על המשפחות לשבת שבעה על קרוביהם, בקריעה ובאמירת קדיש וככל הדינים הנהוגים במסגרת השבעה. בפס"ד ארוך ומנומק המשתרע על מס עמודים ובו מופיעים מקורות הלכתיים רבים נפסק על ידי ביה"ד המיוחד כי על המשפחות לשבע שבעה ולנהוג מנהגי אבלות, לאחר קבלת פסק הדין של ביה"ד המיוחד הודיעו המשפחות כי החלו לשבת שבעה על יקיריהן ופרסמו את זמני ניחום האבלים. בפס"ד, מתייחסים הדיינים כי לגבי היתר הנשים להינשא על אף שיש פנים רבות להיתר כבר עכשיו, הדבר ידון לאחר סיום זיהוי שרידי הגופות בעוד מספר חודשים.

התרסקות המטוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד