י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
הסגנים שיפרשו מהעירייה

הנורבגים: הכירו את הנציגים החרדים שעשויים להפוך לחברי כנסת

שמונה נציגים חרדים חדשים תופרים חליפות ומתכוננים להצטרף לכנסת הקרובה במסגרת החוק הנורבגי שצפוי לעבור שוב • הצטרפות הח"כים החדשים תלויה במידה רבה בנכונות הוויתור של הנציגים הוותיקים • בפנים: שמות חברי הרשימות ש"ס ויהדות התורה שיושבעו במשכן לראשונה

הנורבגים: הכירו את הנציגים החרדים שעשויים להפוך לחברי כנסת
בנין הכנסת צילום: אוראל כהן, פלאש 90

תוצאות האמת כבר התפרסמו, ברקע המגעים לכניסה לקואליציה טרם החלו, הכירו את שמונת הנציגים החרדים שעשויים לקבל בקרוב את ההודעה "שימו חליפה ובואו לכנסת".

מדובר בשמונה נציגים ברשימות ש"ס ויהדות התורה, שגורלם הפוליטי תלוי בהעברת החוק הנורבגי המלא בהוראת שעה לכנסת ה-21 ורצון טוב של הנציג שיתמנה לשר או לסגן שר, לפרוש לטובתו.

ההערכה היא כי בש"ס יקבלו לפחות את מסגרת התפקידים מהקדנציה החולפת והם שני תפקידי שרים ושני סגני שרים, מה שיאפשר לארבעה נציגים להיכנס לכנסת במסגרת החוק הנורבגי הגדול, בזמן שביהדות התורה טרם ברור האם יקבלו שני שרים או רק שניים, מה שמשאיר כמה סימני שאלה.

בש"ס צפויים להכניס בשלב הראשון ארבעה נציגים חרדים: בראשונה משה אבוטבול ששימש כראש עיריית בית שמש, אשר מוצב במקום התשיעי, כאשר מקומו מובטח בכל מקרה גם אם ש"ס לא תכנס לקואליציה.

אחריו, גם המקום העשירי צפוי להפוך לחבר כנסת, כאשר, אוריאל בוסו יו"ר ש"ס ומ"מ ראש העיר פתח תקווה, יעזוב את העיר ויתמנה לחבר כנסת. גם מקומו מובטח בכל מקרה להפוך לח"כ אם לא עכשיו - אז בעוד כשנתיים.

גם לאלו שהוצבו בעשירייה השנייה מומלץ ללכת בקרוב לחייט בשביל לקחת מידות; שלומי דהן שהוצב במקום ה-11 וחבר מועצת העיר צפת נהוראי לחיאני, שצפויים להיכנס לכנסת באם גם שני סגני השרים יודיעו על פרישה.

בנוסף, מכיוון שבעוד שנתיים צפויים שניים מנציגי ש"ס, משולם נהרי ויצחק כהן לפרוש לגמרי מפעילותם, צפויים אבוטבול ובוסו להכנס לכנסת כחברי כנסת קבועים, כאשר אז צפויים להגיע לכנסת גם מקומות 13 ו-14 ולהשתלב כחברי כנסת.

ברשימה לכאורה צפויים להיכנס יעקב זכריהו חבר מועצת העיר בני ברק, ונתי חייק נציג ש"ס בחיפה וברכסים המשמש כעוזרו של חה"כ יעקב מרגי, אם כי קיימת אפשרות שחלק מחברי הרשימה יפרשו לטובת הבאים בתור כפי שהיה גם בכנסת החולפת שגם מקום 16 מונה לחבר כנסת.

סיכוי למנדט שמיני ללא לנורבגי

ב'יהדות התורה' המצב מורכב קצת יותר, בראש ובראשונה לא ברור האם המנדט השמיני ישתלב בכנסת או שיאלצו לפרוש לטובתו. בנוסף, בהסכם שנחשף ב'בחדרי חרדים' סוכם כי לא יהיה מצב של כוח אי זוגי למי מהמפלגות. טרם ברור האם חה"כ מקלב יכהן כסגן שר או כיו"ר וועדה משפיעה בכנסת.

כך או כך, בכוונת נציגי 'יהדות התורה' להכניס גם את המקום התשיעי והעשירי כאשר באם 'יהדות התורה' תקבל את המנדט השמיני כפי שהם חפצים אזי ייתכן שגם המקום ה-11 צפוי לכהן כחבר כנסת במסגרת החוק הנורבגי.

באם התוכניות יצאו אל הפועל, סגן השר יעקב ליצמן יפרוש לטובת הנציג התשיעי ברשימה ונציג גור השני אליהו חסיד, כאשר הדבר יכין את אליהו חסיד כיורש לליצמן לאחר שהוא יפרוש מהחיים הפוליטיים.

אחריו צפוי לפרוש אחד מנציגי 'דגל התורה' בכנסת ויישאר כסגן שר, כך שגם מקום 10 ברשימה, אליהו ברוכי המשמש כחבר מועצת העיר פתח תקווה ימונה לחבר בכנסת ה-21, כשהדבר יביא לשיא של כל הזמנים בו יכהנו חמישה נציגים ל'דגל התורה' בכנסת.

גם מצידו של סגן השר פרוש שוקלים ברצינות לפרוש לטובת המקום ה-11 בכנסת, ובכך להכניס לראשונה נציגות לחסידות בויאן, כאשר בנימין הרשלר, חבר מועצת העיר ביתר עילית יהפוך לחבר כנסת. אלא שהדבר מורכב מכדי לראות את זה אכן יוצא אל הפועל.

נציין כי כדי להוציא את התוכניות אל הפועל, דרוש קודם כל חקיקת בזק בכנסת כדי לאשר מחדש את החוק הנורבגי שהיה תקף רק לכנסת החולפת, כאשר מלאכת הרכבת הקואליציה בשלב זה נראית מסובכת.

עם זאת, חשוב להזכיר כי ראש הממשלה התחייב בהסכם חתום עם איחוד מפלגות הימין לקדם את החוק כך שנציג 'עוצמה יהודית' איתמר בן גביר יוכל לכהן כחבר כנסת.

הכנסת מפלגת שס יהדות התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד