י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
לאחר שניסו להתנער

הרשויות בפולין יפתחו בחקירת שריפת 'הבובה היהודית' • צפו

התובעת הכללית במחוז בפולין בו שרפו את הבובה בדמותו של היהודי בערב ליל הסדר, הודיעה כי תפתח בחקירת האירוע: "החלטתי שיש בסיס לפתוח בחקירה בחשד שהתקיים שם פשע שנאה" • ראש העירייה אמר: "אנשים רבים בעיירה סייעו ליהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה"

הרשויות בפולין יפתחו בחקירת שריפת 'הבובה היהודית' • צפו
בובת 'יהודה' צילום: ‏אנטוניה ימין, כתבת כאן באירופה

התובעת הכללית במחוז ירוסלב בפולין, שאליו שייכת העיירה פרוכניק. פתחה בחקירה פלילית בגין שריפת 'הבובה היהודית' שנחשפה השבוע בכאן חדשות. לטענת התובעת הכללית, לא מדובר בבדיחה: "חשד שהתקיים שם פשע שנאה".

כתבת כאן באירופה, אנטוניה ימין, דיווחה, כי ‎היום החליטו בפולין על פתיחה חקירה פלילית. בין היתר יחקרו מה הייתה מעורבותם של הילדים בטקס האנטישמי של שריפת הבובה היהודית.

עוד דווח ב'כאן' כי ‏ראש עיריית פרוכניק אמר בתגובה על שריפת הבובה היהודית, כי הוא לא ממש מתנצל וחוזר על המנטרה הפולנית: "אויבים של העם הפולני עלולים להשתמש בסיפור הזה כהוכחה לאנטישמיות לכאורה של העם הפולני. האמת היא שאנשים רבים בעיירה סייעו ליהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה".

בינתיים, התובעת הכללית של פולין במחוז ירוסלב שאליו שייכת העיירה פרוכניק, פתחה בחקירה פלילית בגין שריפה הבובה היהודית: לטענת התובעת הכללית Agnieszka Kaczorowska לא מדובר בבדיחה: "על בסיס הסרטונים שראיתי החלטתי שיש בסיס לפתוח בחקירה בחשד שהתקיים שם פשע שנאה, ‏אנחנו צריכים לאסוף את כל חומרי הווידאו שמופצים ברשת, לקבוע מי היה שותף להכנות הטקס, לזהות את האנשים בסרטונים ואז ננסה לקבוע מי צעק והכה את הבובה".

"הפרקליטות גם תחקור מה היה תפקיד הילדים בטקס – האם הם הכו את הבובה בהוראת הוריהם או בהוראת אנשים אחרים והאם היו מודעים למעשה שעשו". כך דיווחה כתבת 'כאן' באירופה אנטוניה ימין.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', בערב ליל הסדר, בעיירה פרוכניק, מבוגרים וילדים הכו ושרפו בובה בעלת מאפיינים סטראוטיפיים יהודיים.

על הבובה הולבשו סממנים יהודיים אנטישמיים: ציצית, מגבעת חרדית, ואף ארוך ונכתב עליה: "יהודה" ו"בוגד". ‏הטקס התקיים לפני יומיים, ערב ליל הסדר, אז מציינים נוצרים ברחבי העולם את יום צליבתו של "אותו האיש".

בעיירה פרוכניק, המרוחקת 250 ק"מ מקראקוב, החליטו לערוך טקס עתיק יומין והזמינו את אנשי העיירה להשתתף ב"משפט" ליהודה איש קריות, שנחשב לבוגד מפני שמכר את "אותו האיש" בתמורה לבצע כסף.

בתיעוד שהעלתה 'כתבת כאן באירופה'‏ אנטוניה ימין, בחשבון הטוויטר שלה, נראית הבובה תלויה בכיכר ואנשי העיירה דנים אותה למיתה, הם תלו אותה על עץ גבוה ולאחר מכן גררו את "גופת הבובה" ברחובות העיר כשהם מכים אותה. בין המשתתפים היו גם ילדים רבים. בסוף הטקס שרפו אנשי העיירה את הבובה בעלת הסממנים היהודיים.

פולין אנטישמיות פשע שנאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד