י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
תקדים

יום היסטורי: סרבן גט נשלח למאסר ממושך בכלא

באופן חריג, בית משפט השלום בירושלים גזר עונש של 15 חודשי מאסר על אדם שסירב למסור גט לאשתו במשך 20 שנה, למרות הוראת בית הדין הרבני

יום היסטורי: סרבן גט נשלח למאסר ממושך בכלא
צללית. אילוסטרציה צילום: unsplash

לפני כעשרים שנה חויב מאיר גורודצקי על ידי בית הדין הרבני האזורי בירושלים להעניק גט לאשתו אך הוא סירב שוב ושוב. בשל סירובו הופעלו כלפיו הליכי כפייה שכללו מאסר שנמשך לאורך 18 השנים האחרונות, כאשר זוהי תקופת המאסר הממושכת ביותר אותה מרצה כיום סרבן גט בישראל.

"לאורך תקופה של כמעט 20 שנה מפר הנאשם ברגל גסה פסק דין של בית דין רבני, אשר ניתן בסמכות ואושר בהליכי ערעור" אמר השופט מינקטביץ לפני גזר הדין, "יהא הטעם לסרבנותו אשר יהא, מדובר בהתרסה בוטה ומתמשכת כנגד שלטון החוק, אשר לא ניתן לקבלה". עוד אמר כי "כשם שהנאשם הוחזק במאסר לשם כפיית הגט, האשה הוחזקה כאסירה בידיו.. נתונה לגחמותיו".

במהלך המאסר הופעלו נגדו סנקציות מרחיקות לכת בתוך הכלא ונשללו ממנו זכויות רבות, אך ללא הועיל. בין היתר הוא הועבר לבתי סוהר אשר תנאי הכליאה בהם קשים, הוחזק עם אסירים השפוטים בגין עבירות אלימות חמורות, נשללו ממנו זכויות שונות כגון החזקת ציוד אישי, שיחות טלפון וקבלת ביקורים והוא אף הוחזק בתנאי בידוד לפרקי זמן ממושכים – אבל למרות זאת סירב לציית לצו ולתת לאישה את הגט המיוחל.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', בספטמבר 2018 הוגש נגד סרבן הגט כתב אישום על ידי יחידת התביעות של משטרת ירושלים, לאחר שמשנת 1999 וחרף החלטות בית הדין הרבני להגיע להסכם גירושין הוא סירב לתת גט לאשתו.

היום (שלישי) השופט ירון מינקטביץ מבית משפט השלום בירושלים גזר על גורודצקי עונש מאסר בפועל למשך שנה ושלושה חודשים, ובנוסף גזר עליו מאסר על תנאי למשך שבעה חודשים. הרשעתו וגזר דינו התאפשרו בעקבות החלטה של היועץ המשפטי לממשלה בשנת 2016 לפיה לאי ציות לחיוב גט יש היבט פלילי ומכאן התאפשר פסק הדין חסר התקדים ומן הבחינה הזו נעשתה היום היסטוריה בבית המשפט.

לפני מספר חודשים הרכיבה באת כוח האישה בית דין רבני פרטי ובלתי מוסמך שהתיר אותה מעגינותה תוך שחלק מהרבנים החתומים על פסק הדין מסרבים לחשוך את שמם. בית הדין הרבני הממלכתי והרשמי סבור כי קביעתו של בית הדין הפרטי שגויה מבחינה הלכתית וכי הצו ליתן גט שריר וקיים ומבחינת הרשויות היא אישה נשואה לכל דבר ועניין. לאחר שהגברת הותרה על ידי בית הדין הפרטי היא הסכימה לשחרורו של האיש מבית הסוהר. כאמור, הוא נעצר על ידי המשטרה והוגש נגדו כתב אישום, והיום הוא נשלח למאסר בפועל על סירובו לתת גט.

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר כי מערכת בתי הדין הרבניים מתכוונת לערער יחד עם פרקליטות המדינה על פסק הדין המקל, ולדרוש להחמיר עם גורודצקי כחלק מהמאבק בתופעת סרבני הגט בארץ ובעולם.

כמו כן, מערכת בתי הדין הרבניים על כל שלוחותיה תמשיך להיאבק בכל הדרכים והאמצעיים החוקיים והמשפטיים בסרבני הגט עד שהאחרון בהם יתיר את אשתו מעגינותה, כך נמסר בשמם.

נשיא בית הדין הגדול הגר"ד לאו בירך על הפסיקה ואמר "פסק הדין התקדימי של בית המשפט הינו נקודת אור במאבק הבלתי מתפשר של בתי הדין הרבניים בתופעת סרבנות הגט. אני מברך על אמירתו הברורה של בית המשפט כי אדם אשר מסרב לתת חירות לזולתו תישלל אף ממנו חירותו האישית. דייני בתי הדין הרבניים ימשיכו לעשות מלאכתם נאמנה ולא ירתעו מטיפול בתיקים מורכבים המצריכים יד קשה בכדי לצמצם את תופעת הסרבנות".

עו"ד עידו דיבון, מומחה בדיני משפחה אומר כי "נכון שהמקרה הקונקרטי הינו שנוי במחלוקת, ובאופן פרדוקסלי אותה אשה וארגוני הנשים לא עמדו מאחורי המהלך, בשל כך שלשיטתם פסק הדין של בית הדין הפרטי שהתיר את האשה מעגינותה הינו תקף, אולם פסק הדין הינו כאמור מהפכני, ויעזור מאוד למלחמה בסרבנות הגט, בשל כך שכנגד כל בעל סרבן גט ניתן יהיה לפעול בהליכים פליליים". עוד הוסיף כי "יש בכך משום אפקט מרתיע מהיבטים שונים. מדובר בכלי נוסף בארגז הכלים בהם ניתן להילחם בתופעת סרבנות הגט ולצמצמה".

סרבן גט עונש מאסר בית דין רבני עבירה פלילית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד