י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
קיבלה את הטבעת בקבר

בלתי נשכח: האב ו'הכלה' שנרצחו יום לפני

אחד הפיגועים היותר מזעזעים בתקופת ימי האינתיפאדה השנייה, היה פיגוע ההתאבדות בקפה 'הלל' בירושלים, בו נרצחו שבעה ישראלים - בהם כלה יום לפני חופתה ואביה שהיה דוקטור מפורסם - סיפורם של הד"ר דוד אפלבום ובתו נאוה הי"ד

בלתי נשכח: האב ו'הכלה' שנרצחו יום לפני
ד"ר אפלבום על רקע הזירה בה נרצח צילום: חמוטל דווידי, לע"מ

3,150 - זהו מנין הנרצחים היהודים בפעולות האיבה ברחבי העולם - רובם בישראל.

אחת האסונות הקשים שטלטלו את המדינה, היו בעת האינתיפאדה השנייה, כאשר מידי כמה ימים, מחבלים מתאבדים פוצצו עצמם בתוך מסעדות ואוטובוסים.

אחת הקורבנות של אותן הימים, שסיפור הירצחה הוא בלתי נשכח, היא הכלה נאוה אפלבום הי"ד, אשר זכתה בתואר "כלה" אך לא זכתה, להיכנס תחת החופה ולהקים בית בישראל. יום לפני שהיתה אמורה להינשא לבחיר לבה חנן סנד, נגדעו חייה באיבם כשהיא אך בת 20 שנה יחד עם אביה הד"ר דוד יעקב הי"ד, על ידי מחבל מתאבד.

נתחיל בהולדתה, נאווה נולדה להוריה דבורה תחי' ודוד יעקב אפלבום הי"ד, ביום י"א באדר תשמ"ג בירושלים. ילדה שלישית להוריה, אחות לנתן, יצחק, שירה, שיינא וטובי-בלה.

נאוה גדלה בירושלים, למדה בבית הספר ובאולפנה התיכונית "חורב" וכן הייתה חניכה, ולאחר מכן מדריכה, בתנועת הנוער "עזרא". נאוה הצטיינה בלימודיה מאוד, ועל כך זכתה בתעודת הצטיינות ממשרד החינוך.

בתום לימודיה התיכוניים התנדבה נאוה לשירות לאומי בן שנתיים. שנה ראשונה עשתה ב"תלפיות" בחדרה, ושנה שנייה ב"זכרון מנחם" בירושלים, שם טיפלה במסירות בילדים חולים וליוותה אותם לאורך כל שעות היממה. בט"ו בתמוז תשס"ג, עם סיום שירותה, קיבלה נאוה תעודת הצטיינות על התנדבותה הברוכה.

ביום שלישי בערב, י"ג באלול תשס"ג, פוצץ מחבל-מתאבד את חומר הנפץ שנשא על גופו בתוך בית הקפה "הלל" ברחוב עמק רפאים, במרכז המושבה הגרמנית בירושלים. שבעה אנשים נרצחו בפיגוע, בהם היו הכלה נאוה ואביה הד"ר דוד ה' יקום דמם.

נאוה הייתה בת 20 בהירצחה. הותירה אם, שני אחים ושלוש אחיות.

היא הובאה למנוחות למחרת - ביום בו היתה אמורה להינשא, היא נישאה על מיטה כשהיא ללא רוח חיים ונטמנה למנוחת עולמים בהלוויה רווית כאב ויגון בבית העלמין בהר המנוחות בירושלים כשעין לא נותרת יבשה, לשמע ההספדים והקדישים.

רגע השיא, היה מעמד הקבורה, כאשר מי שהיה אמור להינשא לה באותה היום - החתן חנן סנד, השליך את הטבעת שתכנן לענוד לה - אל תוך בור הקבורה. בראיון שהעניק לאחר האסון, סיפר החתן, "את הטבעות שמתי בקבר של נאוה באופן ספונטני, למרות שההחלטה היתה מובנת מאליה מבחינתי. שנתיים היא מחכה לקבל טבעת ממני, ואני מחכה לשים לה את הטבעת על האצבע - אז אני לא אתן לאף מחבל להרוס לי את התוכניות. אמנם זה לא על האצבע שלה, אבל רציתי שהיא תדע שהיא תמיד תהיה אשתי". 

משמלת הכלולות של נאוה הי"ד, נתפרה הפרוכת הלבנה שכולנו יכולים לראות כיום בקבר רחל בבית לחם.

לצידה נטמן אביה הד"ר דוד יעקב הלוי אפלבום הי"ד, בן 50 בהירצחו.

 הוא נולד בארצות הברית ביום י' בטבת תשי"ג להוריו עמנואל ויוכבד. גדל והתחנך בשיקגו.

בתום לימודי התיכון המשיך דוד ללימודים גבוהים. בשנת 1972 סיים לימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה, וכעבור שנתיים סיים תואר שני בביולוגיה. הוא המשיך ללימודי רפואה, ובשנת 1978 הוסמך כדוקטור לרפואה באוניברסיטה באוהיו. כמו כן למד דוד בישיבת "בריסק" בשיקגו, ובשנת 1974 קיבל הסמכה לרבנות, הסמכת "יורה יורה, ידין ידין" שניתנה לו ע"י הרב הגאון רבי אהרון הלוי סולובייציק.

לאחר לימודיו התמחה דוד ברפואה פנימית במרכז הרפואי "הר סיני" בקליבלנד שבאוהיו, וכן הוסמך כמומחה לרפואת חירום.

בשנת 1977 נישא דוד לדבורה (לבית ספירו). בשנת 1981 הם עלו לישראל עם ילדיהם נתן ויצחק והתיישבו בירושלים. כאן נולדו עוד ארבעה ילדים: נאוה, שירה, שיינא וטובי-בלה.

דוד החל לעבוד כרופא במד"א בירושלים, בניידת טיפול נמרץ, תפקיד בו החזיק עד למותו. בנוסף, החל לעבוד כרופא בבית החולים 'שערי צדק'. משנת 1988 הקים וניהל את מרפאת 'טרם' לרפואה מיידית, מרפאה הממוקמת בבניין מד"א בירושלים ומטפלת בזקוקים לטיפול רפואי מיידי, ובכך מפחיתה את הלחץ מבתי החולים. בשנת 2002 שב ל'שערי צדק' בירושלים, ומונה למנהל המחלקה לרפואת חירום בבית החולים. במשך שנים רבות, בנוסף לעבודתו בארץ, עבד דוד באופן חלקי גם בבית החולים באוהיו, בו החל את דרכו.

ד"ר דוד אפלבום הי"ד נשא הרצאות ופרסם מאמרים רבים החל משנת 1984, מאמרים בנושאי רפואת חירום ובהם מספר מאמרים על הקשר בין הרפואה להלכה, בהיותו מוסמך לרבנות ואחד המומחים המוכרים בתחום. בשנת 1986 העניקה לו כנסת ישראל פרס, כהוקרה על פועלו למען איכות החיים בארץ. עם השנים הוא הוכר כאחד הרופאים המומחים בנושא רפואת חירום, נטל חלק בטיפול בנפגעי פיגועים רבים ופיתח שיטות יעילות למעקב אחרי הטיפול בהם והחלמתם.

כאמור, יד הרשע גדעה את חייו של האיש הנפלא הזה, יחד עם בתו הכלה, והוא נטמן לצידה בהר המנוחות בירושלים.

ה' יקום דמם ויהי זכרם ברוך.

נאווה ודוד אפלבאום יום הזיכרון יזכור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד