י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

AIRBNB חוזרים מהחלטתם: יפרסמו מודעות של בעלי בתים ביו"ש

ההודעה הדרמטית מגיעה בעקבות מגעים שניהלו ארגון "שורת הדין" עם חברת AIRBNB בחודשים האחרונים לביטול החלטת החברה על הסרת מודעות של בעלי בתים יהודיים מיהודה ושומרון מהאתר ובהמשך לתביעה הפדרלית שהגישו ארגון "שורת הדין" נגד החברה ע"י בעלי בתים אמריקאיים-ישראלים

AIRBNB חוזרים מהחלטתם: יפרסמו מודעות של בעלי בתים ביו"ש
בית. אילוסטרציה צילום: unsplash

מזה כחצי שנה מנהלים בארגון "שורת הדין" מו"מ להסכם פשרה עם ענקית האינטרנט AIRBNB, במטרה לבטל את מדיניותה המפלה נכסים בבעלות יהודית באזור יהודה ושומרון. מדיניות זו, שהוכרזה בנובמבר 2018, אסרה על בעלי נכסים יהודיים ביהודה ושומרון לפרסם את נכסיהם באתר, בעוד שכן אפשרו לבעלי נכסים מוסלמים ונוצרים לפרסם נכסים באותו אזור. על פי תנאי הסכם הפשרה, AIRBNB הסכימה לבטל את המדיניות המפלה, ובכך לפתור את הבעיה בגינה הוגשה התביעה.

התובעים, קבוצה של 12 משפחות יהודיות אמריקניות הגישו את התביעה נגד AIRBNB בבית המשפט המחוזי הפדראלי של מחוז דלאוור (Sliber, et al. v. Airbnb, 1:18-cv-01884-RGA ), היכן שרשומה החברה. בתביעתם טענו התובעים כי מדיניות חברת AIRBNB באינטרנט הממוקמת בסן פרנסיסקו, הפלתה אותם על בסיס דתם.

התביעה הוגשה במסגרת חוק הגנת הדיור ההוגן, הסעיף השמיני של חוק זכויות האזרח משנת 1968, ואשר תוקן בשנת 1988 ("FHA") 42 USC§ 3601, et seq, בחוק פדרלי אשר מגן מפני אפליה בשוקי הדיור והמכירה. התובעים טענו כי בעוד שהנכסים היו ממוקמים ביהודה ושומרון, האפליה נעשתה על ידי AIRBNB הנמצאת בארצות הברית אולם על החברה לנקוט במדיניות פדרלית של אי אפליה בכל מקום בו היא פועלת בעולם. התובעים ביקשו כי בית המשפט ידרוש מהחברה לחדול מהמדיניות המפלה נגד בעלי בתים יהודים וביקשו פיצוי על כל הכנסה שיאבדו בגין אפליה זו. בשל ההתדיינות המשפטית שהחלה עם הודעת החברה בנובמבר 2018, החברה היתה מנועה מלהחיל את המדיניות, ובכך נמנעו למעשה ההפסדים שעלולים היו להגרם לבעלי הבתים.

כאשר AIRBNB הודיעה בפומבי על מדיניותה החדשה בחודש נובמבר, אשר מנעה השכרת נכסים בבעלות יהודית, היא הודיעה כי לא תסכים עוד לפרסם את הבתים הללו בשל טענות כי נכסים אלה ממוקמים בשטחים בבעלות פלסטינית ואשר נכבשו באופן בלתי חוקי על ידי מתנחלים ישראלים. עם זאת, בעלי הנכסים התובעים חולקים על טענה זו וטוענים כי כל הנכסים הינם בבעלות חוקית. נוסף על כך, טענו התובעים כי AIRBNB נכנעה ללחץ של תנועת התעמולה הקיצונית (BDS), הפועלת לדה-לגיטימציה של ישראל וקוראת תיגר על זכותה להתקיים.

התביעה הובלה על ידי ארגון "שורת הדין". המשפחות התובעות מיוצגות על ידי עו"ד הישראלית נשיאת ארגון שורת הדין ניצנה דרשן-לייטנר, עו"ד רוברט טולצ'ין מניו יורק, ועו"ד, דוד איגל מווילמינגטון, דלאוור.

על פי הסכם ההסדר Airbnb הסכימה לאמץ מדיניות ניטרלית כלפי כל הנכסים באזור, המאפשרת לכל בעלי הבתים לפרסם את בתיהם להשכרה על פלטפורמת האינטרנט שלה ללא קשר לדתם, גזע או מוצא לאומי. כלל הפרסומים יהיו כפופים לתנאים ולהגבלות של Airbnb אשר מחייבים שכל מארח יאשר ויתחייב שלא להציע אירוח כלשהו בפלטפורמת Airbnb כאשר המארח אינו הבעלים, או שאין לו הרשאה לבצע את ההזמנה.

חברת AIRBNB הנמצאת בבעלות פרטית, ומתכוונת להפוך לציבורית באופן ראשוני בתקופה הקרובה, זכתה למחאות ולביקורות נרחבות מצד מתנגדי המדיניות העסקית המפלה, ובמיוחד בקרב חברי הקהילה היהודית בישראל ובעולם. המתנגדים לאפליה מחו על התפיסה של קיום זכויות לטובת קבוצה אחת באמצעות קיפוח ואפליה על בסיס דתי כנגד קבוצה אחרת. כמה פעילים יהודים דנו במדיניותה של AIRBNB כאנטישמית, מפלה ובלתי חוקית, וכינו את החברה "ילד הפוסטר החדש של תנועת ה- BDS הגזענית".

נשיאת שורת הדין, ניצנה דרשן-לייטנר, אמרה: "מדיניות Airbnb אשר הוכרזה בחודש נובמבר האחרון היתה אפליה צבועה נגד המשתמשים היהודים באתר. ביטול המדיניות המפלה של AIRBNB היא תבוסה רבת עוצמה לתנועת החרם האנטי-ישראלית. קמפיין זה של תנועת ה-BDS הינו קמפיין אנטישמי המתיימר לדאוג לזכויות אדם, אולם מטרתו האמיתית היא להחליף את המדינה היהודית באופן מוחלט עם מדינה פלסטינית. חברות בינלאומיות אחרות צריכות ללמוד את הלקחים מהטעות של AIRBNB ולהבין שהחרמת ישראל ואפליית יהודים הינן מעשים בלתי חוקיים אשר יובילו בסופו של דבר לתוצאות משפטיות חמורות, גינויים ציבוריים ומבוכה רבה. שום גורם חיצוני לא יוכל להחליט עבור ישראל מה תהיינה גבולותיה הלגיטימיים או היכן יותר ליהודים לחיות. אנו משבחים את Airbnb על ההכרה בכך שהם היו בצד הלא נכון של הנושא הזה וכעת משנים את המדיניות".

עורך הדין רוברט ג'. טולצ'ין, אמר: "תארו לעצמכם אם AIRBNB תחליט שלא לשרת בתים מוסלמים באוקלנד, כי הם מתנגדים לגדילתה של הקהילה המוסלמית שם. אף אחד לא יסבול את זה אף לא לרגע. אבל זה בדיוק היתה המדיניות של AIRBNB כלפי היהודים באזור יהודה ושומרון. כספקית שירות לציבור, Airbnb אינה רשאית לסרב לספק שירותים לקבוצה דתית מסויימת כדי להשפיע על מי יחיה באיזור מסויים. אנו שמחים על כך שהתהליך המשפטי הצליח וכי כתוצאה מהמקרה הבאנו את AIRBNB להכיר בטעות שביצעה ולשנות את מדיניותה".

בית יהודה ושומרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד