י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"עליתי לקברו של הצדיק"

מדוע נזכר אביגדור ליברמן בריבניצער רבי?

כשליברמן השתמש בריבנצ'ער רבי כדי לתקוף את הסיעות החרדיות • "כשאני מתבונן בעסקנות החרדית של ימינו, אני חש שלעתים הם פועלים דווקא להגברת הפילוג בעם ישראל, להדגשת המחלוקות בינינו ולהעמקת הפערים והניגודים"

מדוע נזכר אביגדור ליברמן בריבניצער רבי?
פלאש 90

במאמר שכתב יו"ר ישראל ביתנו בעיתון 'מעריב', סיפר תחילה על הקשר שנרקם בינו לבין האדמו"ר מרבניץ, "נולדתי וגדלתי באזור שבו פעלה דמות יהודית רוחנית מרתקת, שרבים מיהודי ברית המועצות נשאו אליה עיניהם".

"עבורי היא גילמה סמכות דתית ומוסרית כאחד. לאיש קראו חיים זנוויל אברמוביץ', ולימים נודע כ"הריבניצער" (הרבי). זכיתי לברכתו בברית המילה ובבר המצווה והערצתי אותו כילד וכנער".

ליברמן ציין במאמר כי המיוחדות של הרבי, שאף זכה לדברי ליברמן להערצה מצד כל יהודי רויס בשל היותו "משכין שלום בין יהודים"; ליברמן סיפר כי "כמה ימים לפני הכרעת הדין במשפטי, עליתי לקברו במונסי. הגעתי באמצע הלילה, במזג אויר גשום וסוער, והופתעתי לראות לא מעט אנשים שעמדו ליד הקבר וקראו פרקי תהילים. כשיצאתי משם הרגשתי הקלה, וכנראה שלא במקרה". 

באותו מאמר בוחר יו"ר ישראל ביתנו, שנחשב כיום ללשון המאזנים להקמת הקואליציה הבאה, לתקוף את הסיעות החרדיות, "כשאני מתבונן בעסקנות החרדית של ימינו, אני חש שלעתים במקום להשכין שלום, הם פועלים דווקא להגברת הפילוג בעם ישראל, להדגשת המחלוקות בינינו ולהעמקת הפערים והניגודים". 

"מדובר ברגע של אמת ממש", מציין עוד השר לשעבר, לטענתו, "הוויכוח הוא לא בין כופרים ושונאי חרדים לבין חרדים, אלא בין שתי גישות שונות, כמו שכבר הכרנו בהיסטוריה של העם היהודי - בין גישת בית הלל לגישת בית שמאי. כולנו עומדים בפני הכרעה - האם אנחנו רוצים יהדות מחבקת, מקרבת, ידידותית או יהדות נוקשה, קנאית, מפלגת ומרחיקה". 
 
ליברמן מצדד בדרישות אותן הוא דורש במהלך ישיבות המו"מ שיתחילו היום באופן רשמי ובהם העברת חוק הגיוס שניסחו במשרד הביטחון והחזרת מתווה הכותל וחוק הגיוס, כשהוא מציין כי "אף אחד מהאנשים הנ"ל  (שעסקו בחוקים הללו א.ק) לא נמנה עם עוכרי ישראל. הם לא שונאי חרדים, והשם ישמור, הם לא חברים בישראל ביתנו. כולם, ללא יוצא מן הכלל, מבינים דבר או שניים בהלכה". 

ליברמן מסיים את המאמר כשהוא חוזר על המסרים אותם העביר במהלך ימי הבחירות, "אנו בישראל ביתנו אוהבים את מסורת ישראל ואת הערכים היהודיים, אבל מתנגדים בתוקף לכפייה דתית".

עוד הוא מציין כי "הדרישות שלנו בסוגיות דת ומדינה נועדו לשמור על אחדות העם, התרבות והמסורת היהודית, החוסן הלאומי והקשר העמוק והמכבד עם יהדות התפוצות. לכן אני רוצה להזהיר מכניעה לקבוצה קטנה, אינטרסנטית וכוחנית, שתוביל אותנו למאבקים מיותרים ולשנאת חינם".

אביגדור ליברמן חרדים תוקף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד