י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
פרויקט מיוחד

השינויים והחידושים: זמן קיץ בעולם התורה

מרביצים שטייגען: לאחר חודש של בין הזמנים, עולם התורה פותח  את זמן הקיץ • האיסור על טיסות לחו"ל, הישיבות החדשות לבני הקיבוץ ועוד • 'בחדרי חרדים' עם פרויקט ענק על כל הדיווחים מעולם הישיבות - השינויים, המינויים והחידושים

השינויים והחידושים: זמן קיץ בעולם התורה
בחורי ישיבות חוזרים עם המזוודות לשטייגען צילום: שוקי לרר

אַשְׁרֵי מִי שֶׁבָּא לְכָאן וְתַלְמוּדוֹ בְּיָדוֹ: עולם התורה והישיבות פתח היום (ראשון) ומחר יום שני בכוחות מחודשים ורעננים את זמן הקיץ, לאחר חודש של בין הזמנים, וציון חג הפסח.

מטבע הדברים, זמן קיץ הוא הזמן המדובר ביותר בישיבות, בשל היותו גם עונת רישום לזמן אלול. המסכתות הפופולריות ביותר הנלמדות בהיכלי הישיבות כיום הן מסכתות קידושין ופסחים.   

הזמן נפתח בצל השיגורים בדרום הארץ ונפילות של טילים בערים שם שוכנות ישיבות באזור הדרום שעדיין לא פתחו את הזמן.

שר התורה הגר"ח קנייבסקי ענה לשאלת ראשי ישיבת 'שערי שמועות' בבית חלקיה האם להתחיל את הזמן כרגיל או לעבור מקום. שר התורה הורה להתחיל את הזמן כרגיל ותורה מגנא ומצלא. בישיבה יתחילו הערב את הזמן בשיעור פתיחה מראש הישיבה לעילוי נשמת הגרמ"ש שפירא זצ"ל ראש ישיבת באר יעקב, שעל שמו קרויה הישיבה ויום השנה שלו חל היום.

בישיבת 'באר התלמוד' בנתיבות עברו ללמוד בישיבת האם בירושלים, זאת בהוראת ראש הישיבה הגאון רבי חנוך כהן. 

בישיבות רבות ישנה מגמה של סילוק בחורים רבים שטסו לחו"ל לאחר מלחמה גדולה בתופעה שפשתה בתקופה האחרונה בהיכלי הישיבות כפי שדווח בהרחבה ב'בחדרי חרדים'. כך גם בישיבת 'בית מתתיהו' נחתם מכתב עם איסור לטוס ונכתב כי אסור אפילו לצאת לחצי האי סיני.

בצל כל המשא ומתן הקואליציוני ישנה קבוצה של אברכי כולל שמנהלת מאבק על תשלום מלגת הדתות לאברכים שלא יגיע לראשי הכוללים אלא ישירות לאברכים וכן שתהיה בקרה בצורה פרטנית לכל אברך ולא לראשי הכוללים שפעמים רבות מעכבים את תשלום המלגה הכוללת לאברכים. האברכים מתכננים מאבק גדול ורותמים לכך מספר ראשי הישיבות לפעול ולהשפיע על חברי הכנסת.

החידוש העיקרי בתחילת הזמן הם פתיחת ישיבות חדשות אך ורק לבני "קיבוץ" ונפתחו כמה ישיבות חדשות. חלק מהישיבות ניצלו את ימי בין הזמנים לשיפוצים נרחבים בהיכלי הישיבות.  

כמידי תחילת זמן, מגיש 'בחדרי חרדים' את הדיווחים מעולם הישיבות השינויים, המינויים והחידושים.

בחור ישיבה חוזר היום לזמן החדש. צילום: מ.ש. 

• תחילה עם ישיבה חדשה ברעיון חדשני שתפס תאוצה בקרב הבחורים המבוגרים בישיבות פוניבז', סלבודקה, בית מתתיהו ועוד. ובכן, מדובר בישיבת כולל לבחורים מוועד שמיני ומעלה, שבראשותה יעמוד הגאון רבי מרדכי ולטמן. בישיבה צפויים להיות ערבי גיבוש לבחורים במהלך זמן הקיץ במהלכו ילמדו פרק לולב הגזול במסכת סוכה.

• ישיבה חדשה שנפתחת עם תחילת הזמן, לבני שנת הקיבוץ, תשכון בשכונת גבעת שאול בירושלים ועומדת בראשותו של הגאון רבי יצחק קאהן משכונת בית וגן בירושלים. הבחורים מגיעים בעיקר מישיבת 'תורה בתפארתה' ו'בית מתתיהו'.

• ישיבה נוספת היא ללימוד סדר קדשים, הנפתחת ברחוב הרב סורוצקין בירושלים, על ידי הגאון רבי אברהם מרדכי לדרמן, חתנו של הגאון רבי יצחק אזרחי, מראשי ישיבת מיר. על פי יודעי דבר, מי שצפוי למסור חבורות בישיבה הוא הגאון רבי דוד פיינשטיין, ראש ישיבת 'בית יהודה'.

• ישיבה חדשה שתישא את השם "תורת יעקב" ע"ש מרן בעל ה'קהילות יעקב' זיע"א, נפתחת בשעה טובה ותמוקם בשכונת קריית הרצוג בבני ברק. בראשות הישיבה יכהנו הגאון רבי נחום בויאר והגאון רבי מרדכי ציביון נכדו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי. 

• ברמת שלמה בירושלים נפתחה ישיבה של הרב ולדר מי שהיה מארגן במשך שנים את ישיבת המשך הזמן ללימוד סדר קדשים, לישיבה הצטרפו בחורים מישיבות אור ישראל, מיר ברכפלד וקפלן. 

• בברכת גדולי ישראל שר התורה הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין לצד נשיא מועצת חכמי התורה הגר"ש כהן וחבר מועצת חכמי התורה הגר"ש בעדני נפתחת ישיבה חדשה בשם 'נחלת יוסף' בראשות הישיבה עומד הגאון רבי שמעון כהן תלמידו המובהק של הגר"ח קלופט ראש ישיבת 'קהילות יעקב' והיא מיעודת לבני התורה מעדות המזרח. מי שיעמוד בהכוונת הישיבה הוא הגאון רבי ברוך דב דיסקין ראש ישיבת 'ארחות תורה'.

• בישיבת 'עטרת ישראל' בבית וגן בירושלים, שמתעדת להעתיק את משכנה למודיעין עילית בתחילת זמן אלול הקרוב, לאור הצלחת המצ'ינג, פותחים כבר בזמן קיץ כולל אברכים בעיר מודיעין עילית, שיהווה תשתית למעבר הישיבה בזמן אלול. מדובר במעבר היסטורי יחד עם ראש הישיבה וחבר מועצת גדולי התורה הגרב"מ אזרחי. 

הגרב"מ אזרחי בביקור בבניין הישיבה ההולך ונבנה במודיעין עילית. צילום: באדיבות המצלם 

• התרגשות בחצר החסידית: בחצר חסידות ביאלא פותחים ישיבה גדולה חדשה. מעמד פתיחת ישיבה גדולה לבחורי החסידות נערכה היום במעונו של האדמו"ר מביאלא בירושלים - זקן חברי מועצת גדולי התורה. הישיבה נפתחת לאור ההצלחה בישיבה הקטנה בבני ברק. הישיבה הגדולה צפויה להיפתח בעיר אלעד. השנה סיום מחזור ראשון של שיעור ג' בישיבה קטנה.

האדמו"ר מביאלא. צילום: שלומי טריכטר

• בישיבת 'קרית מלך' בבני ברק שם מציינים שלוש שנים לפטירת ראש הישיבה הגאון רבי שמואל יעקב בורנשטיין זצ"ל שנפטר בל"ג בעומר, ממנים לר"מ את הרב דוד ליכט מבוגרי ישיבת חברון ששימש כנושא ונותן בישיבה ובעבר שימש כר"מ בישיבתו של הגר"ח מן ההר. בנוסף עקב המצב הקשה מבחינה כלכלית לקראת חג השבועות מתכננים מגבית מצ'ינג גדולה לכסות את החובות הגדולים.

ישיבת 'קרית מלך'. צילום: שוקי לרר

• בישיבת 'רינה של תורה' בכרמיאל יתחילו את הזמן רק ביום שני בערב, עקב כך שמשרד הבריאות סגר את הישיבה בשל ביקורות שערכו בשבוע האחרון בישיבה ובישיבה מתקנים את הליקויים עליהם משרד הבריאות הצביע.

• בישיבת 'כנסת חזקיה' ברכסים מונה משגיח חדש, הרה"ג רבי דב שמעון, שמשמש גם כמשגיח בישיבת 'רינה של תורה' בכרמיאל.  

• הגאון רבי אהרון זלזניק, משגיח בישיבת פוניבז', שמונה לפני כעשור שנים מונה במקביל לשמש כמשגיח ומנהל רוחני בישיבת "אוהל תורה" לצעירים, הנחשבת כאחת הישיבות הקטנות המובילות בירושלים לבני 'הפלג הירושלמי'. הישיבה הממוקמת בשכונת רמות, ונוסדה לפני ארבעה שנים ע"י מרן הגר"ש אויערבך זצ"ל, הישיבה מונה כ-150 תלמידים, עומדת כיום בנשיאותו של ראש ישיבת פוניבז' הגר"ש מרקוביץ. בעקבות העליה במספר התלמידים, הוחלט ע"י הנהלת הישיבה למנות לקראת זמן הקיץ הבעל"ט משגיח ומנהל רוחני בעל שיעור קומה, בהמשך הועברה פנייה אל הגאון רבי אהרן זלזניק, שהביע את הסכמתו לקבלת התפקיד, במקביל לתפקידו בישיבה הגדולה בבני ברק. לאור המינוי התקיים שתיית "לחיים" במעונו של נשיא השיבה הגר"ש מרקוביץ, בהשתתפות ראשי הישיבה ורבניה הגאון רבי  אליעזר טוקר, הגאון רבי שמואל דוד כהן והרה"ג יוסף חיים מילר. 

הגר"א זלזניק בעת מינויו אצל מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל. צילום: באדיבות המצלם

• בישיבת 'יד אהרן' התבשרו הבחורים על צאתם של הספרים החדשים מראש הישיבה הגר"י אייכנשטיין הספר נקרא "שיעורי רבינו יהושע העשיל" על מסכתות סוכה וכתובות. הספר מתייחד בשיעוריו של ראש הישיבה לחתור בכל סוגיא וסוגיא לשורש העניין שנתחדש בו במקומו בעמקות וישרות הסברא.

הגר"י אייכנשטיין. צילום: קובי הר צבי 

• תנופת בנייה והתחדשות בישיבה הגדולה בקרית ישיבת ראדין בנתניה לקראת הרחבת קרית הישיבה ובניית מבני הפנימייה החדשים, הישיבה הגדולה נתייסדה לפני כשנתיים בקריה מפוארת בפאתי נתניה בצמוד למושב אביחיל, בשכונה חדשה שהרחוב המרכזי שבה הוא ע"ש מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל.

עם פתיחתה בקיץ אשתקד, נתקבצו עשרות בחורים ממיטב הישיבות להקמתה ביניהם מישיבות אור ישראל, נתיבות חכמה (וולפסון), פוניבז' ובית מתתיהו אליהם חברו כולל אברכים חשוב המונה 50 אברכים וקול התורה החל להדהד בשכונה החדשה. תוך זמן קצר, קנתה הישיבה שם של כבוד בעולם הישיבות ולקראת ר"ח אלול התווספו 40 בני עלייה מובחרים לשיעור א' הראשון. הישיבה, הפכה להיות אבן שואבת ותל תלפיות לבני עלייה המבקשים להשתקע בתלמודם מתוך שלווה, בתנאים המרחיבים את הדעת לעלות ולהתעלות בתורה ויראת שמים. בישיבה נערכו לפתיחת זמן הקיץ. למרות הפניות הרבות נתקבלו בחורים ספורים ל"קיבוץ" שבישיבה לאחר סינון קפדני ומתן דגש על רמה לימודית גבוהה ובחורים בני עליה יראי שמים.

הישיבה מתייחדת ברמתה הלימודית הגבוהה והקשר הלימודי החזק עם ראשי הישיבה הגאון רבי עובדיה ברוידא והגר"מ גוגיג. בין רבני הישיבה נמנים, הגאון רבי יואל שפירא, מראשי הישיבה והאחראי על סדרי הבקיאות בישיבה, הגאון ר' ידידיה וניט, ר"מ שיעור א' והגר"ד זורייבין ראש הקיבוץ. הישיבה נודעת בהצלחתה בבניית ועיצוב דמותם וקומתם הרוחנית של תלמידיה מתוך אוירה של בגרות ונעימות בהכוונת המשגיח הגה"צ רבי שמואל ברוורמן והגר"ד צביאלי.

היכל ישיבת ראדין. צילום: באדיבות המצלם

• הישיבה הגדולה 'דרכי דוד' - בית שמש העבירה את משכנה מרמת בית שמש למבנה של קבע המתנוסס לתפארה במרכז שכונת רמת בית שמש ג' ההולך ונשלם לקראת זמן אלול יברכו על המוגמר כמו כן יצוין שבני הישיבה ממתינים בכיליון לקראת הכניסה המרגשת שישאיר רושם בקרבם וכמו כן יתקיים מעמד פתיחת הזמן חגיגי לאור המעבר.

יצוין שלאחר המגבית המצ'ינג שנחלה הצלחה בתחילת חודש אדר האחרון, שאליה הצטרפו רבים בהתלכדות המרשימה של כלל בוגרי הישיבה צוות הרמי"ם ואברכי ובני הישיבה ונדיבי עם שבס"ד מרובה המלווה את הישיבה מיום הקמתה תושבי השכונה מצפים לבואה של הישיבה לאזור, להגביר את חשקת התורה והאווירה שתשמר את השכונה. המסכת הנלמדת בישיבה היא מסכת סוכה.

ישיבת 'דרכי דוד' בבית שמש. צילום: באדיבות המצלם

• בישיבת 'תורת רפאל' ברמת שלמה בירושלים מונה משגיח חדש הרב רפאל פדר לצד המשגיח הוותיק הרב מרדכי שפירא לאחר סערה שפקדה את הישיבה. 

• ולסיום, ישיבת רש"י המפורסמת מירושלים, פותחת סניף שביעי שיהיה סניף נוסף בעיר פתח תקווה, לצד סניפי הישיבה ברחוב צפניה ועזרא בירושלים, במושב תפרח, בשכונת רמות ובליליוס בירושלים, בפתח תקווה.  

זמן קיץ עולם הישיבות פרויקט שטייגען

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד