י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בלתי נתפס

מחקר חדש: דיאטות הורגות יותר מעישון

מחקר רפואי חדש קובע: דיאטות לא בריאות אחראיות למותם של אנשים יותר ממקרי מוות הנגרמים מעישון • כל הפרטים

מחקר חדש: דיאטות הורגות יותר מעישון
עישון סיגריה. אילוסטרציה צילום: pixabay

מכון הבריאות של סיאטל, ארצות הברית, ביצע מחקר רפואי שפורסם בכתב העת היוקרתי, "לנצט". על פי המחקר - דיאטות לא בריאות אחראיות למותם של אנשים יותר ממקרי מוות הנגרמים מעישון.

החוקרים טוענים כי 11 מיליון איש בשנה מתים כתוצאה מדיאטה לא בריאה, בהשוואה ל- 8 מיליון שנפטרים מטבק.

דיאטה לא מאוזנת, כך קובע המחקר, עלולה לגרום להתקפי לב, סרטן, שבץ מוחי וסוכרת מסוג 2.

לעומת זאת, הקפדה על תזונה בריאה, עשויה למנוע אחד מכל חמשה מקרי מוות בעולם.

המחקר מעלה כי תפריט תזונה הכולל הרבה מלח (נתרן) אחראי לשלושה מיליון מקרי מוות בעולם מדי שנה. מספר זהה של מוות נגרם מתזונה בה יש פחות מדי דגנים מלאים. תפריט תזונה שאין בו מספיק ירקות, אומגה 3, זרעים ואגוזים, גורם למוות של מאות אלפי בני אדם.

"ממצאי המחקר שלנו מראים כי תזונה לא מאוזנת אחראית למקרי מוות יותר מכל גורם סיכון אחר, כולל עישון ומחלות אחרות", אומרים החוקרים. "עולה הצורך לשפר את התזונה האנושית". איך עושים זאת בפועל? "במקום לשכנע אנשים להוריד מהתפריט שלהם סוכר, מלח ושומן, מוטב לשכנע אותם לכלול יותר מזונות בריאים בתפריט שלהם", אומרים החוקרים. "בד"כ אנשים עושים החלפה במרכיבי המזון. מגדילים צריכה של מזון מסוים ומפחיתים מזון אחר", אומר החוקר הראשי במחקר בסיאטל, ד"ר אשקאן אפשן. "אם אנשים יוסיפו פירות וירקות, דגנים מלאים ואגוזים בתפריט שלהם, הם יפחיתו צריכת סוכר, שמן ומלח".

ישראל, אם שאלתם, נמצאת בשיעור הנמוך ביותר של מקרי מוות מדיאטות. 89 מקרי מוות לכל 100 אלף תושבים. בבריטניה יש 127 מקרי מוות, בארה"ב 171 ואילו באוזבקיסטן, 892 בני אדם נפטרים מתזונה לקויה, על כל 100 אלף איש.

דיאטה עישון סכנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד