ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
70 שנות אפליה

אחיי האשכנזים, הגיעה העת לתיקון היסטורי

לאחר שנים רבות שאנחנו, האשכנזים, בני המגזר החרדי התייחסנו בפטרונות והתנשאות כנגד אחינו הספרדים - הגיעה העת לתיקון ההיסטורי • גם אני אשכנזי ומצביע לש"ס // יחיאל גלאי

אחיי האשכנזים, הגיעה העת לתיקון היסטורי
גפני ודרעי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

העיתונאי והפרשן ד"ר אבישי בן חיים, מרבה בשנים האחרונות לדון בנושא אפליית הציבור הספרדי בישראל, שהתרחשה לאורך ההיסטוריה של המדינה בכל תחומי אחריות השלטון. ההדרה שעליה מדבר בן חיים, מתבוננת על הציבור המזרחי בישראל מאז שהחלו העליות הראשונות עם קום המדינה.

בן חיים טוען ובצדק, שהציבור הספרדי נחשב לסוג ב' (במקרה הטוב), דבר זה בא לידי ביטוי באין ספור תחומים. את העולים החדשים מארצות ערב יישבו כעכברי מעבדה במדבר הצחיח של הנגב, בעוד הציבור האשכנזי הפריבילגי התיישב לו במקומות האסטרטגים והמשובחים שבמרכז הארץ.

בהמשך, הציבור הנשכח הזה, הופלה בתקציבים, בחינוך ובעצם בלי הכלים הבסיסיים דנו אותם מראש לחיי בורות, דלות ואף לפשע.

בתחילת שנות ה-80 התרחשה מהפכה אמיתית בישראל. דווקא מתוך המגזר הספרדי החרדי קמה לה מפלגה שבפעם הראשונה שמה את הדגל העדתי בראש "להחזיר עטרה ליושנה" והנה פתאום קמה תנועה פוליטית שגורמת למזרחיים להצביע עבור עצמם.

עד שנות ה-80 הציבור המזרחי הנשכח והנעזב נאלץ להצביע עבור מפלגת השלטון מפא"י ורק בסוף שנות ה-70 הוא מצליח להתגבש ולהחליף את שלטון "המערך". שינוי זה הוביל בסופו של דבר להקמתה של המפלגה הסקטוריאלית שהדגישה את השינוי הדרמטי שהתרחש בשנים אלו במפה הפוליטית בישראל.

הציבור המזרחי החרדי סבל ועדיין סובל מאפליה מתמשכת וכואבת מול אחיו האשכנזים. החינוך החרדי מדגיש את הפער בין הספרדים לאשכנזים ובסתר ליבו טוען שההבדלים הללו הם תכונות מולדות ובאמצעות נימוק שקרי זה, הוא מתיר לעצמו את אותה הדרה ואפליה שמתבטאת בעיקר במקום הכי קריטי, חשוב וכואב. החינוך.

במקום שהציבור החרדי האשכנזי יגלה אחריות ויחבק אליו את החרדים הספרדים. מגיל הרך דואגים להנחיל תפיסה גזענית של "אנחנו יותר טובים מהם". על הלך הרוח הזה שמושתת במגזר החרדי האשכנזי, אפשר לכתוב ביטויים קשים שאין זה המקום להעלותם. נער שגדל עם תחושה שהוא טוב מזולתו, שרוי בפגם מוסרי שבא לידי ביטוי באספקטים רבים בחייו.

לכן, אני חושב שהגיעה העת, דווקא במערכת הבחירות הזו, שבה המפלגה שחוללה שינוי היסטורי ועקב כך הופלתה במשך השנים על ידי הממסד הישראלי שחיפש את חבריה באופן שיטתי, נמצאת במצוקה אלקטורלית, היא תקבל תמיכה מאיתנו, אחיהם האשכנזים.

כן, הגיע הזמן לתיקון ההיסטורי הזה. אני החלטתי, בבחירות הקרובות אהיה אשכנזי שתומך בש"ס, אני חש בכך תיקון קל של העוול רב השנים שהתרחש כאן; ומעבר לכך, אני מרגיש שבכך אני הופך עצמי לטיפה יותר מוסרי.

ש"ס אפלייה מתקנת אפלייה בסימנרים אפלייה יחיאל גלאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 61 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד