י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
למרות הקושי

למה להצביע למפלגה חרדית? אני הייתי שם

להצביע למפלגות החרדיות? אתה אומר לעצמך שממילא הם לא מחליפים נציגים, ממילא הם עסוקים בלריב כל היום והם בכלל לא מייצגים אותך. הם לא מונעים אפלייה, לא עוזרים להכניס ילדים למוסדות והם גם נכנעים לעבודות בגשר יהודית, ובכותל זה בכלל היה בהסכמתם... אז למה להצביע להם בכלל? מה פתאום? אז בוא אספר לך משהו... חשבתי כמוך... הייתי במקום שלך

למה להצביע למפלגה חרדית? אני הייתי שם
אילוסטרציה צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

אתה, כן כן אתה.

שלמדת בישיבה קטנה וגדולה, שהמשגיח הציק לך מפעם לפעם, והר"מ ההוא עצבן אותך, ואז התחתנת וגילית שבכולל לא קל אז יצאת לחפש עבודה.

נאלצת לצאת לעבוד בתור משלוחן או מזכיר באיזה מקום. הבנת שכדאי לצאת ללמוד כי גם יש קצת מלגות לחרדים. בחירוק שינים למדת מחשבים/ משפטים/ מינהל עסקים וכדומה.

את הילדים שנולדו התלבטת לאיזה מסגרת לשלוח, האם לנסות בכלל בחיידר הטוב שבשכונה או שמא בגלל שהוא של "אברכים" אתה בכלל לא רוצה לשלוח לשם, כי שם סבלת בילדותך... אז העדפת לשלוח את הילד למקום מודרני, שם לא יעירו לך על הטלפון והחולצה המשובצת ולא ידברו על אורך הפאה של אשתך...

בינתיים גיבשת השקפת עולם עצמאית ומפותחת כי הרי אתה מחשיב עצמך לאדם נורמלי, כזה שרואה סרטים וסדרות ויוצא לבלות ויש לך חברים שהם אחלה...

אז אתה אומר לעצמך, הבחירות האלה? למי יש כוח להם? גם ככה אף אחד לא דואג לי... אני גם ככה נאבק יומיום על הפרנסה ועל הבעיות שלי. שילכו לעזאזל כולם...

אני, אם אני כבר אלך להצביע, אז אצביע למפלגה שמשקפת את דעותיי כפי ש א נ י מבין אותם.

אני מתכוון להצביע לביבי, כי הוא ממש וחזק ומדבר מדהים, או אולי אצביע לגנץ, שהוא גם היה רמטכ"ל ונראה אחלה ובכלל נותן אלטרנטיבה לביבי הזה שכל היום מתעסק בפחד ובמלחמות. או שאולי אצביע בכלל לעבודה, או לזהות, האלה שאף אחד לא באמת מכיר אותם ואת הדעות שלהם אבל אני יודע שהם מבטיחים שיהיו פה גראס לכל דורש בלי פחד. או שאני ממש רוצה להצביע לימין החדש. כי בנט תותח ושקד בכלל לא רואה אף אחד ממטר.

להצביע למפלגות החרדיות? אתה אומר לעצמך שממילא הם לא מחליפים נציגים, ממילא הם עסוקים בלריב כל היום והם בכלל לא מייצגים אותך. הם לא מונעים אפלייה, לא עוזרים להכניס ילדים למוסדות והם גם נכנעים לעבודות בגשר יהודית, ובכותל זה בכלל היה בהסכמתם... אז למה להצביע להם בכלל? מה פתאום?

אז בוא אספר לך משהו... חשבתי כמוך... הייתי במקום שלך, עברתי את אותם מחשבות ולבטים.

אבל לפני 3 שנים נכנסתי לעבוד עבור מפלגה חרדית בכנסת. וראיתי מקרוב את הנציגים. הספרדים והאשכנזים. את הח"כים ואת השרים, וגם את העוזרים שלהם. גם ראיתי את הח"כים של יתר המפלגות.

כותב השורות. צילום ח. רוזנבלום

היום, תקופה אחרי שעזבתי את העבודה הזאת ואני לא עובד עבור אף אחד מהם ולא מחויב להם אני מבקש לשתף אותך במה שראיתי. תרצה, תאמין, לא תרצה, גם טוב.

ראיתי נציגים חרדים שעובדים מסביב לשעון כפשוטו. דיברתי איתם כמה דקות לפני שבת וגם במוצאי שבתות, בבוקר מוקדם הם בעבודה בוועדות הכנסת, איפה שקובעים את הדברים.. מהצהריים הם במליאה.. מרותקים להצבעות שונות, לא תמיד הם יכולים ללכת לאכול משהו כי יש רצף הצבעות ואי אפשר לצאת... הם לא אדונים לעצמם... אח"כ שנגמר סדר היום בכנסת, לעיתים באמצע הלילה ממש, הם ממשיכים לטפל בבעיות השונות שהצטברו בינתיים. עוד טלפון ועוד מייל. העיקר לקדם ולפעול עוד ועוד.

ראיתי אותם נלחמים עם נציגי האוצר והמשפטים, אלו הם אלה השולטים באמת בשלטר... ראיתי אותם רבים על כל סעיף וכל הצעת חוק, תוך דיון מעמיק האם ההצעה הזו טובה לציבור החרדי בכללותו, או לא. ראיתי אותם מקבלים עשרות פניות ציבור ביום. ישירות אליהם. לכל מיני בעיות שונות ומשונות, חלקם בעיות של ממש, וחלקם שטויות שאפשר לפתור לבד, ולמרות זאת הם מסייעים לכל פונה.

ראיתי כיצד ברוב רובם של הפעמים נציגי הציבור פועלים במסירות עבור הפונים. כן, גם אלו שלא בצבע העור שלהם, או מהמגזר שלהם, גם לחילוניים וגם לדתיים לאומיים.

מה שכן, לא ראיתי את היקף הסיוע ופניות הציבור אצל נציגי הציבור האחרים כפי שראיתי אצל הח"כים שלנו. התופעה הזו של סיוע ודאגה לציבור קיימת רק אצל הנציגים החרדים.

ראיתי כיצד הח"כים שלנו, פועלים במגוון דרכים בשביל שלי ולך, ולכולנו פה, החרדים שעל כל הקשת החרדית לסוגיה, הילדים בחיידר - תלמידי הישיבות – אברכי הכולל – נשות האברכים – הסטודנטים החרדים – ואלו שכבר סיימו ללמוד , אלו מהפלג, ואלו שגרים בערי הספר, ראיתי כיצד לכולם הם פועלים לסייע.

בהצעות חוק שיקדמו חרדים בתעסוקה ובקבלה למקומות עבודה, במלחמה נגד אפליית שכר של נשים דווקא במגזר שלנו, ראיתי כיצד הם נאלצים להילחם לקבל תוספת תקציב שמגיעה לנו בדין עבור הילדים שלנו, לכיתות לימוד נורמליות ולא בקראוונים, להסעות, לתוספת כסף עבור הישיבות שמלמדות את הילדים שלנו, ועוד אין ספור מלחמות.

נכון, לא כולם מושלמים. כולם בני אדם עם צרכים, רצונות, יכולות וגם צורך בתמרון בין האפשרויות השונות וגם נציגי הציבור שלנו שיושבים בכנסת נאלצים לתמרן.

אבל אני יודע איפה אני חי. לצערי, עד בוא משיח, אנו חיים בעולם של פשרות במידה מסוימת אולם אנו בוחרים את הנכון ביותר לנו באותו רגע. ממש ככה גם החכים שלנו. מדי יום יש להם עשרות הכרעות בפניות שונות, ובצרכי ציבור שונים והם נאלצים להשיג את הדיל הטוב ביותר שהם יכולים. לצערנו, לא כל פעם כל תאוותם בידיהם. הכוחות איתם הם נאלצים להתמודד חזקים מאוד מאוד.

לשמחתי, ראיתי כיצד ברגעי משבר וצמתי הכרעה הם הולכים לגדולי ישראל, שם מקבלים הכוונה בארבע עיניים וראיתי כיצד גדולי ישראל שואלים ובודקים לפני מתן תשובתם. ראיתי כיצד אף אחד לא יכול להשפיע על אותו רב. ובעיניי, זו תמצית השיוך.

נכון, גם לי פעם היתה לי עמדה מוצקה בכל תחום. למה עושים ככה ולא אחרת. למה בזה מטפלים ומהאחר מתנערים, ובכלל אני יכול טוב יותר ולכן אני לא אצביע להם.

אני מניח שגם לך תלונות בשפע... גם לי... ברוך השם.

אבל מה, אין שלמות בעולם. אף אחד לא הבטיח לנו... אבל למרות הקושי, הלחצים וההתמודדות מדי יום של כולנו, אני אצביע למפלגה חרדית. כי אני רוצה להיות שייך. שייך לעם ישראל ולמסורת שלו מדורי דורות.

אני לא חייב להסכים עם הכל, אבל אני רוצה מי שייאבק בשבילי שעם ישראל שחי בתל אביב או בבאר שבע, יידע מה זה שמע ישראל ושבת ויכיר את המורשת של העם היהודי. על הציביון היהודי שצריך להיות בארץ ישראל.

נוח לי להגיד ש"מה אכפת לי בתל אביב יסעו בשבת ויקנו בחנויות שם" אבל באמת באמת, רגע שאני חושב על זה, אז לא נוח לי. זה יש בשפע בחו"ל. פה בארץ, אליה חזרנו אחרי כל כך הרבה שנות גלות, יש עלינו חובה להילחם מול הכוחות הזרים שמבקשים לעקור את הכל ולמחוק כל סממן יהודי.

אז אני מבין שאין לי ברירה אלא להילחם נגדם ולא לאפשר זאת. כי אחרת הכל ייפרץ, והמלחמה היא על עוד נקודה ועוד נקודה. כי להם יש כסף וכוח לכך, ולנו אין הכסף למאבקים אלו. אל תטעו. זה בסוף הכסף שלהם שמדבר. הם אלו שמבקשים לחלן את הכל. אני לא רוצה לחיות במדינה חילונית בלי משמעות אמיתית אלא במדינה יהודית, כזו ששואבת את הכוח מהמסורת של עם ישראל לדורותיו.

לכן אלך להצביע, דווקא אחרי שראיתי את הח"כים פועלים עבורנו. הם פועלים עבורנו גם בנושאים בהם הם לא יכולים לדבר על זה בפומבי. אבל הם מסייעים לבשר מבשרנו. כל אחד לפי צרכיו. אפילו שהם לא מושלמים. אפילו שיש דברים שאולי אני חושב שהיה צריך לעשות אחרת.

ההצבעה כעת היא קריטית. שיווי המשקל ייקלע לפי כמות המצביעים וסך הקולות. אם נשאר שאננים, אנחנו הראשונים שנחטוף. כשאני אומר אנחנו, אני מתכוון לבן שלי בתלמוד התורה, לאחיינים שלי בכולל, לבני הדודים שלי האברכים, לגיסתי שעובדת בחברת מחשבים, לבנים שלי ושל החברים שלי בישיבות. זה כולנו. זה אנחנו. החרדי עם הג'ינס וחולצת הטריקו, ההוא עם החולצה הכחולה, השכן שלי בבית הכנסת שעובד בשיפוצים והאברך הצולניק. הספרדי והאשכנזי.

החסיד והליטאי. ההוא מהפלג והמודרני שעובד. כולנו נפגע וחזק אם לא ניתן כוח למפלגות שלנו.

תזכור. מושלם יש בגן עדן. כאן אנחנו לוקחים את הטוב ביותר שניתן להשיג.

אני אצביע למפלגה חרדית.

אני מפציר בך אחי. בוא גם אתה להצביע. אבל למפלגה חרדית. כן?

הכותב שימש יועץ חקיקה וממשל לשר הרב דוד אזולאי זצ"ל בקדנציה האחרונה, הממשלה ה-34.

מפלגות חרדיות הצבעה בחירות 2019

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד