י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
פרסום ראשון

בדרך למהפך: הדרישה שתעשה סוף לתעלולים בתקציב הישיבות

פרסום ראשון: מהפך - בעוד תקציב עולם התורה מתעכב לאחר שמשרד האוצר נוהג להשתמש בו למטרות פוליטיות, במפלגות החרדיות מבקשים להביא סוף ולבצע שינוי היסטורי באופן חלוקת תקציב עולם התורה על ידי שינוי שייקבע בהסכם הקואליציוני • 'בחדרי' עם רשימת הדרישות

בדרך למהפך: הדרישה שתעשה סוף לתעלולים בתקציב הישיבות
בחורי ישיבה. תמונת אילוסטרציה צילום: פלאש 90

בעוד תקציב עולם התורה מתעכב לאחר שמשרד האוצר נוהג להשתמש בו למטרות פוליטיות - במפלגות החרדיות מבקשים להביא סוף ולבצע שינוי היסטורי באופן חלוקת תקציב עולם התורה על ידי שינוי שייקבע בהסכם הקואליציוני.

מדובר בתקציב עולם התורה שמגודר כיום כתקציב 'תמיכה' שנשלט על ידי משרד האוצר, שמידי כמה חודשים מדווחים שוב מנהלי המוסדות על עיכוב בהעברת התקציב - כאשר מאחורי הקלעים מתנהלים תמיד מלחמות פוליטיות בין הנציגים החרדים לאנשי משרד האוצר.

במפלגות החרדיות דורשים כעת בשיחות המו"מ הקואליציוניות לשנות את חלוקת התקציב על ידי הכנסת תקציב הישיבות לספר החוקים וכן לבסיס התקציב - כך שהתקציב ייקבע בעת חקיקת תקציב המדינה ולא יהיה נתון לשליטת האוצר.

יצוין כי מדובר בדרישה שבאם היא תתקבל היא תביא למהפך של ממש בכל מה שקשור לתקצוב עולם התורה - כאשר התקציב יהיה מבוסס לפי כל בחור, וכאמור, לא יהיה נתון לשינויים שיקבעו על ידי האוצר מידי חודש לפי מספר התלמידים ואופן חלוקת 'עוגת התקציב'.

בנוסף, ביהודת התורה מאמינים כי השינוי יביא גם לרגיעה בכל עניין ביקורות הפתע במוסדות התורה, מאחר והדבר כרוך באופן חלוקת התקציב הכללי; התקציב יעבור מידי חודש בחודשו כמו לכל תקצוב אחר ולא יהיה נתון לפתחם של כספים קואליציוניים, גם אם הממשלה תיפול במהלך הכהונה.

בחור ישיבה לצד כובעים וחליפות. צילום: Aharon Krohn/Flash90

---

רשימת הדרישות

דרישה זו מגיעה בנוסף לרשימת דרישות שהגישה יהדות התורה לליכוד במהלך ימי חול המועד והגיעה לידי 'בחדרי חרדים' ובה מופיעות בין היתר הדרישות בנושאי בני הישיבות, שבת, גיור, דיור ותחבורה.

* בעניין גיוס בני הישיבות נכתב: "נבקש לעגן בחקיקה, שכל מי שיושב ולומד -"תורתו אומנתו" - יקבל דיחוי משירות. ולצורך זה נעלה במו"מ גם את נושא חוק יסוד לומדי תורה, פיסקת ההתגברות".

* במפלגה דורשים גם לסדר את סאגת גיוס הבנות: "לעגן ולחזק את מה שנחקק לפני 40 שנה שכל בת המצהירה בפני דיין על כך שאינה נוסעת בשבת ושומרת כשרות, תקבל את הפטור משירות".

* גם בנושא הגיור, הדיור, הרבנות הראשית ונושאי דת ומדינה - מבקשת יהדות התורה לתקן את הדרישות שלא התקבלו בנושאים הללו בדקנציה הקודמת; זאת לצד הכנסת דרישות נוספות שישולבו במהלך שיחות המו"מ.

* וכן שינוי בקצבאות הילדים שיאפשר "אפשרות להכפלת השתתפות ההורים בחיסכון מ-50 ₪ ל-100", כך ע"פ המופיע ברשימה.

* אחד הנושאים עליהם יהדות התורה תתעקש במיוחד זהו נושא חילולי השבת המתרבים, "חילולי השבת מתרבים לצערנו, כבימי חול. ובמו"מ נדרוש נקיטת אמצעים מתאימים למיגור התופעה המתרחבת ומתרבה של חילולי שבת וחג, ברחבי המדינה".

---

התפקידים שרוצים ביהדות התורה

בתחתית הרשימה ניתן למצוא את התפקידים אותם דורשים ביהדות התורה. במסמך נכתב כי, "יהדות התורה שהיא בעלת 8 מנדטים אמורה לקבל 4 שרים ומשרדים, כחלופה לכך מבקשת יהדות התורה לקבל 3 משרדים.

"כאשר יכהנו בהם סגני שרים ללא שרים ותפקיד יו"ר ועדת הכספים, גם אם המודד יהיה שונה מהאמור מאחר ויהדות התורה לא לוקחת תקפידי שרים מבקשת לקבל תפקידים".

במפלגה מבקשים לקבל 3 סגני שרים במעמד שר במשרדי הבריאות השיכון - כפי שהיה בכנסת ה-19, וכן את משרד העבודה והרווחה.

במסמך נכתב כי "במקרה ומפלגות אחרות יקבלו סגני שרים במשרדים בהם יהיה שר מכהן, יהדות התורה תבקש לקבל סגני שרים תחת שר מכהן, לפי חלקה היחסי בקואליציה".

גם בוועדות הכנסת יהדות התורה מבקשת לקבל את תפקיד היו"ר של וועדת הפנים והרווחה. במסמך הדרישות נכתב עוד כי, "אנו מבקשים לציין שהשתדלנו לבקש תיקים וועדות שאינם ידועים ככאלה אשר מצויים במפלגות ש"ס ואיחוד הימין".

"ולכן", הוסיפו, "אנו מבקשים לשריין עבור סיעת יהדות התורה את ראשות הועדה לפניות הציבור; כמו"כ את תפקיד סגן שר החינוך, במקרה ויחולקו סגני שרים לפי מפתח קואליציוני".

דרישות החרדים יהדות התורה עולם הישיבות תקציב עולם התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד