ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
"נבערים מדעת"

עיתונאית 'דה מרקר' תקפה חרדים והתנצלה

עיתון הכלכלה 'דה מרקר' פרסם הבוקר בשער העיתון מאמר חריף שבו הופיעו אמירות פוגעניות במיוחד כלפי הציבור החרדי שהוצג כ"איום האסטרטגי הגדול ביותר על ישראל" והואשמו כי הם "נבערים מדעת" • כותבת המאמר ל'בחדרי': "הניסוחים כנראה בוטים מדי. אני מתנצלת"

עיתונאית 'דה מרקר' תקפה חרדים והתנצלה
אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

ההסתה כלפי הציבור החרדי עולה שלב בתקופה האחרונה וניתן למצוא עדות לכך בשורת מאמרים וכתבות שמתפרסמות בעיתונים נחשבים בישראל, בהם כותבי הטורים משתלחים ללא רסן נגד המגזר שהופך לשק החבטות של עיתונאים שונים.

כתבת העיתון הכלכלי 'דה מרקר' מירב ארלוזורוב פרסמה הבוקר טור, שחלקו הופיע בעמוד הראשון של העיתון ובו הטיחה ביקורת חריפה כלפי מה שהגדירה 'הפוליטיקה החרדית', שלטענתה "משמרת את החרדים בגטאות סגורים, נבערים מדעת", לא פחות. אך מאוחר יותר, בעקבות טור דעה שהיה אמור להתפרסם בעניין, הביעה התנצלות והודתה - "הניסוחים הם בוטים, כנראה בוטים מדי".

במאמר פרי עטה של ארלוזורוב היא מרחיקה לכת וטוענת כי המצב במגזר החרדי חמור ומאיים על המדינה אף יותר מארגון הטרור השולט ברצועה והוא האיום הגדול ביותר. "בניגוד לרושם שנוצר בסבב הלחימה הנוכחי, האיום האסטרטגי הגדול ביותר על ישראל אינו חמאס - כי אם הפוליטיקה החרדית", היא כותבת.

ארלוזורוב מסבירה במאמר שהופיע בעיתון 'דה מרקר' מדוע לדעתה זהו האיום הגדול ביותר. ובכן, לדבריה, היא "משמרת את החרדים בגטאות סגורים, נבערים מדעת, בלי נכונות לעבוד, ללמוד, לשרת בצבא ולתרום תרומה אזרחית למדינה הנאבקת על קיומה".

בעקבות פרסום המאמר ממנו עולים ניחוחות קשים, התכוון כותב השורות לפרסם טור תגובה לדברים הבוטים שהופיעו כאמור בשער העיתון היוקרתי. אל הטור שאמור היה להתפרסם נחשף מו"ל עיתון 'הארץ' עמוס שוקן, אשר שיתף את ארלוזורוב בדברים בטרם פרסומן וזו בחרה להביע התנצלותה על ניסוח הכתבה שפרסמה.

בטור התגובה לדברי ארלוזורוב נכתב, "אני מתקשה להאמין שטרמינולוגיה מסוג זה כלפי ציבור או כל מגזר אחר בישראל היתה עוברת בשתיקה ומקבלת ביטוי בבמה ציבורית חשובה כדוגמת זו. הטקסטים הללו, נכונים ככל שיהיו - והם אינם כמובן, פוגעניים למדי ונשמעים רע. הגדרה של חרדים כנבערים מדעת, כמוה הטלת רפש קולקטיבי מהסוג הבזוי ביותר שמאפיין ומזכיר זמנים אפלים בהיסטוריה היהודית".

הכתבת מירב ארלוזורוב מסרה, "אני מקבלת את הערתך שהניסוחים הם בוטים, כנראה בוטים מדי. אם פגעתי, אז אני מתנצלת, זאת לא היתה כוונתי".

עם זאת, ארלוזורוב ביקשה להבהיר כי "הביקורת שלי לגבי החברה החרדית, היא ביקורת נוקבת וחריפה מאד, אבל לטעמי ביקורת הכרחית – חייבים לעודד את החרדים ללמוד (לימודים רלבנטיים לשוק העבודה המודרני) ולעבוד, אחרת למדינת ישראל אין עתיד. לפחות במונחים של מדינה מתקדמת, מצליחה ומשגשגת, אין לה עתיד".

 

דה מרקר מירב ארלוזורוב הסתה חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 48 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד